Romarna var inte speciellt sekulariserade, det finns ett litet häfte som heter Religion and The Romans skriven av Ken Dowden (1992) om du är intresserad av att veta mer hur deras religion uttryckte sig. Men även om de nu hade varit sekulariserade så säger inte det något om hur samhället såg ut här under bronsåldern. Det är som att jag skulle hävda troligheten att bronsåldern i norden var extremt religiös genom att påtala att Aztekerna minsann var det.
/Camilla
Jo tack, jag vet hur deras religion uttryckte sig.... Men jag tror inte du vet vad sekulariserad betyder faktiskt om jag får kontra. ;-)
Det betyder att "stat" och religion börjar separeras från varandra, att samhället och religionen och allt "förvärldsligas". INTE att samhället blir ateistiskt officiellt och förbjuder religion likt Sovjet.
Det är exakt det som sker i Rom under perioden 500 fKr-400 eKr. Från att ha varit ett latinskt bondesamhälle där prästerskapet spelade viss roll, precis som i etruskiska och grekiska samhällen, går det till ett samhälle där all makt hamnar hos ickereligiösa institutioner. Detta definierar sekularisering. När makten flyttas från religionens institutioner till andra och när vad präster dikterar inte längre har någon större betydelse för folk och fä.
I Romarriket ser man tydligt hur det världsliga allt mer syns och styr livet. Det syns inte bara i hur man uttrycker sig i historiska källor, det syns minst lika tydligt i arkeologin. Väggmålningar och mosiak från valfri utgrävning i Romarriket visar tydligt hur "världsliga" ting avbildas i allt större utsträckning. Jag kan rekommendera "liv och död i antikens Rom" av Gerding mfl som läsning om hur arkeologin tydligt visar upp ett samhälle där man primärt avbildar just världsliga ting som självporträtt, maträtter, djur, erotik, hantverk och natur på fresker och mosaik och nästan aldrig religiösa motiv likt man gjorde till viss del i tex grekland.
Att det fanns mytologi i Roms uppkomst som stad och att man hade en massa gudar för romarna är inte det samma som att detta var något som styrde och påverkade folks liv. Beviset är tydligt iform av arkeologin, vad folk målar och i vad vi vet om maktstrukturen där prästerskapet inte syns till alls. Mindre än vad de gör i vårt samhälle. Däremot är begreppet "ateism" något som inte alltid har inneburit samma som idag. I både Grekland och Rom betydde det att man gick emot statens gudar. Vilket innebar att kristna i Rom var ateister(!) enligt romarna. Men det handlar mer om den legitimitet genom traditioner som Rom får genom sina gudar och sin mytologi, inte genom att det spelar någon reell betydelse i vardagslivet.
Inte förren kristendomen tar över så ändras detta åter. Rom är alltså extremt sekulariserat (vilket inte betyder ateistiskt!).
Att Rom sen skulle vara en tveksam parallell med våra bronsåldersamhällen må vara sant. Men det visar ändå tydligt att det för över 2000 år sen fanns gott om sekularisering och att allt för människan förr i tiden inte behövde kretsa kring religion/andlighet och att sekularisering då rakt inte är något nytt. Du har inslag av sekularisering/ateism i grekisk filosofi vissa vediska texter, i taoistiska och i konfucianska. Det är inget nytt och det lär inte ha trillat ner från skyn bara för att skrivkonsten uppstod vilket är kravet att det måste ha gjort ifall bronsålderns samhällen var strikt religiösa.