Författare Ämne: Ny TV-serie: Européernas ursprung  (läst 9984 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Ny TV-serie: Européernas ursprung
« skrivet: maj 12, 2011, 11:59 »
Imorgon (fredag 13/5) börjar en ny TV-serie i Kunskapskanalen om Européernas ursprung:

Citera
Européernas ursprung
Del 1 av 2. Jägare och samlare. Homo sapiens växte fram i Afrika och arten har gett upphov till alla befolkningar som lever på vår jord idag. I flera tusen år samexisterade de med neandertalarna i Europa. Men det är svårt att hitta något som tyder på att arterna utbytte föremål eller tekniker.

Även i K 14/5 och K 16/5
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2011, 12:52 »
Bra med Kunskapskanalen, så länge den finns ska jag inte klaga på TV-licensen. Det enda jag inte gillar där är pausmusiken, tycker den är irriterande.
På måndag tror jag f.ö. att Vetenskapens Värld skulle handla om Stonehenge.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2011, 13:47 »
Bra med Kunskapskanalen, så länge den finns ska jag inte klaga på TV-licensen. Det enda jag inte gillar där är pausmusiken, tycker den är irriterande.
På måndag tror jag f.ö. att Vetenskapens Värld skulle handla om Stonehenge.

/Mats


Det stämmer:

Citera
TV 2, Måndag 16 maj, kl 20:00 Del 16 av 17: Stonehenge - stenålderns rymdprogram. I dag är det 5000 år gamla monumentet ett populärt turistmål i England men arkeologerna kan fortfarande inte säga vem som byggde det, hur det byggdes och varför. Vi följer ett brittiskt forskarteam som gräver upp flera tusen år gamla redskap som avslöjar en avancerad teknologi. De bastanta stenarna visar att de firade både sommar- och vintersolståndet. Forskarna kan nu visa hur det avslöjar gamla religiösa föreställningar om livet och döden.

Även i SVT1 senare i natt, SVT2 20/5, SVT2 21/5 och SVT1 22/5
 

På Måndag börjar även en serie program om Homo sapiens resa:

Citera
Kunskapskanalen 19:30: På resa med Homo sapiens: Vad gör oss unika?
Vetenskapsserie. Del 1 av 3: Vad gör oss unika? Vilka är vi? Hur kom vi hit? Och vart är vi på väg? Forskarna som kartlägger Homo sapiens märkliga resa har de senaste åren fått nya verktyg för att besvara de frågorna.

Från 2009. Även i K 18/5
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2011, 12:27 »
Klart intressant program om Européwernas ursprung. Här fick man se en rad intressanta platser och fynd, samt även se inblickar i flera forskares arbete. Man blir smått avundsjuk på länder som Frankrike och Spanien som har så väldigt gamla fyndplatser och som sett pre-neanderthalare, neanderthalare och modern Homo sapiens passera revy. Här finns grottor med begravningar, med klippkonst, smycken, musikinstrument och skulpturer. Här finns också intressanta fossil av de olika människotyperna och av de djur de delade sin miljö med. Klart spännande.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2011, 16:46 »
En av de fyndplatser som nämndes i programmet var Atapuerca i Spanien där bl a Homo erectus eller Homo heidelbergensis levde. Här är en rolig teckning byggd på fynd från utgrävningar där:

http://www.adbpas.com/fotografias/Atapuerca4.jpg

Fördelningen av kön, ålder o dyl lär överrensstämma med de fossil man hittat.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2011, 17:07 »
Oj, de har ju tagit mitt gamla skolfoto från gymnasieklassen. Jag står 4:a från vänster längst bak. Klassföreståndaren är han som sitter ned med långa pekpinnen. Nisse längst bak till höger var ordningsman och elevrådsordförande. Själv var jag alltid kär i tjejen som sitter på huk längst fram, näst längst till höger, men jag har glömt bort vad hon hette.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2011, 12:09 »
Oj, de har ju tagit mitt gamla skolfoto från gymnasieklassen. Jag står 4:a från vänster längst bak. Klassföreståndaren är han som sitter ned med långa pekpinnen. Nisse längst bak till höger var ordningsman och elevrådsordförande. Själv var jag alltid kär i tjejen som sitter på huk längst fram, näst längst till höger, men jag har glömt bort vad hon hette.

/Mats

;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2011, 12:54 »
Intressant om Stonehenge igår. Ett jätteuppbåd av arkeologer är tydligen engagerade i de undersökningarna. Man kanske kan tycka att det tjatas och satsas för mycket på detta enskilda monument i England, det är ju något av en anomali på fornlämningskartan överhuvudtaget. Men just därför kan det nog lära oss en del om den neolitiska människan, i England åtminstone, hur extrema uttryck kulten egentligen kunde ta sig där. Dessutom så har nog det monumentet satt så stort intryck i många av dagens människor, även de som inte till vardags ägnar sig så mycket åt arkeologi, att man nog inte kan slå sig till ro förrän man gjort allt man kunnat för att avslöja gåtorna där.

Det som jag tyckte var lite flummigt i programmet var dock de här allmänna formuleringarna kring symboler för "de döda" resp. "de levande". Obegripligt att det skulle behöva tas dit en forskare från Madagaskar för att tala om för engelsmännen att stenmonumentet kan associeras med de döda. När storstensgravar är typiskt för de tusen år som föregår Stonehenge, och massor av brända ben grävdes fram i Aubrey holes redan på 1920-talet.  Och husgrunderna i Durrington Walls i närheten som istället manifesterar "det levande". Ja, det är inte så många hus som bebos av döda...

Annars ett bra program. De arkeoastronomiska inslagen var balanserade och kändes trovärdiga. Häftigt med resterna av ett mindre "Bluestonehenge" vid flodstranden i närheten.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2011, 13:16 »
Oj, de har ju tagit mitt gamla skolfoto från gymnasieklassen. Jag står 4:a från vänster längst bak. Klassföreståndaren är han som sitter ned med långa pekpinnen. Nisse längst bak till höger var ordningsman och elevrådsordförande. Själv var jag alltid kär i tjejen som sitter på huk längst fram, näst längst till höger, men jag har glömt bort vad hon hette.

/Mats


 :D Det verkar som om du gick i en trevlig klass.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2011, 13:28 »
Intressant om Stonehenge igår. Ett jätteuppbåd av arkeologer är tydligen engagerade i de undersökningarna.

Projektet är omnämnt i en tidigare tråd;
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3627.0.html

Dock har GU ändrat på sin lilla server så nu får man söka efter det under;
http://www.gu.se/media/tidningar-och-tv-vid-gu/universitetstv/videoarkiv/

Sök efter Stonehenge så får du en timmes föredrag av Mike Parker Pearson.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #10 skrivet: maj 18, 2011, 08:13 »
Det häftigaste i mitt tycke, som framkom under TV-programmet, var egentligen de nya rönen om fårorna under den "avenue" som går ut från Stonehenge. Denna visade sig innehålla en serie diken, eller snarare fåror, som löpte helt parallellt med vägen, innanför de två vallarna, ett ganska långt stycke. Vid undersökningarna (bl.a. togs ett tvärschakt upp) visade det sig att dessa fåror var naturliga! Rester efter isälvsrännor i den mjuka kritberggrunden. Detta kan vara mer betydelsefullt än det först verkar, åtminstone enligt några av arkeologerna i programmet, och jag är böjd att hålla med.

Det kan vara så att (processions-?)vägen är gjord just p.g.a. de märkliga fårorna i marken, som också sammanfaller med soluppgången vid sommarsolståndet. Och det kan i så fall förklara placeringen av Stonehenge, som ju i sig inte ligger spektakulärt i landskapet i övrigt. Först kom alltså istidsfårorna, sen gjordes "the avenue" av människor som tillmätte fårorna mytologiskt innehåll, sen byggdes Stonehenge i slutet av denna väg som en påbyggnad på kulten. Tja, varför inte?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://89.206.186.140/stonehengemap/sites/avenue/pics/avenue1.jpg&imgrefurl=http://89.206.186.140/stonehengemap/sites/avenue/01.html&h=240&w=175&sz=10&tbnid=oMtOJ8X_c6pZuM:&tbnh=110&tbnw=80&prev=/search%3Fq%3DStonehenge%2Bavenue%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=Stonehenge+avenue&hl=sv&usg=__FgbNdO4LPdvNWNDxbNocmUQSkWY=&sa=X&ei=aF_TTb_yMZDu-gbZ_cnOCg&ved=0CC4Q9QEwAg

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #11 skrivet: maj 18, 2011, 13:25 »
När det gäller programmet Européernas ursprung så tyckte jag att det gav en intressant och komprimerad sammanfattning av den kunskap vi för tillfället har av hur och när  vår kontinent befolkats och vilka olika folk som levt här. Här fick vi möta Homo erectus (samt Homo antecessor och Homo heidelbergensis), pre-neanderthalare, neanderthalare och modern Homo sapiens. Det var spännande att få se de olika fyndplatser och miljöer där de levat och också att höra forskarnas tankar om hur de interagerat med varandra. Det var ju också intressant att få se flera av de forskare ute i Europa som arbetar med olika studier av de här gamla folken. Första programmet spände från ca 1,8 miljoner år sedan till ca 20 000 år sedan så det blev ju som sagt var en relativt komprimerad bild av kontinentens tidiga historia. Dock gav det mersmak och har förhoppningsvis väckt ett intresse för de här tidiga människorna hos många tittare.

Här är en trailer för det första programmet:

http://svtplay.se/v/2418956/kunskapskanalen/europeernas_ursprung?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2419203/sb,k136195,1,f,-1

Andra delen kommer nu på fredag och handlar om:

Citera
Del 2 av 2. En civilisation växer fram. Ett mer gynnsamt klimat bidrog till att man övergav jakten, blev bofast och började med boskapsuppfödning och jordbruk. De människor som lämnade Mellanöstern för Europa förde med sig utsäde, husdjur, tekniker och traditioner.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #12 skrivet: maj 18, 2011, 14:10 »
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #13 skrivet: maj 24, 2011, 13:19 »
Såg det andra programmet i serien. Det gav en komprimerad sammanfattning av tiden mellan ca 20 000 år sedan fram till den historiska tidens början (när skriften uppkom).
Programmet visade hur människorna anpassade sig till den förändrade miljön efter istidens slut och hur paleolitiska kulturer ersattes av neolitiska. Samhällsförändringar, teknologiska och kulturella förändringar beskrevs.

Vi fick se flera exempel på boplatser och vi fick som i det första programmet möta olika forskare.

Jordbrukets uppkomst i den bördiga halvmånen och dess spridning över Europa visades också. Det verkar som att DNA analyser tyder på att jordbruket spreds av invandrare från mellanöstern som mötte och interagerade med lokala, infödda folk, vilka tog upp den nya ekonomin. Ibland kunde det dröja länge innan de blandades, istället levde de sida vid sida. Ibland gick integrationen fortare.
Kända platser som Catal Huyuk i dagens Turkiet, Varna i Bulgarien och Lepinski Vir vid Donau passerade revy. Vi fick även möta ismannen och vi fick se imponerande megaliter i Frankrike. Norden var också representerat med hällbilder från Finland och skulpterade yxor.

I programmet framfördes också idén att de indoeuropeiska språken uppstod och började spridas någon gång mellan 3000 och 2000 f Kr.

Metaller och uppkomsten av styrande aristokratier diskuterades också.

Komprimerat och intressant. En bra utgångspunkt för vidare diskussioner.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #14 skrivet: augusti 01, 2011, 13:18 »
För den som missade första delen så kommer den i repris idag (måndagen 1/8) i Kunskapskanalen kl 22:00.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #15 skrivet: augusti 01, 2011, 15:32 »
I programmet framfördes också idén att de indoeuropeiska språken uppstod och började spridas någon gång mellan 3000 och 2000 f Kr.

Det är alldeles för sent. Kom ihåg att de äldsta beläggen vi har för indoeuropeiska språk är från det andra förkristna åtusendet, och då har de redan differentierats kraftigt och är tydligt igenkänbara som separata språkfamiljer:

Anatoliska språk ca 1900 f kr
Indoiranska språk ca 1500 f kr
Grekiska ca 1400 f kr




Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #16 skrivet: augusti 08, 2011, 13:01 »
Idag kommer program 2 i repris i Kunskapskanalen kl 22:00.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #17 skrivet: augusti 09, 2011, 08:59 »
Det är alldeles för sent. Kom ihåg att de äldsta beläggen vi har för indoeuropeiska språk är från det andra förkristna åtusendet, och då har de redan differentierats kraftigt och är tydligt igenkänbara som separata språkfamiljer:

Anatoliska språk ca 1900 f kr
Indoiranska språk ca 1500 f kr
Grekiska ca 1400 f kr

I programmet framfördes även tanken att de indoeuropeiska språken inte hade ett ursprung utan var ett resultat av att flera olika folkgrupper möttes och blandades. Ur denna mix av språk skulle indoeuropeiskan ha uppstått.

Förövrigt så använde man invandring från mellanöstern och närliggande områden som förklaring till jordbrukets spridadende över Europa. En tanke som framfördes var också att megalitkulturen kring Atlantkusten ursprungligen uppstod bland bofasta jägare och samlare. Megaliterna skulle vara ett sätt att hävda revir och oberoende bl a mot de nyanlända jordbrukskulturerna. Efterhand upptog också megalitbyggarna jordbruket.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #18 skrivet: augusti 09, 2011, 15:50 »
Det är alldeles för sent. Kom ihåg att de äldsta beläggen vi har för indoeuropeiska språk är från det andra förkristna åtusendet, och då har de redan differentierats kraftigt och är tydligt igenkänbara som separata språkfamiljer:

Anatoliska språk ca 1900 f kr
Indoiranska språk ca 1500 f kr
Grekiska ca 1400 f kr

Ja, det är väl snarare så att de inoeuropeiska språken är etablerade 3000 till 2000 f.Kr.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Ny TV-serie: Européernas ursprung
« Svar #19 skrivet: augusti 09, 2011, 21:59 »
I programmet framfördes även tanken att de indoeuropeiska språken inte hade ett ursprung utan var ett resultat av att flera olika folkgrupper möttes och blandades. Ur denna mix av språk skulle indoeuropeiskan ha uppstått.

Det gör i och för sig ingen skillnad för kronologin om det urindoeuropeiska språket var en blandning eller inte. Jag vet att sådana här "blandningsteorier" är populära på en del håll. Problemet är att det är ren spekulation. Det finns inga kända historiska exempel på sådana "blandspråk" även om det finns exempel på språk där en stor del av ordförrådet är inlånat (även det urindoeuropeiska språket hade lånord: tjur och hjul är t ex troligen semitiska lånord i urindoeuropeiskan).