..nya tegelåbäke. Här rev nämligen de stenrika bönderna de gamla kyrkorna för att uppföra nya skrytbyggen i slutet av 1800-talet - ca 1900. Kyrkorna står där nu som enorma tegelkatedraler vilka givetvis är kulturexponenter för sin tid även om det ligger nära vår nutid. Men i fallet Maglarp finns den vackra kyrkan från ca 1200 helt intakt, en av Skånes märkligare i sitt slag.
Satsa våra kulturmedel på vettiga saker – till detta hör inte en fallfärdig, hundraårig tegellada i skånska Maglarp.
Intressant resonemang. "De stenrika bönderna" uppförde "skrytbyggen och rev äldre kyrkor". Det stämmer till viss del, men nu är det ju inte så att enbart 1800-talets människor är skyldiga till att riva kyrkor. Kyrkor har rivits i alla tider och man kan inte förminska det kulturhistoriska värdet på Maglarps kyra på grund av vilka som byggt den och döma deras intention. 1800-talets rivningvsvåg var ju, även om den var omfattanade, verkligen inte den första och är irrelevant i frågan om en byggnad är mer eller mindre värdefull på grund av att den är byggd i samband med den.
Om en byggnads värde minskar på grund av att det är ett "skrytbygge" kan man ju undra om inte samtliga av stormaktstidens slott som exempelvis Drottningholm, Mälsåker, Skokloster mfl som uppfördes för att markera Sveriges nya ställning som stormakt kan ignoreras eller vad menar du? Som byggnadsarkeolog måste du väl ändå ha förståelse för att oavsett vem eller varför någon byggt en byggnad så är det ju inte det som ska avgöra om den är värdefull eller inte. Det är vad den betytt för människor genom tiderna och idag som spelar in och vilka värden den har rent konsthistoriskt anser jag.
Och vad är en "tegellada"? Är det byggnader som uppförts av människor som i våra ögon idag framstår som nyrika eller vadå? Hela synen på 1800-talets andra hälft och den styvmoderliga behandlingen av nystilarna är ytterst osaklig och förvånande. Framförallt är ju uppfattningen ett resultat av att det ligger för nära vår tid och att den moderna konsthistorien till stor del är skapad av människor som växt upp i det sena 1800-talet och därmed hade ett slags "generationshat" mot det. Eller varför är det först idag som nystilarna accepteras som en epok? Vanligen var de ett avsnitt man gärna hoppade över och kallade för stilförvirring i litteraturen?
Naturligtvis är det underbart att Maglarps gamla kyrka finns kvar och den har säkert mer konkreta kulturhistoriska värden än "tegelåbäket". Men faktum kvarstår att kyrkor står som en av de viktigaste symbolerna för en bygd och är monument över våra förfäder, religionen och deras insats och är skådeplatsen för många stora händelser i människors liv, och där är det inte alltid åldern som spelar roll.
Dessutom så tycker jag inte att man ser långsiktigt om man river Maglarps nya kyrka. Idag kanske inte behovet finns, men framtiden?
Det här blir första gången sedan 1800-talet som en statskyrka rivs i Sverige.
Sen är det verkligen en pinsam lucka i lagen om kyrkobyggnadernas bevarande att inte frikyrkor och andra religiösa tempel finns med då dessa spelat minst lika viktig roll även om många av dem kanske är av enklare slag.
Dock håller jag helt med om att medlen fördelas märkligt inom vården av gamla byggnader från länsantikvariskt håll.
MVH Helge Råhn