Jeg beklager, at jeg først nu reagerer på den diskussion i tråden, som berørte min hypotese. Jeg er først nu blevet gjort opmærksom på diskussionen, som jeg - ud fra trådens navn - troede handlede om sagnhistorie.
Marty #75
Troels Brandts kör stenhårt med att det är hemvändande Heruler i högarna. Tycker det faller på att Jordanes inte nämner dem i samstämmighet med detta utan säger bara att de (Herulerna) bosatte sig intill Götarna.
Jeg kører ikke specielt på højene, men siger, at hele ændringen i Uppland har med deres ankomst at gøre – at der antageligt ligger en af deres kvindelige slægtninge i Östhögen – og at Procopius beskrev en hedensk herulsk ligbrænding i stil med Uppsala-højenes. Præcis hvem der ligger der, ved jeg ikke – men I ved jo, at det er jeres gamle guder.
Jordanes skrev, at danerne fordrev dem. Procopius skrev, at de ”ved ankomsten” slog sig ned ”ved” Göterne – dvs. at de siden flyttede sig. Set fra Byzans kan ”ved” være meget langt, og Procopios har naturligvis specielt refereret til Göterne, fordi hans bog handlede om de ”Gotiske Krige”, og fordi Cassiodorus hævdede, at Goterne stammede fra dem.
Marty #79
Troels teorier är oerhört genomarbetade. Jag tror dock inte på dem pga, 1. hur Jordanes beskriver deras hemkomst 2. Erilar/herulskrifter är spridda runt om i Sydskandinavien.
Nu har Marty og jeg diskuteret dette andetsteds i mellemtiden, så jeg ved ikke, om denne kommentar er aktuel – men af hensyn til de øvrige: Det er stadig Procopius og ikke Jordanes, som skrev om hjemkomsten, og jeg sammenkæder slet ikke de spredte ErilaR-indskrifter med hans østherulske kongeslægt. De antages at have sammenhæng med de vestherulske lejesoldater, som var blevet arbejdsløse, da romerne trak sig fra England. De levede nær den slesvigske vadehavskyst, hvorfra de ifølge kilderne opererede som vikinger i Spanien og Frankrig – og derfor fandt nogle af dem antageligt beskæftigelse i Norden. Det var måske også dem, der stod bag den første udbredelse af brakteaterne i 400-tallet, da den skete samme vej – og det gjorde Odinkulten øjensynligt også.
Matts Hansson #82
Om Uppsalahögarna och Ottarshögen alltmer dateras till 600-talet så stämmer det väl egentligen inte så bra längre med Herulernas hemvändande. ...
Det er ikke korrekt. Ljungquist, som der henvises til, skriver: ”Östhögen till tidig vendeltid, i absoluta årtal ca 550—600 e.Kr. [...] Jag daterar Västhögen till ca 575—625 e.Kr”. Midthögen er den ældste, så dateringerne passer perfekt til 3 generationer, som ankom omkring i 520-30’erne efter først at være fordrevet af danerne fra Blekinge/Värend.
Castor #89
En annan invändning jag har mot Troels teori är att han sätter herulernas invandring i samband med den mytiska gudainvandringen som omtalas i Ynglingasagan. Enligt Prokopios vandrade herulerna norrut då deras rike hade krossats av langobarderna år 509. Det är lite väl sent för att passa ihop med Ynglingasagan…
Jeg benytter overhovedet ikke Ynglingesaga i min argumentation – selv om det naturligvis er helligbrøde på en svensk liste. Jeg forklarer derimod, at Ynglingesaga kan være delvis inspireret af herulernes fortællinger – og det er jo endnu værre.
Fortsættes ...