Författare Ämne: Två nya böcker om vikingatiden  (läst 6230 gånger)

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Två nya böcker om vikingatiden
« skrivet: september 10, 2010, 08:21 »
Fotevikens Museum har under sommaren kommit ut med två böcker om vikingatiden. Själv har jag skrivit ”Din guide till vikingatid och tidig medeltid. Södra Skåne, Bornholm och Pommern”, en bok på 160 sidor. Inför faktainsamlandet öppnades verkligen mina ögon för en allvarlig brist i den stora floran av vikingaböcker. Var finns Polen i materialet? Hela detta geografiska område har ju i stort sett varit en enda stor vit fläck när vikingarnas Europahistoria har berättats! Floderna i Polen når ju långt ner i Europa och har givetvis använts av nordborna på deras väg till Konstantinopel lika väl som de gått över Ryssland. Skandinaviska gravar utmed floderna talar sitt tydliga språk. Under de allra senaste åren har dock några fåtal böcker dykt upp som på annat språk än polska ger oss vägledning. Orsaken till denna mer eller mindre bortglömda geografiska del i vikingahistorien måste vara språkbarriären.

Boken är en populärvetenskaplig sak. Jag testade ett nytt grepp när jag skrev. I tre inledande kapitel samlar jag två historiska personer åt gången i nutid på en historisk plats  och intervjuar dem. De två kommer själv från samma område men har inte levt samtidigt. Jag fann faktiskt detta sätt att skriva på dels ytterst stimulerande, dels väldigt lätt. Mina frågor och deras svar var helt baserade på fakta medan intervjusituationerna var fiktion.

Personerna som jag valde ut var för Pommernavsnittet: kung Mieszko I och hans dottersons dotter Ingegärd (på det viset fick jag med svensk och rysk historia också). Intervjuplats: Mariakyrkan i staden Koszalin. För Bornholm: vikingen Sigurd Kåpa och stormannen Emund. Intervjuplats: Österlars rundkyrka. För Skåne: Åsa som reste runstenen i Tullstorp och kung Sven Estridsen. Plats: Tornhallen i Dalby kyrka.

Boken har kommit ut på svenska, engelska, danska och polska.

Den andra boken som Fotevikens Museum gett ut är en faktaroman: ”Vikingen Fote Egilsons saga”. Som redaktör har det varit mig ett sant nöje att ta del av och arbeta med detta manuskript. Läsaren får följa en man och hans familjs levnadsöden under trettio år, från ca 926 till 960 e.Kr. De historiska händelserna följer varandra i rätt tidsföljd, så också berättelserna i olika delar av de isländska sagorna som huvudpersonen hamnar i. Merparten av personerna som dyker upp i berättelsen är personer kända från det bevarade källmaterialet. De sagor som också berättas inne i själva berättelsen är sådana som finns i 1100-talsmanuskripten, t.ex. berättelsen om jätten Lä, sveakungen Adisl och den grymme Snjo i kapitel två.

Vi har lagt ut de två första kapitlen här:
http://egilson.wordpress.com

Böckerna finns endast på Fotevikens Museum.

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Två nya böcker om vikingatiden
« Svar #1 skrivet: september 12, 2010, 12:04 »
Har läst dessa 2 mycket intressanta kapitel. Får nog skaffa den vid tillfälle så att jag kan läsa hela.
Endast en fråga;  när uppstod bokbinderiet och hur gammal är den äldsta bevarade bundna boken?

Går en kurs i bokbinderi och har någonstans läst att bokbindare fanns på 1200-talet i Paris. Fanns dom tidigare någon annanstans?

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #2 skrivet: september 12, 2010, 12:49 »
Det måste väl ha funnits tidigare: http://en.wikipedia.org/wiki/Codex

Wikipediaartikeln refererar främst till: Roberts, Colin H.; Skeat, T. C. (1983), The Birth of the Codex, London: Oxford University Press, ISBN 0-19-726024-1

Utloggad Tobias

• Stammis
  • Antal inlägg: 120
« Svar #3 skrivet: september 12, 2010, 13:34 »
Böckerna finns endast på Fotevikens Museum.

Måste de köpas på plats eller kan de beställas?
Lex malla, lex nulla

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #4 skrivet: september 14, 2010, 08:49 »
Om äldsta boken: När jag sammanställde faktamaterialet till Fotevikens multimedia om det skrivna ordet redan 1997 noterade jag i faktaböckerna att den äldsta "riktiga" boken som bevarats till vår tid, dvs med vikta blad som buntats samman och sytts ihop, är en kristen bibel från 400-talet. I tv i morse berättade de att Vatikanens bibliotek åter öppnats och att de hade världens äldsta bibel från ca 325 e.Kr. Det måste vara samma som jag refererat till. Multimedian finns utlagd på:
http://www.fotevikensmuseum.se/historia/kallor/s1.htm 
(Ljudet bommar några sekunder i början av varje avsnitt)

Vad gäller Fotes saga är den tryckt i liten upplaga och egentligen bara avsedd för försäljning på Fotevikens Museum. Arkeologiforums regler tillåter som jag uppfattar det dessutom inte att man har försäljning av böcker via försäljningsinfo på forumet.

För de som till äventyrs bor i närheten kommer jag att hålla en föreläsning om faktabakgrunden till boken den 12 oktober på Fotevikens Museum:
http://www.fotevikensmuseum.se

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
« Svar #5 skrivet: september 15, 2010, 01:26 »
OK.  det finns alltså bundna böcker som är äldre.

. . . . och vatikanens bibliotek!!  Det är något jag dagdrömt om.  Tänk om man hittar brevväxling mellan norden och vatikanen från, -  säj 850-talet.  Eller 1100-talet.  Jag tror jag måste ta den där kursen i latin.  Snart. 

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2010, 19:47 »
Nu finns boken ”Din guide till vikingatid och tidig medeltid. Södra Skåne, Bornholm och Pommern” ute som nedladdningsbar fil på Fotevikens Museums hemsida. Om boken står överst på denna tråd.

Boken är på 6,3 MB:
http://www.fotevikensmuseum.se/databaser/foteviken2.htm

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
« Svar #7 skrivet: oktober 03, 2010, 01:47 »
Trevligt, kommer nedladdas snarast och läsas

Magnus Reuterdahl