Författare Ämne: Världens museer  (läst 3887 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Världens museer
« skrivet: maj 03, 2010, 19:54 »
Vilka av världens (d v s ej svenska) stora (och små) museer har ni varit på, och vilka tyckte ni bäst om?

Själv har jag haft förmånen att få besöka Kina, och framförallt då staden Xian, och dess museer. Bl a har jag besett den berömda terrakotta-armen och dess museum, verkligen imponerande och intressant. Shaanxi-provinsens museum är också en upplevelse med föremål från äldsta stenåldern (t ex Lantian med dess stenredskap och fossil efter Homo erectus för nära en miljon år sedan) och framåt i tiden via senare delar av stenåldern, bronsåldern och de klassiska dynastierna Zhou, Qin, Han, olika mellanperioder, Sui och Tang.
Där finns också den neolitiska boplatsen Banpo, som började grävas ut redan på 1950-talet. Utgrävningsplatsen är idag täckt av ett tak så att man kan se gravar, platser för hyddor, keramikugnar, en imponerande vallgrav och annat. I museet finns förstås också en mängd olika föremål, bl a vackert bemålad keramik.

Tycker man om kalligrafi och gamla stentavlor så är Xian Beilin- (stentavleskogen) museet ett måste. Museet innehåller stentavlor från olika tider, från för ungefär 2000 år sedan och framåt. Faktiskt innehåller detta museum lika många stentavlor som det finns runstenar i hela Sverige, eller t o m i hela Norden. Dessutom finns det en avdelning med statyer och skulpturer samt kalligrafi på andra material än sten.

I Grekland har jag bl a sett Olympia med dess museum, en vacker plats med otroliga föremål, här kände man verkligen stämningarna från den gamla antiken. Även Akropolis och Akropolismuseet var hänförande (det skall bli spännande att se om man någonsin får tillbaka Parthenon-friserna från British museum).

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Världens museer
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2010, 08:35 »
Krigsmuseet i Riga var jag impad av. Naturhistoriska i New York likaså. Annars är fortfarande nationalmuseum i Köbenhavn en pärla på nära håll.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Världens museer
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2010, 21:04 »
Nämnde i en annan tråd här det arkeologiska museet i Bologna, som jag besökte i förra veckan. En trevlig överrraskning. Inte så att det egentligen är så väldigt flashigt, den som är ute efter tjusiga multimediala grejer göre sig icke besvär: det är i högsta grad ett konventionellt museum med sina glasmontrar. De stora avlånga hallarna med etruskiskt material ger rentav ett ganska trist intryck när man först kommer in. Men innehållet i montrarna går inte av för hackor, och man glömmer snart bort den lite väl konventionella inramningen.

Museets trumfkort är väl samlingarna från Villanova/etruskerna med sin rikt dekorerade keramik och sina karakteristiska dubbelkoniska gravurnor med lock. Det är otroligt mycket som hittats i trakterna av Bologna, som var en etruskisk tätort långt innan romarna gjorde sin entré. Men det som jag tyckte var nästan ännu mer givande var rummen med föremål från de tidigare epokerna, dessa tidsperioder är åtminstone för mig lite okända vad gäller Italien. Här fanns handkilar från H. erectus dagar (800 000 år uppgavs det), och flintföremål i levalloisien-teknik från Neanderthal-tiden. Sen fanns alla epoker där, mesolitikum, neolitikum, "kopparåldern", bronsåldern. Det var lite kul att se att alla dessa tidsperioder ligger något tusental år före oss, så man får hålla tungan rätt i mun när man ska tolka det hela. Sålunda presenterades neolitikum som mellan 5500 fram till ungefär 3500, varefter följer en kopparålder på ungefär 1000 år. Den påföljande bronsåldern tar slut redan 1000 f.Kr.

Mellan Villanova-kulturen och den romerska tiden finns också några århundraden med keltiskt material - kallat den galliska tiden - de trängde ju ned en bit in i Norditalien.

Ja, givande utställningar. Och som extra bonus en mycket intressant egypten-avdelning, med sjukt välbevarade träkistor och sarkofager, och en massa bild- och hieroglyftavlor förstås.

Man spenderar lätt 3-4 timmar där. Gratis inträde!

/Mats

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Världens museer
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2010, 14:08 »
Vatikanstaten har ett museum som kan vara intressant, liksom Pergamonmuseet i Berlin.
Tyvärr har jag missat kattmuseet i Amsterdam.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Världens museer
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2010, 19:25 »
Vatikanstaten har ett museum som kan vara intressant,

lol ;D Jag stod i kö 2 timmar i 40 graders värme sist. Det var värt varenda minut.


Typisk kö




Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Världens museer
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2010, 16:44 »
Rom är ju i princip ett enda stort friluftsmuseum. Och det behövs minst två veckor för att ta in det över huvud taget. Att bara gå runt bland alla kyrkor är en upplevelse i sig..

I Florens kan jag annars rekommendera Stibbertmuseet, för de som är intresserade av rustningar. Det museet gav mig mer än Uffizierna. Jag tycker iofs oftast om mindre museer bättre än stora museer.

Jag skulle kunna slå ett slag för Kulturhistoriska museet i St. Petersburg. Väldigt fint, och mindre stressigt än Eremitaget (även om den förhistoriska utställningen i källaren är fantastisk).

Utanför Novgorod finns ett helt fantastiskt friluftsmuseum i Vitoslavitj (http://faculty.washington.edu/dwaugh/rus/novgorod/novgwood.html). Enligt traditionen (och guiderna) kommer arkitekturstilen (och teknikerna) från skandinavien. Mycket intressant att jämföra med stavkyrkor t.ex.
I Novgorod finns också ett fint arkeologiskt museum där barkbreven kanske är det mest fantastiska.

Annars vill jag slå ett slag för grannlandet Danmarks Louisiana (http://www.louisiana.dk/dk). De har temautställningar (konstnärer) och dessutom en stor etnografisk utställning. Jag har varit där fler gånger än jag vill erkänna. :)