Om jag förstår Adam rätt så avrättades offren och tappades på blod, kanske var själva avrättningen att de förblödde. Blodet användes till att " måla" templets väggar och kanske gudabilderna. Därefter hängdes de upp i offerlunden. Blodet verkar vara det viktiga offret, upphängningen en fortsättning. Lik avger inte speciellt mycket blod eftersom blodtrycket har upphört och blodet koagulerar rätt snabbt i kroppen. Man kan alltså inta tappa lik på blod. Levande kan tappas på blod.
72 kroppar a 100 kilo i snitt blir 7,2 ton kött. Det är en hel del kött som skall brytas ned. Blot enligt Adam kan alltså inte jämföras med en eller ett par hängda människor där liken hängs upp i järnställningar.
Supergeten, vet du om dina exempel från England tappades på blod samt togs ur före upphängninhen? Meningen med upphängningen borde ju vara i avskräckande syfte och att liken skulle finnas i sina burar så lång tid som möjligt? Inte att de skulle stinka så mycket som möjligt.
Om man tappade blodet och även tog ut inälvor mm - då torkade köttet istället för att ruttna vilket medförde att liket inte längre avger stank. Utfördes detta på vintern frystorkades troligen liket i inlandsklimat, alltså torr kyla. Detta innebär också att senor och ligament torkar. Eftersom dessa håller ihop skelettet blir då liket hängande under lång tid.
Inhenting finns nämnt om inälvors uttagande, men däremot nämns användning av blodet och att det användes till att rödfärga byggnader, och om jag minns rätt, även gärdesgårdar.
Att sticka hål med spjut hindrar inget nedbrytande av kroppen, men gaser som bildas under nedbrytningen stannar då inte i kroppen, samt, vätska kan även rinna ut vilket medför starkare stank - men bidrar även (kanske) till en viss torkning av kroppen, beroende på vad dessa såröppningar placeras på kroppen.
Ju torrare liket var ju mindre stank avger liket - och ju längre tid hänger det kvar om det har en snara kring halsen. Liket faller ned när senor och ligament i halsen går sönder, antingen genom att de torkar sönder eller att de ruttnar bort. Ju längre liket hänger, ju lättare blir liket, och ju längre tid hänger liket kvar.
På något sätt känns det som om det viktiga är i denna diskussion att Adams offerlund i GU skall ligga inne i själva GU, helst mitt bland hus och hallar. Diskussionen handlar mindre om de rent praktiska som händer när lik bryts ned, vilket är vad jag diskuterar.
I Lejre i Danmark utfördes också blot under nio dagar enligt en berättelse. Varje dag offrades, bland annat, nio människor. De hängdes också upp i träd efter att ha tappats på blod. Där offrades alltså ca 90 människor under dessa nio dagar, samt lika många hästar, hundar och tuppar, mm. Lejre blotet skulle då vara ca 10 ggr större än det blot Adam skriver om. Med samma kalkyl blir det i Lejre ca 70 ton kött som skulle brytas ned.
Thomas