Från en handfull franska och engelska källor känner vi till åtminstone ett tillfälle av skandinavisk närvaro i området kring Orsoy under första halvan av 500-talet, nämligen det "vikingatåg" som leddes av en viss kung Chlochilaicus/Chochilaicus/Huiglacus/Hygelac (Hugilaik(r)) och som riktade sig mot friserna och hattuarierna vid nedre Rhen.
Några verser av Beowulfkvädet handlar om detta kung Hugilacs krig mot hetvararna (hattuarierna).
Krigsföretaget slutade emellertid olyckligt för kung Huglaikr, som dödes. Olika dateringar av händelsen som jag läst är år 516, 517 respektive 520-talet. Om graven i Orsoy är daterad till 538 så lades alltså ett skandinaviskt svärd ner i en grav två decennier efter dessa strider. Som jag förstått det rätt så är graven, som svärdet hittats i, troligen en furstegrav, att döma av flera andra praktfulla gravföremål.
Min gissning, utifrån detta, är att svärdet i Orsoy är ett krigsbyte. En frankisk (hattuarisk) krigare och furste erövrade svärdet i striderna med kung Hugilaikr och hans trupper, och bytet följde honom i graven då han avled tjugo år senare. Det kanske rentav är kung Hugilaiks eget svärd som erövrats
och mannen i graven kan i så fall vara hans baneman.
(Hugilaks kropp blev f ö uppvisad för allmänheten på en holme i Rhenmynningen ännu ett par hundra år senare, karln ska ha varit jättelik i växten)