En annan korkad fråga är varför Ansgar åkte till Lilla Birka fram tills mitten av 800 talet om det fanns en stor centralmakt i Uppsala redan då? Sveakungen Björn satt i Birka som inte går att jämföra med GU. Hur hänger detta ihop?
Bra fråga. Det finns lite olika teorier (och jag är inte expert på någon av dem).
Några har att göra med Ynglingatal och dess berättelse att ynglingarna som satt i Uppsala ska ha fördrivits till Norge i slutet av 700-talet, eller någonting sånt. Har dålig koll på sagorna. Vissa anser att Gamla Uppsala då skulle ha slutat vara kungasäte, eller ialla fall minskat i betydelse.
Andra tror att det fanns flera olika kungar samtidigt, som kanske hade olika uppgifter eller status, och att Björn var en sån och den i Gamlis en annan.
Sen tror vissa att sveakungarna hade många kungsgårdar som man, liksom under medeltiden, rörde sig emellan. I och med Birkas grundande i början av 700-talet så blev ju Adelsö viktigt på grund av dess närhet till Birka, och man kan även tänka sig att Sigtuna ökade i betydelse av samma anledning.
Själv lutar jag nog mot den sista teorin, kanske med ett inslag av den med flera kungar. Det finns så många platser som visar på närvaro av människor med stor rikedom och makt (Gamlis, Husby i Glanshammar, Fornsigtuna, Adelsö, Husby i Norrsunda och säkert flera andra), och en kung under järnåldern hade nog svårt att försörja sig och sitt följe med avkastningen av bara en gård, hur stor den än var, precis som de medeltida kungarna. Därför är det inte längsökt att man hade ett nätverk av gårdar som man rörde sig mellan. När Birka växte och blev viktigt var den kanske naturligt att kungen uppehöll sig där en större del av tiden.
Men som sagt, spekulationer och jag kan inte så mycket om ämnet.