Poängen är ju då att du måste redovisa vad det är du granskar. Om du blir ombedd att undersöka sjöarna 1 - 10 så är det det du ska redovisa. Om du blir ombedd att mäta i ett område så redovisar du varför du väljer vissa sjöar. Det finns då en vetenskaplig grund som kan bedömmas och kritiseras. Jag kan då välja att kritisera detta utifrån vetenskapliga aspekter, jag kan säga att alla mätvärlden kommer från ett område med hög buffringsförmåga vilket inte är representativt för hela mätområdet. Du väljer istället att granska forskarens perspektiv, upptäcker att denne är gravt överviktig och därför bara mätt de sjöar denne kan nå med bil och du ifrågasätter om de valda sjöarna är representativa. Jag väljer att värdera det vetenskapliga arbetet med vetenskapliga metoder, men du väljer att värdera det med psykoanalys. Problemet är att du känner inte forskaren, du vet inte ens om det är en han eller hon då namnet verkar vara kinesiskt.
Om det är en hon och hon kommer från Kina, måste du då inte ta hänsyn till hennes ideologi, hon är ju kommunist. Eller kommer hon från Hong Kong....
Den enda fördelen du har är att du behöver inte kunna något själv om vetenskapliga metoder, din bedömningsrund handlar ju om att fru Li är tjock och därför mäter i fel sjöar.
Jag menar inte dig personligen, men jag undrar om det inte är ett ustlag av sänkta krav på våra lärosäten, man klarar helt enkelt inte av att kritisera enligt vetenskapliga metoder så man faller tillbaka på att bedömma personen som skrivet det.