Författare Ämne: Del av vikingastad bortschaktad?  (läst 2799 gånger)

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Del av vikingastad bortschaktad?
« skrivet: juni 27, 2010, 22:13 »
Jag håller på att försöka få till stånd en magnetometerundersökning på ett objekt i Lomma kommun. I anledning av detta fick jag några i kommunen intresserade av den vall och det stadsområde som funnits i Lomma under sen vikingatid. Min tanke var att det parti som fortfarande kunde dölja rester efter denna vall med intilliggande bebyggelse också skulle vara lämpligt för magnetometeranalys. På nyligen tagna flygfoto från Internet låg markområdet fortfarande obrukat. Efter att ha plottat ut vallen, som i området finns markerad som en speciell långsmal parcell så sent som på 1852-års karta, åkte jag, hustru och hund ut för att kolla läget i dag. Det visade sig då att man efter att flygfotot var taget har avschacktat hela området och anlagt en enorm parkeringsplats. Jag hoppas innerligt att detta skett efter det att arkeologerna fått kontrollera marken. Jag tror dock inte att så är fallet. I så fall har den sista resten av en vikingatida stadsvall försvunnit utan antikvarisk kontroll.

Platsen ligger i nära anslutning till Uppåkra och Lund och har spelat en avgörande betydelse tillsammans med dessa orter. Lomma ligger ju i mynningen av Höje å vilken går fram till de båda orterna. Gissa om jag är bedrövad i dag. Den enda trösten skulle vara att allt skett efter det att arkeologerna fått kolla marken. Om inte är det hela bra sorgligt.

Ni kan se mer här: http://www.foteviken.se/art_100/viking_art127.htm