Författare Ämne: Moderna hällristningar och antik graffitti  (läst 3221 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Moderna hällristningar och antik graffitti
« skrivet: september 14, 2010, 16:55 »
Sten är det är det äldsta och livskraftigaste mediet för konstutövning, då vi fortfarande t.ex. kan se hällristningar och runstenar i omgivningarna efter tusentals år.Ett annat exempel är klottret på väggarna i Pompeji, som har lärt oss mycket om antikens kultur- och samhällsliv.

Jag kan stundtals fascineras av av graffittins djärva bildspråk, och budskap som ligger i tiden, och därför är det synd att den som konstform (på förekommen anledning och givna förutsättningar) är så kortlivadsom den är.

Somliga vill kalla det för klotter, men tänk på att vi fortfarande kan läs klottret i Pompeji efter nära tvåtusen år! Husägarna var säkert inte speciellt glada åt denna form av skadegörelse på sin egendom, men idag är den ovärdelig. Jag antar att det som verkligen fick mig att bestämma mig för att en gång verkligen bli arkeolog, var när jag såg Indiana Jones antagonist hålla upp en klocka och säga något i stil med:

"Betrakta detta fickur! Tämligen värdelöst idag, men om jag kastar ut den i öknen, och någon hittar den om tusen år, så kommer folk vara beredda att mörda för att få äga den!"

Och vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, att det vore bra för både dagens och framtidens samhälle om dessa utåtriktade konstutövare/klottrare införskaffade varsin klubba och huggmejsel och gav sig ut i naturen, där det finns gott om lämpliga ytor att föreviga sina visioner på.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Moderna hällristningar och antik graffitti
« Svar #1 skrivet: september 14, 2010, 17:34 »
Citera
Och vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, att det vore bra för både dagens och framtidens samhälle om dessa utåtriktade konstutövare/klottrare införskaffade varsin klubba och huggmejsel och gav sig ut i naturen, där det finns gott om lämpliga ytor att föreviga sina visioner på.


...befinner mig så ofta jag kan i skogen och ser gärna att betongvanorna håller sig i storstan. ;)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Moderna hällristningar och antik graffitti
« Svar #2 skrivet: september 14, 2010, 17:52 »
Jag håller med dig, så till vida att man naturligtvis inte ska få måla i ristningarna hur- och varsomhelst. Det kommer däremot våra efterkommande vara väldigt tända på att göra!

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Moderna hällristningar och antik graffitti
« Svar #3 skrivet: september 15, 2010, 21:11 »
Så det är OK att klottra/hugga in vad och var man vill men inte fylla i det?? ???
Tror inte att klottret i Pompeji var oönskat, i så fall borde det ha tagits bort, med ganska enkla medel, på den tiden.. :)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Moderna hällristningar och antik graffitti
« Svar #4 skrivet: september 15, 2010, 23:42 »
Vad jag vet så är det förbjudet att göra åverkan på klipphällar, genom att t.ex. elda direkt på dem, och naturligtvis måste det även gälla bautastenar och liknande. Men klippkonsten är ju mer subtil till sitt uttryck och stora saker, typ en hel vägg, tar ju så otroligt mycket tid och arbete i anspråk så det tror jag inte man behöver vara orolig för.


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Moderna hällristningar och antik graffitti
« Svar #5 skrivet: september 16, 2010, 11:51 »
Själv har jag ärligt talat lite svårt att gå igång på ristat klotter från nutid eller inte alltför länge sedan. Det är en avgörande skillnad på bronsåldersristningar och ett ristat klotter från t.ex. 1800-talet. Från bronsåldern har vi inte mycket att gå på vad gäller hur människorna tänkte, så där är varje sådant halmstrå av största intresse. Från 1800-talet har vi hur mycket skrivet material som helst, målade tavlor m.m. som ger oss en betydligt rikare bild av det århundrade än något litet "nöjesklotter" på en berghäll.

Vad är det som gör att vi nu, år 2010, tror att det om en tusenårig framtid bara finns kvar stenristningar och annat "beständigt" av vår tid? Om samtliga våra böcker, datorer osv. har försvunnit då så har nog människan också försvunnit med dem, och ingen finns kvar att tolka. Och ska man lämna något beständigt efter oss, om vår tid, så säger lite klotter nästan ingenting om vår komplexa tid. Nej, låt stenar och berghällar vara ifred.

/Mats