Jo, jag kan hålla med att mycket tolkas till det religiösa. Ibland undrar man om folk på den tiden hade tid att äta, men det troliga är att den sekularisering vi lever i i dag knappast går att använda som bas för våra antaganden. All kult världen över har saker gemensamt som alla verkar dela. Och det är att kulten försöker att hantera alla de faktorer som människan inte rår över, dvs födelsen, livet, döden, näringen, solens gång på himlen, årstider osv. Vi är så upplysta idag att vi vet vad vi kan påverka och inte. Men, precis som kulten försöker vi även i vårt sekulariserade samhälle rå på "olyckan" med försäkringsbolag, amuletter, ritualer osv. Vi är inte så annorlunda som vi tror. Och en del hoppar fortfarande över A-locken i gatan för de betyder otur. Och hur ska man då se på kulten, jo, det är ett sätt att försöka skydda sig. Om man jämför med nu levande jägar/samlarkulturer som inte har koll på rymden, livet, blindtarmen, brandvarnare och ett jättebra avtal hos FOLKSAM så existerar en helt annan projicering av oro. Fler ritualer, fler regler och omentolkningar osv. Kulten/religionen går även ut på att placera sig i ett större sammanhang genom den lilla historien. Att se sin egen betydelse i det stora är viktigt. Egentligen kan man ju fundera på detta med kult om man läser t ex folktro på 1800-talet. En del idéer är så galna att man blir alldeles stum. Hur värk botas, hur troll skräms bort och hur man påverkar än det ena än det andra genom att gå motsols eller medsols under månen i nedan eller inte. Ganska så obegripligt, men det gav säkerligen en otrolig tröst i att försöka påverka och göra allt som stod i ens makt att hjälpa. Om det var så för 150 år sedan kanske det fans en hel del som vi aldrig skulle förstå från bronsåldern. Som människooffer. Eller antropofagiska riter. Dessutom har vi rätt mycket hyss för oss idag som definitivt kan tolkas som kult och ritual. Titta bara på det som räknas som rent eller orent.