Författare Ämne: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?  (läst 4932 gånger)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« skrivet: maj 09, 2010, 14:55 »
På runkonferensen i Oslo i augusti kommer jag att tala om Samnordisk runtextdatabas - hur kan den utvecklas?
Som en inledning kan man fråga sig - hur används databasen idag? Och ni "arkeologer" (mer eller mindre på detta forum) - hur använder ni databasen?
Vad söker ni efter - eller går ni direkt på ett visst signum?
Många använder säkert väldigt sällan t.ex. något av de "Sökmönster" som kan användas i Rundataprogrammet (se hjälpen). Och många har kanske missat att man kan söka i "Information om plats m.m." om man vill hitta en inskrift där man är osäker på i vilket fält som uppgiften står.
Nästa frågeställning är: vad vill ni ha för förändringar och förbättringar?
Finns det innehåll som ni är ointresserade av, uppgifter som ni saknar, funktioner som kan bli bättre eller läggas till?
Långt ifrån alla önskemål kommer att kunna tillgodoses. Men sådant som önskas - och som är enkelt att åtgärda - har god chans att komma med i nästa version av databas respektive av Rundataprogrammet.
Huvuddelen av arbetet kommer - liksom hittills - bestå av rättelser och tillägg.
Tanken är att efter konferensen skicka ut en enkät där man får in ytterligare förslag utöver det som tas upp på konferensen och vilken prioritet som önskas.
/Jan

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2010, 15:24 »
Jag skulle vilja ha databasen mer online och refererbar. Koppla texterna till sina objekt (runstenar, föremål) genom referenser till objekten i K-samsök (http://kulturarvsdata.se) eller andra publika databaser. Ladda upp databasens innehåll till K-samsök så att informationen bli sökbar för många olika tillämpningar och möjlig att integrera med annan info.

Utloggad Erik Halvdan

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
    • Havdan.se
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2010, 15:56 »
Hej!
Jag tycker att Samnordisk runtextdatabas är helt suverän.
Men jag skulle vilja kunna se runtexten som den ursprungligen är ristad.
Jag menar med runorna alltså.
Tack för mig..
/Erik

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2010, 16:34 »
En rättelse, info om K-samsök hittas numera på www.ksamsok.se (kulturarvsdata.se är dock ompekad).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2010, 08:04 »
Att kunna se runtexten kräver fotografier av alla föremål - och teckningar av försvunna inskrifter - med så bra upplösning att man kan gå ner på enskilda runor. Alternativen att återge en "bild" av varje runtecken eller använda en run-font måste bli någon slags "normalisering". Och oavsett hur "normaliserat" man gör det så vore det ett enormt arbete.
/Jan

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2010, 08:08 »
Jag skulle tycka det var bra om det var möjligt att söka på Skåne, Blekinge och Halland som landskap, även om inskrifterna där har DR-signum. Man vet ju inte direkt utantill vilka härader som ingår i landskapen.

Egentligen vore det ju bra på samma sätt om man kunde söka på danska delområden (amterna är väl avskaffade?) i nuvarande Danmark samt på norska fylken.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2010, 10:44 »
När det gäller danska (inklusive Skånelands) runinskrifter så kan det bli så att signum ändras till de som finns i Danske runeindskrifter (se http://runer.ku.dk/). Eller kanske till "DR SJy10" istället för "SJy 10". Men att man fortfarande kan ange DR 41 och då få reda på att signum numera är något annat.
Som man kan se av uppgifterna under "Härad" så anges där för DR-inskrifterna t.ex. "Nørrejylland", eller "Skåne", "Halland" osv. Dvs anger man t.ex. "Skåne" under "Urval / Nytt inskriftsvillkor / Härad" så får man fram samtliga runinskrifter från Skåne - även de från Lund. Städer har ju annars tomt under Härad.
För de norska inskrifterna saknas en del uppgifter under Härad, men för flertalet inskrifter anges fylket under Härad. Kanske man på sikt skulle fundera på att för de norska inskrifterna ange kommunen under Härad - eller ska det stå under Socken?
Vet man inte om att fylket eller delen av Danmark anges under Härad kan man - som jag skrev tidigare - göra ett urval under "Urval / Nytt inskriftsvillkor / Information om plats m.m." istället. Står det då exempelvis "Skåne" i något annat fält så kommer även de inskrifterna med i urvalet, och inte bara de där det står "Skåne" just i fältet Härad.
/Jan

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2010, 10:56 »
Jag skulle vilja ha databasen mer online och refererbar. Koppla texterna till sina objekt (runstenar, föremål) genom referenser till objekten i K-samsök (http://kulturarvsdata.se) eller andra publika databaser. Ladda upp databasens innehåll till K-samsök så att informationen bli sökbar för många olika tillämpningar och möjlig att integrera med annan info.
En stor del av arbetet med Samnordisk runtextdabas (= mitt arbete) bedrivs helt på fritiden. Själva Rundataprogrammet är det enbart jag som uppdaterar. Och programmet har snart uppnått sin "livslängd". Efter nästa version av Windowsprogrammet blir det antagligen aktuellt att någon ny kraft får göra en helt ny lösning som både fungerar lokalt, "online" och i mobilen. Ett problem kan bli finansieringen av ett sådant arbete.
Det finns en hel del länkar till SHM i runtextdatabasen, att länka till K-samsök vore intressant och jag tar gärna emot mer information om det och kontaktuppgifter med lämpliga personer.
/Jan

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2010, 13:01 »
Jag har nyss talat med Magnus Källström (som du känner) här på Riksantikvarieämbetet och RAÄ ansvarar också för utveckling och förvaltning av K-samsök. Vi har haft tankar om ett samarbete kring runtextdatabasen i några år och Magnus tar en kontakt med dig kring detta!

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Hur kan Samnordisk runtextdatabas utvecklas?
« Svar #9 skrivet: september 21, 2010, 21:30 »
Hur gick det egentligen på runkonferensen i Oslo? Vad kom man fram till om Samnordisk runtextdatabas framtid och annat intressant?