Författare Ämne: Romersk bronsmask upphittad på Gotland  (läst 8079 gånger)

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« skrivet: februari 05, 2011, 22:48 »
Lex malla, lex nulla

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #1 skrivet: februari 05, 2011, 22:57 »
2000 år gammal, tänk om det fanns ett sätt att knyta den till t ex Teutoburger-slaget.
;-)
Qui tacet, consentit

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2011, 13:26 »
Det kan ju också ha varit en nordbo som tjänstgjort i det romerska kavalleriet. Om fyndet faktiskt går att knyta till Gotland..

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2011, 14:50 »
Hoppas de får reda på var på Gotland den är funnen, så man kan göra en undersökning och förhoppningsvis få in den i en kontext.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2011, 22:24 »
Vidare vill jag inte vara en surmule här - men masken har ögon, låt gå att bara ett är bevarat (och förvisso ganska grovt ditnitat). Faktum kvarstår dock att den inte skulle fungera som mask till en ryttarhjälm med sådana initade ögon. Längs kanten sitter vidare ett antal rätt grova nitar. Det är inte tu tal om annat än att det är ett fantastiskt fynd - men en ryttarhjälm tror jag inte att det var när det deponerades (även om det var min omedelbara reflektion innan jag sett bilder på fyndet - de blinda romerska kavalleritrupperna finns dessvärre inte med i de historiska källorna... ;)). Däremot kan det ju vara en ryttarhjälm som omarbetats.

/N B
« Senast ändrad: februari 14, 2011, 14:09 av Gorm »
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #5 skrivet: oktober 31, 2011, 14:24 »
Martin Rundqvist bloggar om masken. Fyndet ger tydligen upphov en del intressanta legala problem:

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2011/10/roman_mask_find_causes_legal_c.php

I de legala turerna ingår att Populär Arkeologis chefredaktör har blivit anmäld för förtal av maskens upphittare:

http://www.journalisten.se/kortnyheter/29385/chefredaktoer-foertalsanmaels-efter-text-om-utgraevningsfynd

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #6 skrivet: oktober 31, 2011, 14:27 »
Det står om masken i Populär Arkeologi 2011:3, "Romersk paradmask återfunnen. Unikt fynd lokaliserat till gotländsk socken", av Johan Holm & Per Widerström.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #7 skrivet: november 01, 2011, 13:17 »
Mer om bronsmasken från Gotland på radio:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412

I programmet framförs teorin att masken ändrats för att eventuellt kunna representera Oden. Kanske uppstod Odenkulten i Norden vid den här tiden?

Citera
Mest spännande är kanske att på den del av masken som hittades tidigare var hålet för ögat igensatt av en metallbit utformad som ett öga. Arkeologerna tror att metallögonen sattes dit i Sverige av någon religiös anledning, att man skulle ha använt masken som en symbol för någon gud inom asatron. Vid utgrävningen hittade man dessutom ett löst metallöga som med stor sannolikhet täckt för det andra ögat på masken, men sedan tagits bort. Arkeologiprofessorn Neil Price vid universitetet i Aberdeen har teorier om att detta kan vara det första beviset i Sverige för när man började dyrka guden Oden.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #8 skrivet: november 01, 2011, 14:29 »
Vill tillägga att det inte finns några bevis på att ögat tagits bort medvetet. Det kan lika gärna trillat av som del av korrosionsprocessen.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #9 skrivet: november 01, 2011, 17:14 »
Vilket betyder att vi inte utan vidare kan tala om en "romersk" mask. För allt vi vet kan det vara en 'dödsmask' av keltisk/gotisk ursprung...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #10 skrivet: november 01, 2011, 22:58 »
Nej, det sa jag inte. Det finns mycket som tyder på att masken har ett romerskt ursprung. Att den har återanvänts som något annat är tydligt, men ursprunget är troligtvis romarriket.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #11 skrivet: november 01, 2011, 23:26 »
Lugn bara - ingen har beskyllt dej för att säga något. Men ingen har häller belagd varför masken får komma ända från Rom - med mindre man tänker på det gotländska Roma...  :D
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #12 skrivet: november 01, 2011, 23:30 »
För att vara en romersk mask behöver den ju inte vara tillverkad i Rom, eller ens på italienska halvön. Ett romerskt provinsialarbete är ju även det "romerskt".

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #13 skrivet: november 02, 2011, 00:08 »
'Dödmasker' i guld eller brons finns lite här och var. Alltså kan den vara 'gallisk' likväl som 'romersk'. Någon romersk "stridsmask" är det hursomhelst inte frågan om. Kolla Ny Björns kommentar här ovan...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #14 skrivet: november 02, 2011, 00:40 »
Nu har jag ingen speciell kunskap om masken över huvud taget, men jag skull gissa att identifikationen av dess ursprung till stor del bygger på stilanalys och kanske även tekniska detaljer i dess tillverkning. För så här ovanliga föremål så brukar exemplen vara rätt få. Från bilder jag har sett så framstår den inte som gallisk eller skandinavisk rent stilmässigt. 

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #15 skrivet: januari 17, 2012, 18:59 »
Nu har jag ingen speciell kunskap om masken över huvud taget, men jag skull gissa att identifikationen av dess ursprung till stor del bygger på stilanalys och kanske även tekniska detaljer i dess tillverkning. För så här ovanliga föremål så brukar exemplen vara rätt få. Från bilder jag har sett så framstår den inte som gallisk eller skandinavisk rent stilmässigt.

Klokt sagt! Stilanalys är nog ett bra ord här. Den ser ut att ha tillverkats före kristendomen? Den tiden när man gjorde realistiska porträtt på tex alla kejsare (slavar som blev befälhavare i armén) man hade en kort tid åt gången?

 Den ser inte ut att ha suttit på någon ryttar/soldat/officer(?)hjälm, snarare på en staty. Den måste ha lyst som solen när den var ny. Ett ansikte klädd med skimrande metall?

Kanske det var en "spelmask"? Men den har frisyr. Och ögon. Den kanske är både och förresten, i olika tider. Först "spel" och sedan på någon skulptur?

(Eller en "antikbehandlad" fejk?)

Utloggad Per Widerström

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #16 skrivet: februari 28, 2012, 16:22 »
Letade efter en artikel om masken och snubblade in här. Många spekulationer. Jag ska försöka reda ut lite av detta.
Masken är en romersk kavallerimask. Inte en stridsmask, utan tillverkad för uppvisning och tornerspel vid Hipica gymnasia. Den var personlig och väldigt få hade möjlighet att beställa en sådan här mask. Det har diskuterats i forskarkretsar om det inte uteslutande är patricierklassen förunnat att ens vara med i det lätta kavalleriet. Den här föreställer Alexander med en väldigt tydlig ikonografi. Bäraren skulle kopplas till Alexander med ansiktet och med symboler på den också till Hercules. Man kan nog också säga ganska säkert att den tillverkades under 100-talets andra hälft.
Efter att den tagits ur sitt ursprungliga sammanhang av någon anledning har ögonen satts igen med nitar. Det är ett påkostat arbete och inte ett hafsjobb så man kan föreställa sig att masken haft stor betydelse även för de som använde den med igensatta ögon. Om ena ögat gått att ta bort kan jag inte säga i dagsläget, men helt klart är att ögonen bearbetats. Ögat har inte trillat bort genom någon form av naturlig nedbrytning. Om man tittar på bilder på den så ser man att en spade gått genom den och delat den i två delar. Då har ögat åkt med.

Vid en arkeologisk undersökning i somras kunde vi klart dokumentera var den hittades, bland annat hittade vi ögat. Vi hittade också flera andra föremål, dock inte uppenbart från romerskt område. Snarare lyxigare gotlandsgrejjer.

Hoppas detta stillar de vildaste spekulationerna.

Vänligen,
Per Widerström
Arkeolog, Gotlands museum

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Romersk bronsmask upphittad på Gotland
« Svar #17 skrivet: februari 28, 2012, 16:29 »
Hej och tack för informationen. På denna länk finns en teckning av Peter Conolly som visar hur det kanske såg ut på Hipica gymnasia:

http://www.akg-images.co.uk/_customer/london/images/en/collections/connolly/2-G61-R1-40-1.jpg

http://www.akg-images.co.uk/_customer/london/collections/connolly.html
Ju äldre desto bättre.