Författare Ämne: Och naturen skapade människan  (läst 2991 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Och naturen skapade människan
« skrivet: januari 26, 2011, 21:24 »
Jag tycker att denna dokumentär är intressant för oss icke fackproffs.

Tydligen har människan sökt sig till geologiska förkastningszoner.

Vad säger ni andra som jobbar med detta dagligen?

http://svtplay.se/v/2303435/och_naturen_skapade_manniskan/del_1_av_5

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Och naturen skapade människan
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2011, 09:04 »
Hade spelat in det och såg avsnittet först igår. Bitvis mycket intressant program, även om jag tyckte det spretade lite. På slutet blev det ju mest den där ofta visade thrillern om "när kommer den stora jordbävningen...". Jag tänker på avsnitten om Los Angeles och Istanbul.

Inledningen om den där grottan i Mexico med jätte-gips-kristallerna var ju häftig förstås, jag fick gåshud. En del animationer av kontintalplattor som flyttar sig m.m. var också mycket välgjorda.

Själva upplägget till en sådan här serie är ju mycket bra, tycker jag. Människan som född och beroende av naturen, och då inte bara naturen i form av gräs, träd och djur, utan också de geologiska och meteorologiska förutsättningarna. Att själva förkastningszonerna också skapat speciella möjligheter (men även hot) för människor var för mig en ny vinkling som jag inte tänkt så mycket på förut. Här uppe i Norden har vi ju inte så mycket av den problematiken eftersom det är långt till närmaste kontinentalplatte-gräns och vi har en gammal och trygg berggrund. Här skullle väl en nordisk version av ett sådant här program istället fokusera på kvartärgeologin dvs. hur istiden, isavsmältningen och landhöjningen formade vårt landskap och jordmån och i mångt och mycket styrde var människor valde att bo.

Trots viss besvikelse ser jag fram mot nästa program, det är väl på måndag om jag inte kommer ihåg fel.

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Och naturen skapade människan
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2011, 15:57 »
Tack för kommentarerna. Håller med om att programmet hade en underligt slut men första hälften var intressant.

Att förkastningszoner varit befolkade tidigt är inte direkt en första tanke som jag har haft.

Skåne är en förkastningszon om än av det lugnare slaget.

Thomas I