Författare Ämne: Tillträde till runstenar  (läst 5849 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Tillträde till runstenar
« skrivet: oktober 04, 2010, 15:18 »
Finns det några regler eller principer för hur svårt man får göra det för allmänheten att besöka runstenar och andra fornminnen på ens mark? Jag ville titta på en runsten i lördags i en slottsträdgård. Slottet har tidigare varit något som visats upp för allmänheten och skyltats som sevärdhet, men är numera privat och hela området är inhägnat med taggtrådsstängsel och grindar som måste öppnas med kod.

När jag hade gett upp och börjat gå därifrån såg jag dock en bil svänga in på en bondgård intill och jag gick fram till personerna som klev ur bilen och frågade om de kände folket på slottet. Det gjorde de, varpå jag fick mobilnumret till en dam som bodde där. Hon var visserligen vänlig och lät mig komma in på området och titta på runstenen, men det kunde jag få göra först nästa dag, för just då var hon inte hemma. Ska det få vara så här krångligt att få se på runstenar? Jag hade ju tur som lyckades få ett telefonnummer. (Det skulle visserligen finnas en sorts anropa-funktion på koddosan utanför grinden, men den verkade vara ur funktion; annars kanske man skulle kunna någon kod för att använda den också.)

Runstenen var för övrigt till mycket stor del täckt med lavar och inte mycket röd färg återstod i runorna. Bredvid satt en liten trasig och skrynklig informationsskylt som någon hembygdsförening satt dit på 1970-talet.

Jag har inget ont att säga om slottsfolket, eftersom jag fick se runstenen, och damen lät trevlig, men jag vill minnas att jag hört någon stans att det finns principer om att allmänheten ska ha tillträde till att besöka sådana här fornlämningar. Hur är det med den saken?

Kan man som privatperson göra något för att få RAÄ att flytta stenen till utanför grindarna och sätta upp en informationsskylt? Och kanske påskynda en titt på om den behöver vårdas lite snart?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2010, 15:58 »
Jag tycker att det låter som en sinnebild för hela Sverige; landet i händerna på folk som inte riktigt har sammanhangen klara för sig...... ;D

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2010, 10:33 »
Det här med allmänhetens tillgång till fornlämningar har ju varit uppe några gånger här på forumet. Som jag uppfattar det är svaret: nej, det finns inte lagstadgat någonstans att man måste göra en fornlämning allmänt tillgänglig, den kan stängas in hur som helst om det gäller privat tomtmark.

Jag kan känna mig ganska besviken över att fornminneslagen när den formulerades på 80-talet aldrig orkade greppa tag i den här tillgänglighetsprincipen, andemeningen att fornminnen skulle vara tillgängliga fanns nog där, men formulerades aldrig skarpt. Lagen innehåller väl gott skydd för fornlämningen i sig - nåde din slottsägare om hon/han skadar stenen ifråga - men som sagt, tillgängligheten till runstenen är inte lagstadgad. Det som borde till är väl något liknande som allemansrätten. Svårigheten är väl att reglera hur en sådan tillgång rent praktiskt skulle se ut, man kan ju förstå folk som råkar ha en runsten inpå knuten att man inte vill ha skaror av folk som trampar omkring hur som helst.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #3 skrivet: oktober 05, 2010, 22:15 »
RAÄ sätter i regel inte upp skyltar, det görs av kommunen, hembygdsföreningen, länsmuseet, Lännsstyrelsen m fl. Det är även Länsstyrelsen som beslutar om flyttande av runstenar. Däremot finns det folk på RAÄ som fyller i runstenar, kontakta Thorgunn Snaedal (thorgunn.snaedal (snabel-a) raa.se).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2010, 23:16 »
RAÄ sätter i regel inte upp skyltar, det görs av kommunen, hembygdsföreningen, länsmuseet, Lännsstyrelsen m fl. Det är även Länsstyrelsen som beslutar om flyttande av runstenar. Däremot finns det folk på RAÄ som fyller i runstenar, kontakta Thorgunn Snaedal (thorgunn.snaedal (snabel-a) raa.se).

/Johan

OK. Men vid de flesta runstenar i min trakt som står placerade utomhus sitter det små metallskyltar, på vilka det, förutom inskriftens nummer, dess översättning och fuþarkens runor, brukar stå "Riksantikvarieämbetet" på. Ska man kontakta en länsantikvarie då angående stenens placering? Finns det någon chans att de skulle lyssna och förändra något?
/Tomte

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #5 skrivet: oktober 05, 2010, 23:47 »
Ansvaret för skyltning av fornminnen (inte bara runstenar) övertogs av Länsstyrelserna för ett antal år sedan (vid sekelskiftet?). Står det Riksantikvarieämbetet på skylten - vilket det ju ofta gör - så har skylten några år på nacken.
Om den aktuella runstenen står på ursprunglig plats så tror jag inte att den kommer att flyttas.
/Jan

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #6 skrivet: oktober 06, 2010, 00:21 »
Enligt FMIS är platsen sekundär. Stenen ska ha påträffats en gång i tiden vid ett torp någon kilometer därifrån.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #7 skrivet: oktober 06, 2010, 12:45 »
Ja, som jag läser KML så borde Länsstyrelsen ha rätt stora befogenheter att så att säga ställa saker tillrätta vad avser tillgängligheten. Det sägs t.ex.
Citera
Riksantikvarieämbetet och länsstyrelsen får vidta de åtgärder som behövs för att skydda och vårda en fast fornlämning. Åtgärderna får avse exempelvis flyttning, iordningställande och inhägnad av fornlämningen eller röjning.
Enligt detta skulle Länsstyrelsen mycket väl kunna flytta runstenen (när den nu inte stod på ursprunglig plats).

Det sägs också
Citera
Länsstyrelsen får besluta om användningen av mark i närheten av områden som avses i 2 § under förutsättning att den pågående användningen inte avsevärt försvåras.

Enligt detta borde Länsstyrelsen kunna sätta upp anordningar (t.ex. som avgränsar från markägarens övrig mark, gångstig m.m.) för att göra en fornlämning tillgänglig för allmänheten.

Huruvida detta tillämpas, eller ens kan tillämpas, i praktiken har jag ingen aning om.

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #8 skrivet: oktober 06, 2010, 13:37 »
Ett helt annat exempel fick mig att ställa ungefär denna fråga till RAÄs verksjurister. Vi får se vad de svarar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #9 skrivet: oktober 07, 2010, 22:22 »
Så här den i alla fall ut:


Närbild på ytan vid ordet sin. Det mer än vad man vid en första anblick ser som är lav.


Stenen är Ög 237.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tillträde till runstenar
« Svar #10 skrivet: oktober 08, 2010, 11:14 »
Det riktigt syns att stenen blivit flyttad hit någon gång av slottsherren, tjusigt att kunna visa upp den för besökare.
Med tanke på de privatiserade omständigheterna nu (och stenens skick), kan du inte skriva till Länsstyrelsen och fråga om de inte kan flytta stenen till något mer publikt ställe? Vid sockenkyrkan, kanske, var nu det blir?

/Mats