Vi känner inga samhällsformers styrelseskick alls i Skandinavien tidigare än 900. Om vi alltså ska se Island på 900-talet som en plutokrati så innebär väl det att det absolut tidigast väl kända styrelseskicket kopplat till just Skandinavien är en plutokrati.
Nja, Beowulf kan mycket väl vara skriven på 700-talet, och utspelar sig på 500-tal eller så, och skildrar ett tydligt monarkistisk samhälle.
Sen är nog min känsla att Island är ett speciellt fall skapat av mycket speciella förhållanden. Islänningarna själva var ju på det klara med att det fanns en kung i Norge.
Men varför skulle Uppsalakungen begravas på Adelsö? Eller menar du att kungen på Adelsö också styrde över Uppsala? Eller är det bara en annan kung?
Jag är inte en av de som tror på olika kungar på Alsnö och i Uppsala. Så ja, min känsla är att det handlar om samma kung, och att de två platserna ingick i samma system. Svårt att bevisa förstås, men i tidig medeltid är de båda kungsgårdar under samma kungamakt, och kopplingarna mellan Birka och Uppsala under vikingatid är åtminstone materiellt väldigt starka.
Visst är det en stor insats, men jämfört med Uppsalaslättens årliga insats i jordbruket är det inte särdeles stort.
Jämför med Danevirke, det är ett verkligt stort arbete. Nu är det ingen tävling men arbetsinsatsens storlek är av viss betydelse för hur man bedömer saker och ting.
Vilket förstås är anledningen till att mängden arbete som lades på kungshögarna är anmärkningsvärd. Att ta tusen man, eller fler, från sina vanliga arbetsuppgifter inom jordbruket och möjligtvis olika militära uppgifter, kostade förstås massor och krävde individer med stort politiskt inflytande eller ren skär fysisk kontroll över många människor.
Danevirke är ett försvarsverk byggt för samhällets bästa, inte en individ eller familjs ära. Troligtvis betydligt lättare att samla stora mängder människor runt än en gravkonstruktion. Jag tror att man måste skilja på sådana kommunala byggnadsverk och individförhärligande monument som gravar.
Danevirke är som Akropolis, byggt för allas bästa och folkligt förankrat. Kungshögar är som pyramiderna, enbart möjliga på grund av att en enskild individ eller familj hade makten att befalla många människor.