Författare Ämne: Begreppet Uppsala  (läst 588555 gånger)

Utloggad anber

• Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #440 skrivet: september 21, 2011, 01:36 »
Du säger att upp betyder just upp bara för att om det gör det stämmer det med andra orter.  Det är en logisk förklaring men om upp betyder något annat är allt fortfarande helt logiskt då det fortfarande skiljer de olika salorna åt. 

Den akademiska forskningens inställning har mer än en gång visat sig vara felaktig, även då det kommer till tolkning av ortsnamn som antyder viss funktion.  Jag har svårt att se att det skulle vara av ondo att man skakar om lite och ser vad som trillar ner.

Det är väl forumets stora fördel, man behöver inte ta hänsyn till risker med att framföra en avvikande tanke.

Jag skakar väl lite då...  ;)
(Jag relaterar endast till avgudatemplet som beskrivits av Adam av Bremen, inga andra ev "Uppsalaplatser")
Han ger egentligen bara tre ledtrådar till avgudatemplets plats.
1. Namnet, "Ubsola"
2. Inte långt från "Sictona"
3. Templet är beläget på en plan yta med berg/höjder som omger det som en "teater".

Ub-sola. Jag kan gå med på att "Up" kan "latinifieras" till "Ub", men hur är det med att "sal" blir "sol" när "Sigtuna" blir "Sictona"?

Vad har vi för "sol-namn" i Stockholms och Uppsala län, med tanke på närheten till Sigtuna? Enligt kartssök >500 enbart som börjar med "sol"=inte fruktbart...

Namn som beskriver omgivande höjder... Teater? Amfiteater? Sluttningar... Lena... Sollena...Solna?!

Eftersom jag vet hur förruttnelse stinker, och vad som praktiskt händer när fåglar kalasar på kroppar, anser jag att ingen ville bo i närheten av en större blotplats. Därför tror jag att blotplatser låg en bit bort från själva huvudgården...

Thomas

Sollentuna...

Blev ni omskakade?  :D

//anders

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #441 skrivet: september 21, 2011, 19:26 »
tty:
Citera
Och vad finns det för skriftliga källor om Uppåkra på 1000-talet om jag får fråga

Enkelt att söka på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upp%C3%A5kra

Citera
Namnet Uppåkra nämns för första gången 1085 i Knut den Heliges gåvobrev till Lunds domkyrkokapitel.

En annan korkad fråga är varför Ansgar åkte till Lilla Birka fram tills mitten av 800 talet om det fanns en stor centralmakt i Uppsala redan då? Sveakungen Björn satt i Birka som inte går att jämföra med GU. Hur hänger detta ihop?

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #442 skrivet: september 21, 2011, 23:30 »
En annan korkad fråga är varför Ansgar åkte till Lilla Birka fram tills mitten av 800 talet om det fanns en stor centralmakt i Uppsala redan då? Sveakungen Björn satt i Birka som inte går att jämföra med GU. Hur hänger detta ihop?

Bra fråga. Det finns lite olika teorier (och jag är inte expert på någon av dem).
Några har att göra med Ynglingatal och dess berättelse att ynglingarna som satt i Uppsala ska ha fördrivits till Norge i slutet av 700-talet, eller någonting sånt. Har dålig koll på sagorna. Vissa anser att Gamla Uppsala då skulle ha slutat vara kungasäte, eller ialla fall minskat i betydelse.
Andra tror att det fanns flera olika kungar samtidigt, som kanske hade olika uppgifter eller status, och att Björn var en sån och den i Gamlis en annan.
Sen tror vissa att sveakungarna hade många kungsgårdar som man, liksom under medeltiden, rörde sig emellan. I och med Birkas grundande i början av 700-talet så blev ju Adelsö viktigt på grund av dess närhet till Birka, och man kan även tänka sig att Sigtuna ökade i betydelse av samma anledning.

Själv lutar jag nog mot den sista teorin, kanske med ett inslag av den med flera kungar. Det finns så många platser som visar på närvaro av människor med stor rikedom och makt (Gamlis, Husby i Glanshammar, Fornsigtuna, Adelsö, Husby i Norrsunda och säkert flera andra), och en kung under järnåldern hade nog svårt att försörja sig och sitt följe med avkastningen av bara en gård, hur stor den än var, precis som de medeltida kungarna. Därför är det inte längsökt att man hade ett nätverk av gårdar som man rörde sig mellan. När Birka växte och blev viktigt var den kanske naturligt att kungen uppehöll sig där en större del av tiden.

Men som sagt, spekulationer och jag kan inte så mycket om ämnet.   

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #443 skrivet: september 22, 2011, 00:05 »
Inte ens de isländska sagorna ger väl besked omn att kungamakten skulle vara stationerad i Uppsala. De kungar som anges sitta i Uppsala är ju relativt få och uppgifterna om maktkamp oerhört många.  Att Uppsala var rikt är ju odiskutabelt, men knappast utan konkurens. 

Om Uppsala dessutom var ett religiöst centrum är det ju knappast platsen att börja missionere. Bättre med de världsvana Birka-borna.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #444 skrivet: september 22, 2011, 00:53 »
Jag har en hypotes om Kungar med olika maktsfärer. Varje landskap hade sin Kung, alltså en Landskapskung. Uppsala låg i Tiohundraland och ”Tiohundralandskungen” kallades för Uppsalakung.

Över Landskapskungarna stod Sveakungen. Han var vald av landskapskungarna. Sveakungen hade inte med landskapens interna styre att göra, han var en samlande kung för Sveafolket, religiös ledare, garanterade lag, osv.

Sveakungen valdes av landskapkungarna. (Alla Sveakungar verkar först ha varit landskapskungar så jag tror att det var en förutsättning för att bli vald till Sveakung). Vilken landskapskung som helst kunde bli vald till Sveakung. Uppsalakungen kunde, som alla andra landskapskungar, bli vald till Sveakung.

När en landskapskung blev vald till Sveakung måste han avsäga sig att vara Landskapskung – och en ny landskapskung valdes för att ersätta honom (man kunde alltså inte vara både landskapskung och Sveakung samtidigt).

Synsättet ger möjliga förklaringar till alla ”medregenter” som finns i vår historia – som jag alltså tror -är Landskapskungar, alltså parallella Kungar med Sveakungen. Se också tiden efter år 1000. Alla Landskapskungar från Götaländerna blev senare Sveakungar.

•   Kung Björn, tror jag, var Uppsalakung.
•   Hans bror Anund var Sveakung. Anund ville sitta i Uppsala – och Björn blev ”bortkörd” (?) till Adelsö.
•   När främmande präster kom till ett landskap var det Landskapskungens sak att fatta beslut om detta.

(Varje landskap var självständigt – men de ingick i en Union som hette Svitjod (Sveafolket). Unionen Svitjod styrdes av Sveakungen).

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #445 skrivet: september 22, 2011, 07:39 »
En ytterligare fråga med tanke på Sjörupsstenen omnämnade av Uppsala. Om nu Uppsala var en stor och betydande plats under 900-talet finns det inte runstenar i Mälarområdet som nämner detta och eventuella slag? Är det bara runstenar i Skåne som nämner Uppsala och ett slag?

Mängden runstenar är betydligt större i Mälarområdet!

Kung Björn satt i Birka. Ansgar var där runt 820-830 ekr och återkom till samma plats 20 år senare.  Uppsala nämns inte här(Ansgarsvitan) om jag inte har har missat en uppgift?

Thomas I

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #446 skrivet: september 22, 2011, 09:32 »
Vi är väl alla överens om att Gamla uppsala under en period varit den viktigaste centralplatsen norr om Mälaren? Det blir genast problematiskt att direkt jämföra mellan olika regioner eftersom odlingsutsatta bygder i Götalandskapen inte har särskilt mycket lämningar kvar. Uppåkra är ett talande exempel. Förmodligen kan vi förvänta oss något liknande (om än inte av samma storlek) i Gudhem eller Varnhem. Inte mycket finns kvar ovan mark. GU är jäkligt viktigt för vår förståelse av dessa fragmentariska platser eftersom fornlämningsmiljön är så förhållandevis välbevarad där. Skulle vara spännande med ett forskningsprojekt där man undersöker ex Gudhem och Alvastra med utgång från de kunskaper forskningen kring GU har givit. Kanske georadarkartering skulle vara en bra början?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #447 skrivet: september 22, 2011, 09:47 »
Kungsune. Det håller jag med om och mina funderingar handlar om vad källorna kan säga. Arkeologiskt är det ingen tvekan om att GU är en viktig plats.

Samma gäng(forskare från Österrike) som geoscannat Uppåkra 2010 har väl varit i Uppsala i år om jag inte läst fel?

Enligt uppgift är Uppåkra ganska väl bevarat förutom de översta lagren från sen vikingatid som  förstörts av plöjning.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #448 skrivet: september 22, 2011, 11:10 »
En ytterligare fråga med tanke på Sjörupsstenen omnämnade av Uppsala. Om nu Uppsala var en stor och betydande plats under 900-talet finns det inte runstenar i Mälarområdet som nämner detta och eventuella slag? Är det bara runstenar i Skåne som nämner Uppsala och ett slag?

Mängden runstenar är betydligt större i Mälarområdet!

Mängden runstenar är mycket större i Mälarområdet, men tyngdpunkten på dem ligger i 1000-talet. Det var då modevågen att resa runstenar verkligen slog igenom. Generellt sett så blir runstenarnas innehåll mer schematiskt ju senare de är. 1000-talets runstenar är nästan alltid skrivna efter formen "X reste stenen efter Y, sin fader/husbonde/son etc, Gud hjälpe hans/hennes själ", med tillägg för skryt om tex brobyggen, och uppgifter om var personen dog om det skedde utomlands. När lokala orter nämns så är det vanligtvis gården där man bodde. Centralorter över huvud taget, som Uppsala, Sigtuna, Adelsö osv, nämns inte mer än någon gång.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #449 skrivet: september 22, 2011, 11:18 »
Vi är väl alla överens om att Gamla uppsala under en period varit den viktigaste centralplatsen norr om Mälaren? Det blir genast problematiskt att direkt jämföra mellan olika regioner eftersom odlingsutsatta bygder i Götalandskapen inte har särskilt mycket lämningar kvar. Uppåkra är ett talande exempel. Förmodligen kan vi förvänta oss något liknande (om än inte av samma storlek) i Gudhem eller Varnhem. Inte mycket finns kvar ovan mark. GU är jäkligt viktigt för vår förståelse av dessa fragmentariska platser eftersom fornlämningsmiljön är så förhållandevis välbevarad där. Skulle vara spännande med ett forskningsprojekt där man undersöker ex Gudhem och Alvastra med utgång från de kunskaper forskningen kring GU har givit. Kanske georadarkartering skulle vara en bra början?

Är inte så säker på att Gamla Uppsala är så välbevarat, inte om man jämför med Uppåkra eller många andra platser. Skillnaden är att att det finns synliga lämningar som framstår som monumentala. Men som sagt så har ett par tusen synliga gravar på tidigt 1700-tal reducerats till några hundra, vilket borde ge en indikation om hur stor förstörelsegraden har varit, både av plöjning men även bebyggelse. Ett modernt villområde har svalt kanske halva Gamla Uppsala, en domkyrka och dess kyrkogård ligger mitt i central boplatsområdet, och ett antal bondgårdar (Kungsgården, Prästgården, fram till nyligen Matsgården) ligger också i den centrala delen. Platsen har varit Upplands största by genom hela medeltiden, så störningarna är otaliga. 

Och kom ihåg, Gamla Uppsala ligger mitt på Uppsalaslätten vilket är lika mycket en fullodlingsbyggd som delar av Götaland. Bortodlingsgraden för flera socknar runt Uppsala är mycket hög.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #450 skrivet: september 22, 2011, 11:26 »
Viktigast är ett relativt begrepp, period är oprecist och centralplats ganska luddigt, så det går väl att argumentera om det Kungsune.  Men det är väl knappast viktigt att få fram vad som är viktigast.

En viktig centralplats är det onekligen, räcker inte det?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #451 skrivet: september 22, 2011, 11:49 »
"Platsen har varit Upplands största by genom hela medeltiden, så störningarna är otaliga."

Kanske är det en egen tråd, men.... jag har alltid undrat över flytten av Uppsala från gamla till nya.  Vad är det som driver den?  Man säger att på grund av att Mälarens nivå sjönk så kunde gamla Uppsala inte längre fungera som handelsplats.  Men Gamla Uppsal fortsätter vara en välmående by. Dessutom så är ju ån i allra högsta grad farbar och skulel kunna fungera utmärkt för handel.

Finns det några tankar om detta?

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #452 skrivet: september 22, 2011, 12:58 »
Citera
Är inte så säker på att Gamla Uppsala är så välbevarat, inte om man jämför med Uppåkra eller många andra platser.

Skojar du?
Man borde förvänta sig betydligt fler fornlämningar i Uppåkra än i Uppsala. Nu finns det knappt någon bevarad gravanläggning i Uppåkra. Även om du har fullåkersbyggd kring Uppsala så har det funnits gott om icke odlade impedement där fornlämningsmiljön bevarats. I Götalandskapen har du odlingsbygder som helt saknar sådana impedement varför bortexploateringen är i det närmaste total. I utmarkerna i Västergötland har vi bra fornlämningsmiljöer men de ligger som sagt i perifera miljöer.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #453 skrivet: september 22, 2011, 13:10 »
Kanske är det en egen tråd, men.... jag har alltid undrat över flytten av Uppsala från gamla till nya.  Vad är det som driver den?  Man säger att på grund av att Mälarens nivå sjönk så kunde gamla Uppsala inte längre fungera som handelsplats.  Men Gamla Uppsal fortsätter vara en välmående by. Dessutom så är ju ån i allra högsta grad farbar och skulel kunna fungera utmärkt för handel.

Det finns lite nivåskillnader i centrala Uppsala, idag vattenfall, som väl gjorde att det vid medeltiden inte längre gick att segla längre än hit (dvs. nya Uppsala) från Mälaren. Fyrisån var farbar, ja, men inte "hela vägen" alltså. Det är väl den troligaste orsaken till att det uppstod en bättre handelsplats här än vid Gamla Uppsala längre uppströms. Sen var det väl egentligen ingen medveten "flytt" av Uppsala, det var väl mer en flytt av ärkebiskopssätet till en plats där det redan hade vuxit upp en handelsplats. Men Uppsala-folket får kanske fylla på här...

/Mats

Utloggad Herulen

• Veteran
  • Antal inlägg: 624
« Svar #454 skrivet: september 22, 2011, 13:13 »

Thomas I

Missionärer nere på kontinenten brukade i regel åka till handelsplatserna för att missionera där. Dessa människor var också dem som ofta startade handelsplatser och organiserade dem. Kort sagt: navet för handeln var kyrkan, klostren och kristendomen.

I handelsplatserna samlades folk som så att säga var anonyma inför varandra, man var inte bunden till seder och bruk som fanns i landsbygden. Därför var det lättare att sprida kristendomen bland människor i handelsplatserna.

När det gäller Ansgar så kom han inte till Birka hipp som happ. Han hade tjänstgjort hos den franske kungen och många menar att det var den franske kungens bror som rådde (tvingade?) Ansgar att åka till Birka. De Nordiska kungarna såg också den franske kungen som sin överherre. Honom gällde det att hålla sig väl med. Samtidigt ville man ju inte vara allt för underdånig varvid platsen för mission nog borde vara bortom maktens centrala boning. Birka var alltså i alla väsentliga betydelser den rätta platsen för Ansgar.     

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #455 skrivet: september 22, 2011, 13:31 »

Finns det några tankar om detta?

Nja, ån är farbar men endast för mindre båtar. Ända sedan åtminstone vikingatid (om inte tidigare) så hade man varit tvungen att lasta om alla varor ungefär där Islandsfallet ligger idag (vilket fortfarande är Uppsalas hamnläge). Man var även tvungen att forsla varorna förbi kvarnfallet via landbacken.
Östra Aros hade ett mycket strategiskt läge på grund av att flera kommunikationsleder möttes där Fyrisån mötte Mälaren. Fyrisåns dalgång var Upplands mest befolkade område, så Fyrisån var väldigt viktig. En hamnplats vid Östra Aros anses av forskare ha varit oundviklig. Passande nog så låg det en kungsgård (av tyvärr okänd ålder) precis vid hamnläget.

Jag är inge expert på Östra Aros, men vad jag förstår (utifrån tex förra årets jätteverk om Uppsala domkyrka och dess omgivningar) så bildades en gles bebyggelse runt hamnläget fram till ungefär år 1100. Från dess fram till mitten av 1200-talet skapas en stadsbebyggelse med gatunät och bofast befolkning, och efter det så sker förtätning och expansion av bebyggelsen. Det finns tecken på att den utvecklingen delvis var en planerad stadsbyggnad driven av kungen. Marken runt domkyrkan där det äldsta gatunätet hittats var ett övertaget kungligt gods och större delar av stadens mark kan ha tillhört kronan. Vissa vill se staden som ett "bihang" till Gamla Uppsala. Centralplatsfunktionerna (domkyrkan, kungasätet, distingsmarknad) låg i Uppsala medan den stora befolkningen, produktion och hantverk skedde i tätorten Östra Aros. När domkyrkan flyttades till Östra Aros tog staden även över centralplatsfunktionerna.

Sen undrar jag om inte även ägandeförhållandena spelade roll. Kungen ägde mycket mark runt hamnläget i Östra Aros som hand kunde använde när man drev igenom en stadsbildning. I Gamla Uppsala hade över hälften av kungens tidigare ägor övergått till domkyrkan och biskopssätet, så utrymmet för kungamakten att anlägga en stadsbebyggelse var begränsad. När domkyrkan sedan flyttade hade Östra Aros börjat etableras och och stadskultur hade börjat ta fästa i Sverige, så det blev naturligt att flytta stiftet dit.   

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #456 skrivet: september 22, 2011, 13:47 »

Skojar du?
Man borde förvänta sig betydligt fler fornlämningar i Uppåkra än i Uppsala. Nu finns det knappt någon bevarad gravanläggning i Uppåkra. Även om du har fullåkersbyggd kring Uppsala så har det funnits gott om icke odlade impedement där fornlämningsmiljön bevarats. I Götalandskapen har du odlingsbygder som helt saknar sådana impedement varför bortexploateringen är i det närmaste total. I utmarkerna i Västergötland har vi bra fornlämningsmiljöer men de ligger som sagt i perifera miljöer.

Nej, jag skojar inte. Visst, det finns lite impediment runt Uppsala, men när man är här upptäcker man att det finns stora områden där impedimenten är mycket få och väldigt små. Men visst, det finns områden i Götaland där impediment är mycket ovanliga och bortodlingsgraden är högre än här.

Men, när det gäller Gamla Uppsalas bevarelsegrad så står jag fast vid det jag sagt. Jag tror inte att den är bättre bevarad än Uppåkra. Den del av Gamla Uppsala som ligger på Uppsalaåsen har ju inte odlats bort, däremot så har den försvunnit i flera stora grustag och under 20 stycken medeltida gårdar plus en domkyrka med kyrkogård. Vidare så ligger halva området under ett modernt villaområde.
Uppåkra är överplöjt, ja. Men den historiska bebyggelsen är inte alls lika omfattande så när man kommer ner under plogdjupet så finns det i Uppåkra stora sammanhängande ytor med kulturlager och bebyggelselämningar. I Gamla Uppsala så finns det nästan inga sammanhängande ytor kvar, bara titthål som är svåra att relatera till varandra på grund av alla störningar mellan dem.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #457 skrivet: september 22, 2011, 14:17 »
Nu skall tråden kanske inte handla om Uppåkra emn vad guiderna sa i somras görs det ett jobb med att sammanställa data från geoundersökningarna från förra hösten(2010). Guiderna sa också att kulturlagren är väl bevarade under det översta ploglagret så det är kanske kulturlager från Vikingatiden som kan ha förlorats.

Det har funnits fyra bronsåldershögar runt den nuvarande kyrkan i Uppåkra. Två av dessa finns kvar. I somras hittade man delar av en stenåldersgrav ganska nära den största högen som finns kvar. Det har hittats en grav inne vid kyrkan som är daterad långt före den medeltida kyrkan byggdes mellan 1100-1200 ekr.

Uppåkra är ca 50 fotbollsplaner stort och har kulturlager på upp till två meter, enligt guiderna.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #458 skrivet: september 22, 2011, 14:46 »
De där 2-meterskulturlagren täcker nog inte hela ytan, eller har jag helt fel? Är inte jättebekant med Uppåkra, men har läst några artiklar och vad jag förstår så är det vissa mindre områden som har så tjocka kulturlager? Det var ju inte en tät stadsbebyggelse som i tex Birka utan snarare en organiserad och relativt tät gårdsstruktur?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #459 skrivet: september 22, 2011, 14:52 »
Om jag rannsakar minnet tror jag att jag fick höra att lagren var störst runt den upphöjning som omger kyrkan. Det är nog inte två meter överallt men platsen är använd under 1100 år.

Thomas I