Författare Ämne: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle  (läst 7692 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jag har bara under den senaste månaden besökt ett antal kyrkor i Skåne. En del har fått till synes nya informationsskyltar. Detta är uppenbart Svenska kyrkans nya informationsgiv. De har alla samma layout, ett "bokuppslag". Texten finns på både svenska och engelska. Exempel på texten från Hardeberga fina medeltidskyrka utanför Lund:

"Att se längre
Om du vandrar ett stenkast västerut från kyrkan kommer hela slätten att breda ut sig för dina fötter. Vid klar sikt ser du Öresundsbron. Detta är en plats att vandra till för att se längre.”

Sedan följer ett längre avsnitt om Jesus ökenvandring. Därefter avslutas texten med:
”I 800 år har människor vandrat hit upp för att få utsikt och nå insikt. För att vara ensamma med Gud en stund på backens krön för att sedan söka sig in i gemenskapen bland vännerna under valven i kyrkan.”

Det är allt. Inga bilder av kyrkan. Den enda information som ges om kyrkan är att den uppenbart har valv. Och det finns ingen som helst annan information om denna intressanta kyrka genom åttahundra år.

Fru Alstad kyrka är en imponerande pilgrimskyrka men mängder av historiska föremål och historia. Den enda informationsskylten ses nedan. Här ska i sanningen sägas att den som skrivit texten haft en del kunskap om kyrkans historia men texten är minst sagt flummig. Denna kyrka är ju en av Skånes märkligaste från medeltiden.

I går kväll höll jag föredrag i Stenestad vackra medeltidskyrka i nordvästra Skåne. Efter en tur i kyrka och på kyrkvind var jag bara tvungen att ta en bild av den nya, och enda, informationsskylt som besökarna möter. Ni ser den nederst. Samma flumförfattare som i Hardeberga.

Exemplen är endast några av många på den nutida Svenska kyrkans uppenbara förakt för sin egen historia.







Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #1 skrivet: april 29, 2011, 09:28 »
Ja, beklagligt. Men detta illustrerar ett ganska generellt dilemma inom Svenska Kyrkan, tror jag. Man förvaltar ett av våra största kulturarv, men är primärt inte intresserade av att förvalta, utan att missionera i vårt sekulariserade samhälle. Man vill hellre omvända besökare till den kristna tron, och få folk att reflektera över de "stora" frågorna, än att visa upp kyrkobyggnadernas omfattande kulturella värden. Det borde gå att kombinera båda, tycker jag, och man möter ofta engagerade församlingsbor och kyrkopersonal som klarar av detta dubbla fokus. På gräsrotsnivå tror jag nog det är väl hårt att säga att kyrkan föraktar sin egen historia. Men ibland, på en högre nivå, tydligen, så verkar den kulturhistoriska synen tappas bort.

/Mats

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #2 skrivet: april 29, 2011, 12:36 »
Undantag finns dock: Heda kyrka i Östergötland exempelvis, har satsat en del på att förklara sin medeltida historia.
Men generelt: Svenska kyrkan har följt med det övriga samhället i historielöshet.
Jag minns min kurs för historielärare på gymnasiet på 1980-talets början:
"Engelbrektupproret hade ekonomiska orsaker" punk slut i historiebok för gymnasiet.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #3 skrivet: april 29, 2011, 21:09 »
Undantag finns dock: Heda kyrka i Östergötland exempelvis, har satsat en del på att förklara sin medeltida historia.

Lite nyfiken...på vilket sätt har Heda kyrka fått fram sin medeltida historia? Via böcker, internet, broschyrer, informationstavlor, föreläsningar eller annat?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #4 skrivet: april 29, 2011, 21:22 »
Svenska kyrkan kan också slå vissa historiska sajter. Har Stora Hammars kyrka ganska nära Foteviken föregåtts av en stavkyrka?

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=641056

Har inte hittat något på Fotevikens sajt om detta men jag kan ha gjort en miss.

Foteviken berättar inte så mycket om alla intressanta fynd nere i Kämpinge trots att dessa två platser har en gemensam historia.

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #5 skrivet: april 29, 2011, 21:32 »
Citat Krax
Citera
Lite nyfiken...på vilket sätt har Heda kyrka fått fram sin medeltida historia? Via böcker, internet, broschyrer, informationstavlor, föreläsningar eller annat?
När jag jobbade på Heda hembygdsmuseum hade man en guide från Linköpings universitet som föreläste om de medeltida gravarna. Det gavs samtidigt ut en skrift om dessa.
Jag ryckte själv ut som tysk guide i kyrkan. Kyrkan gav även ut en historisk guide för kr 3:-

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #6 skrivet: april 29, 2011, 21:53 »
När jag jobbade på Heda hembygdsmuseum hade man en guide från Linköpings universitet som föreläste om de medeltida gravarna. Det gavs samtidigt ut en skrift om dessa.
Jag ryckte själv ut som tysk guide i kyrkan. Kyrkan gav även ut en historisk guide för kr 3:-

Häftigt att ha kvar gravar från medeltiden vid en kyrka. Undrar hur vanligt det är? Att det finns gravar kvar från 1800-talet är ju vanligt. Lär kanske ta en tripp till Heda och beskåda gravarna. Koncept med guide är ju superb  :)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #7 skrivet: april 29, 2011, 23:12 »

Har inte hittat något på Fotevikens sajt om detta men jag kan ha gjort en miss.


http://www.fotevikensmuseum.se/skane/s22/s22.htm

Utgrävningarna i Kämpinge innefattar grävningar i vikingavallen på 80-talet och grävningen av Kämpinge kyrka ungefär vid samma tid. Dessa är utförligt presenterade sedan tidigare innan Fotevikens Museum tillkom. Jag har dock tagit upp grävningarna i Kämpinge och runt Foteviken i min bok Den skånska historien. Vikingarna 2004.

Den stora utgrävningen norr om Kämpinge by som skedde för några år sedan avslöjade en stor vikingahall. Denna grävdes av någon större skånsk institution och jag har inte sett någon publikation kring fyndet.

På frågan om stenkyrkan som vi lyckats datera föregåtts av en träkyrka är alltså svaret ja. Tyvärr har en av de två stavkyrkoplankorna som satt inmurad i loftet stulits. Den andre sitter så dumt att man inte kan ta borrprover i den.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #8 skrivet: april 30, 2011, 10:46 »
Jag håller på med att läsa dina två första böcker om den Skånska Historien Sven. När dessa är lästa skall titta på din tredje men skall titta igenom snabbt om det som du nämner.

Tack för informationen om Stora Hammars kyrka. Då vet jag att uppgiften om stavkyrkan är korrekt.

Beträffande Svenska Kyrkan, som jag inte är medlem i, har de ett stort ekonomiskt ansvar för att underhålla vårt kulturarv i kyrkorna. Är det inte Länstyrelsens  jobb att bevaka och informera om fornminnen?

Jag vill gärna höra mer om Fru Alstad kyrkan än det magra innehåll som finns på nätet.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #9 skrivet: april 30, 2011, 15:33 »
Sven. Artikeln från Foteviken om Stora Hammars kyrka har jag läst men det verkar som att uppgiften om den tidigare stavkyrkan saknas i den artikeln. Hade varit bra med en uppdatering.

På åkern framför kyrkan såg jag mycket flinta och kalkstensbitar när jag var där i vintras. Din artikeln ger en bra förklaring till detta.

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #10 skrivet: april 30, 2011, 19:16 »
Alla medeltida gravar är inte bevarade i Heda kyrka,men det som finns är intressant:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heda_kyrka

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #11 skrivet: maj 01, 2011, 14:07 »
Jag missade en länk till mer information om Stora Hammars kyka. Finns på höger sida om bilden på kyrkan i den artikel som Sven länkade till. Där står mer information om den tidigare stavkyrkan.

Thomas I

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #12 skrivet: maj 01, 2011, 20:33 »
Alla medeltida gravar är inte bevarade i Heda kyrka,men det som finns är intressant:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heda_kyrka

Och nyligen hittades där en ovanligt välbevarad grav med runhäll, troligen från första hälften av 1000-talet:

http://www.raa.se/cms/showdocument/documents/extern_webbplats/2011/mars/rapp2011_3.pdf

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svenska kyrkan i frontlinjen för ett historielöst samhälle
« Svar #13 skrivet: maj 02, 2011, 13:58 »
Utanför Stora Hammars kyrka, utanför Höllviken, finns en fornminnesskylt om kyrkan, som läns- och riksantikvarien ansvarar för, enligt skylten. Jag åkte förbi igår.

Läs gärna mer om denna kyrka i Fotevikens spännande arkiv.

Thomas I