Författare Ämne: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.  (läst 4421 gånger)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« skrivet: januari 30, 2011, 10:53 »
Jag är visserligen född i mitten av 80-talet, men när jag växte upp under det glada 90-talet stod "hen" inte för något annat än "höna" på engelska, idag så har framtiden föregått mig.

”Förskola – utan flickor och pojkar”
http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

Vad tycker ni?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2011, 10:59 »
Jag är visserligen född i mitten av 80-talet, men när jag växte upp under det glada 90-talet stod "hen" inte för något annat än "höna" på engelska, idag så har framtiden föregått mig.

”Förskola – utan flickor och pojkar”
http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

Vad tycker ni?

Sånt där gör mig faktiskt förbannad på riktigt.

#hen bakar kakor mest hela dagen"

Helt fantastiskt.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2011, 13:56 »
Tänk er detta överfört till arkeologin: "I grav 1 låg vad som förmodas vara en typ av hen medan grav 2 uppvisade en annan variant av hen."
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2011, 14:15 »
Förresten, senaste tiden har det framförts krav på ett tredje könsbegrepp i juridisk mening, bl a vill några att personnumret skall ta hänsyn till ett tredje kön (transpersoner o dyl). Också när det gäller könsbyte och huruvida man skall föda barn eller ej så rekommenderar vissa debattörer och forskare ett sådant:

Citera
Kvinna, man eller annan?
Lagen kräver att du är man eller kvinna. Du kan inte vara både och, och inte heller varken eller.

Ulrica Engdahl har i sin avhandling i Tema Genus studerat begreppen rättvisa och erkännande i relation till transpersoner. Begreppet trans används om personer med en varierad könstillhörighet, som inte passar in i eller känner sig bekväma med den modell där enbart två könskategorier är möjliga. Idag har de svårt att vinna erkännande i samhället, hävdar hon.

http://forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/kvinnamanellerannan.5.3c60fb6812de692d57b8000688.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2011, 21:05 »
Hmm, någon mer än Piankhy som har något med anknytning till arkeologi att inlägga?? ???

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2011, 21:55 »
Hmm, någon mer än Piankhy som har något med anknytning till arkeologi att inlägga?? ???

Vad har du själv att inlägga?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2011, 04:37 »
Vad har du själv att inlägga?
Ingenting då jag inte riktigt kan se vad frågan har för anknytning till arkeologi..

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2011, 08:16 »
Ingenting då jag inte riktigt kan se vad frågan har för anknytning till arkeologi..

Du har kanske en poäng, men frågan om hur arkeologer har tolkat gravfynd, för att utifrån dessa könsbestämma kan ju anses väldigt relevant och viktig. Om arkeologer skulle ha mer "hen" -tänk så kanske de inte hade (haft) så bråttom med detta..?

Det är det absolut enda positiva jag kan få ut av detta fullkomligt bisarra dagis... :)



Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #8 skrivet: mars 19, 2011, 17:29 »
Jag är rädd för att för att man skall lyckas i sina strävanden måste det nog först till en djupgående ombyggnad av barnens centrala nervsystem. Ibland får man en viss förståelse för personen i "Jägarna" som kallade Stockholm för Fjollträsk.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #9 skrivet: mars 19, 2011, 20:00 »
Jag är rädd för att för att man skall lyckas i sina strävanden måste det nog först till en djupgående ombyggnad av barnens centrala nervsystem. Ibland får man en viss förståelse för personen i "Jägarna" som kallade Stockholm för Fjollträsk.

Nog är det fjollträsk allt.

Vi ska dock ha i minnet det färska exemplet från Gotland där flickor fick semlor och pojkar knäckebröd när kvinnodagen skulle firas.
Fårträsk?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Hen - hönan som språkvetenskapligt fenomen.
« Svar #10 skrivet: mars 19, 2011, 21:57 »
Städer som skitmagneter, såväl bildligt som bokstavligt talat, är förvisso en tråd för sig själv.