Författare Ämne: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?  (läst 7736 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« skrivet: juni 12, 2010, 16:21 »
Jag har ett minne av att kulturen i valår diskuterades livligt på 1960- och 1970-talet.
På den tiden följde jag med i valdebatten.
När jag idag läser tidningarnas ledare (jag gitter inte följa med på TV) tjatas det dag efter dag om procentsatser för skatter, om privat kontra statliga fötetag, någon gång om infrastruktur och utrikespolitik. Vad som jag inte sett är något om kulturarv, hur vi kan bevara detta och föra vidare till nästa generation.
Visst är det trivsamt att 7-åringar läser kinesiska, men hur är det med historia och kulturhistoria? Hur mycket vill man satsa på att bevara historiska byggnader och föremål, och hur mycket får vi på museerna till disposition.
Kort sammanfattat: för 30-40 år sedan diskuterade tidningarna vid valtider det västerländska kulturarvet. Nu tycks det nästan bara vara skatter och statligt ägande som är intressant.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2010, 17:51 »
Ett stort problem med kulturpolitiken, i den mån den förekommer, är att den snarare handlar om teatrar, musik, konst och i några fall utställningsverksamhet och ytterst sällan arkeologi. Detta tror jag beror på att exploateringsarkeologin å sin sida snarare borde falla under planverksamhet/miljövård eller naturvård och forskningsarkeologin under högskole- och forskningsfrågor. Idag kommer vi bästa fall med i andra hand i ett fack som sällan eller aldrig bryr sig om våra frågor medan vi själva är ytterst undermåliga på att lyfta fram dem, undertecknad inräknad, just eftersom att vår verksamhet är svår att passa in tillsammans med kulturyttringar som är utåtriktade på det sätt som annan kultur är. Jag tror att vi skulle ha lättare att lyfta våra frågor i gemenskap med andra samhälleliga enheter såsom miljö, naturvård eller planverksamhet eftersom att många av våra problemområden snarare sammanfaller med den än de som de utåtriktade kulturbärarna. Vi arbetar i regel snarare som en del av samhällsmaskineriet än som utåtriktade kulturarbetare även om det ligger i vårt uppdrag att förmedla våra resultat och jämför man med naturvården och miljövården ligger vi tyvärr långt efter idag.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2010, 20:30 »

Vi arbetar i regel snarare som en del av samhällsmaskineriet än som utåtriktade kulturarbetare även om det ligger i vårt uppdrag att förmedla våra resultat och jämför man med naturvården och miljövården ligger vi tyvärr långt efter idag.

Magnus Reuterdahl


Jag håller med dig, men vad gör vi åt det? Vi har till och med ett parti i Riksdagen som kommit dit på att driva miljöfrågor, men vilket parti driver våra frågor, i den mån vi har några? Jag har aldrig gillat det där med att "sälja in sig själv", som om man vore en vara (eller inte vara) och nu för tiden ska alla ha sina fem minuter i rampljuset, som Lennon förutspådde.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #3 skrivet: september 20, 2010, 18:08 »
Inför nästa val skulle jag föreslå att fråga de som kandiderar på kommunal- alternativt landstingsnivå där du bor, då dessa lär vara mer intresserade av kulturarvsfrågor, istället för på riksnivå där det är jobb och välfärd som diskuteras. Dessutom har konjukturen tagit stora delar av uppmärksamheten. Det är så att folk är mer intresserade av att kunna ha ett jobb samt att kunna klara sig när de blir sjuka än att bevara kulturarvet.

Jag skulle tro att KD och SD är de som annars skulle vara mest intresserade av att ta upp kulturarvsfrågor på högre nivå. Möjligen C om du kan lyckas relatera kulturarven till ett ekohumanistiskt lantbygdsperspektiv. S och M är mer partier som riktar in sig på jobbpolitik, V bryr sig bara om att alla ska ha det lika dåligt/bra och de resterande (MP och FP) är stadspartier som fokuserar mer på "hippa dagsfrågor". Möjligheten finns också att du har något lokalt parti som har frågan högt upp, men då blir det på kommunalnivå som nämnt ovan.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #4 skrivet: september 20, 2010, 21:09 »
Jag har aldrig röstat på samma parti i de olika valen, och brukar kryssa den som har ett yrke som tilltalar mig. Det säger i och för sig ingenting om hur vederbörande är som person; jag har hört att det finns otrevliga arkeologer också.....men det är dumt att chansa. ;)

Men för att återgå till ämnet var det riktigt tunnsått med kulturfrågor i år, dåligt.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #5 skrivet: september 21, 2010, 14:06 »
Sverigedemokraterna  vill stärka kulturarvet och är beredda att skjuta till en halv miljard kronor. Det blir hembygdsföreningar, folkdanslag, spelmanslag, Riksantikvarieämbetet och olika museer som får dela på pengarna

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sd-vill-ha-mer-styrd-kulturpolitik-1.1174439

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #6 skrivet: september 21, 2010, 16:07 »
Så varför får jag en dålig smak i munnen när jag läser det vallöftet? Speciellt om man läser vidare i texten i DN-artikeln:
Citera
...avveckla det statliga stödet till kultur som syftar till att chockera, uppröra eller provocera...
Lovar man kanske bokbränning också?

/Mats

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #7 skrivet: september 21, 2010, 18:40 »
Fast man kan ju inte vara vän med alla, och om jag måste välja mellan virrpannor som Vilks och den där tjejen som spelade psyksjuk och hembygdsföreningar och RAÄ är det ganska lätt. Det räcker, enligt mitt förmenande, inte med att det är konstigt för att det ska vara konst. Och visst får folk vara hur konstiga som helst, men inte för mina skattepengar..... ;)

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #8 skrivet: september 21, 2010, 20:52 »
Sockerfri, du får nog läsa på lite bättre, hoppas att du analyserar arkeologi och historia bättre än politik, om inte så slutar jag läsa dina inlägg!! >:D

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #9 skrivet: september 21, 2010, 21:17 »
Sockerfri, du får nog läsa på lite bättre

Då kanske du kan vara så vänlig och berätta vad det är du inte håller med om.

Citera
hoppas att du analyserar arkeologi och historia bättre än politik

Jag är varken arkeolog eller historiker så varför skulle jag "analysera" två humanistiska discipliner?

Citera
om inte så slutar jag läsa dina inlägg!! >:D

"Ok"...

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #10 skrivet: september 21, 2010, 21:38 »
Så varför får jag en dålig smak i munnen när jag läser det vallöftet? Speciellt om man läser vidare i texten i DN-artikeln: Lovar man kanske bokbränning också?

/Mats


Det är troligen sådant här man inte vill sponsra:
aftonbladet.se/nyheter/article420687.ab

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #11 skrivet: september 21, 2010, 21:46 »
Det är troligen sådant här man inte vill sponsra:
aftonbladet.se/nyheter/article420687.ab

Men herregud.
 Ja, det är verkligen sorgligt vilka vägar en del konstnärer tar för sina 15 minuter i rampljuset.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #12 skrivet: september 21, 2010, 21:57 »
Men herregud.
 Ja, det är verkligen sorgligt vilka vägar en del konstnärer tar för sina 15 minuter i rampljuset.

De där pengarna kunde annars gått till att sponsra ungdomsteater, musiker eller varför inte en kort arkeologisk dag för att väcka intresse? Men vissa kommer aldrig ur kiss och bajs-åldern om man får säga det så.

Jag ser gärna att mina skattepengar går till kultur, men då ska det vara seriös kultur. Oavsett om det finns hobbyfilosofer som hoppar fram nu och skriver "definiera seriös kultur" och "kultur är subjektivt" så nej; att kissa på scen för tusentals kronor är inte seriös kultur.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #13 skrivet: september 22, 2010, 10:05 »
Vad beträffar SD så vill de i Skåne skära ner kulturanslagen vilket knappast endast drabbar "skräpkultur"
Problemet med statliga bidrag till konst är detsamma som med publik service - var dras gränen och av vem?
Själv såg jag som ung filmen "Bonnie& Clyde" för att den totalförbjöds i Norge - ibland kan fördömmanden verka kontrproduktivt.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Valår 2010 e Kr: Var tog kulturen vägen?
« Svar #14 skrivet: november 04, 2011, 13:36 »
Sverigedemokraterna  vill stärka kulturarvet och är beredda att skjuta till en halv miljard kronor. Det blir hembygdsföreningar, folkdanslag, spelmanslag, Riksantikvarieämbetet och olika museer som får dela på pengarna

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sd-vill-ha-mer-styrd-kulturpolitik-1.1174439

Visserligen något sent, men här kan ni se vad arkeologen Björn Magnusson Staaf skrev om Sverigedemokraternas syn på kultur:

http://www.dn.se/debatt/kontroll-over-kulturarvet-sds-medel-for-att-na-makt

Citera
Arkeologernas ordförande: I Sverigedemokraternas nationalromantiska tankevärld står uppfattningar om kulturarvet och historia i centrum. Kulturarvet är nu liksom för 100 år sedan ett starkt politiskt instrument – även om flintyxor och runstenar kan verka som ganska oskyldiga fenomen. SD:s agenda är att nå makt genom att ta kontroll över kulturarvet. På det viset vill partiet skaffa sig ett viktigt verktyg för att kunna definiera vilka ”vi” är. Ser man till situationen i Danmark har Dansk Folkeparti varit mycket skickligt att i medierna erövra definitionsrätten av vad som är ”dansk” kultur. Vill man motverka en liknande utveckling i Sverige, gäller det att föra upp diskussionen om kulturarvet på den offentliga dagordningen, skriver Björn Magnusson Staaf.



Om författaren till artikeln:

Citera
Björn Magnusson Staaf
fil dr i arkeologi, lektor i museologi på Institutionen för kulturvetenskaper i Lund, ordförande i Svenska Arkeologiska Samfundet, representant för Nordeuropa i World Archaeological Congress.
Ju äldre desto bättre.