Boreas du skrev
Du förlägger den mitt på västra halvan där alla vägar möts. Det går visst att motivera så.
Men är det verkligen den naturliga vägen? Varifrån och vart är man på väg? Hur gamla är de ställena du nämner och vilken funktion har de? Kautokeino har onekligen ett läge med vattenvägar åt alla håll, men det finns så pass gott om alternativ att man inte alls måste passera där för att komma över vattendelaren. Och talar inte ett sånt argument för att det skulle vara en kvänsk plats? Man förknippar ju dom i högre grad med handel.
Väg 1: Går man motströms efter Kautokeino-älven, leds man mot väster och högfjällen, - varifrån man kommer genvägen till Bidjovagge, Kvenangen och Yxfjorden.
Väg 2; Medströms från Kautokeino går stora älvleden mot norr - till den samiska centralorten Masi och sen efter dalen när till Altafjorden, stora skärgården och Lopphavet.
Väg 3: Norr om Kautokeino, just innan Lahpoluobbal kan man vika österut och hitta Karasjokkas - älven som rinner österut - mot den riktig stora älven, Tana/Tano, och skogarna ikring Porsangen, Laksefjorden, Tanafjorden och Varanger.
För samerna är detta en huvudled mellan "västriket" och deras gamla kärnland vid Enare sjö, varifrån sträcker sej "östriket" på Kola. En gammal definition på "Lappland" - eller Sameland - baseras på dom älvleden som rinner mot norr. "Efter álla älvarna norrut" skulle i så fall inbefatta allt norr om Pallastunturi, Korvatunturi och Sorsatunturi - från Lyngenfjorden i väseter till Kandalax i öster.
Väg 4: Från Kautokeino mot sydost till Siebe hittar du en större vattenväg söderut - till Enontäkiö och Kajanti, Muinoälven och Torneälven. Här går alltså kvenernas gamla färder - från Lopphavet och Altafjorden över Kautokeino och Kajanti till Torneå.
Väg 5: Från Kautokeino mot sydväst kan du följa den lilla vattenvägen till Lähtaseno, som rinner till Muinoälven. Den följer nuvarande riksgräns till från Torneå till Pajala, varifrån man når Lähtaseno. Härifrån kan man fortsätta stora dalen när till Skibotten och Lyngen, Balsfjord och Tromsö.
Det framgår att namnskicket efter leden - från Kvenangen till Kajanti och Kajaani - har gemensamt ursprung. Skogsfinnarnas färdleder över viddan är troligt lika gammal som kvenernas handel efter Torneälven och Maunio - till och från Narvik, Finsnes, Harstd och Tromsö. Dock, - för att komma norr om Tromsö; till Kjosen, Kvenangen och stora Alta så gick leden hursomhelst förbi "stora korsningen" vid Kautokaino.
Från Sjumilsvatnet (Torne träsk) och Tornehamn nådde alltså kvener och birkarlar rakt väst till Ofoten och nordväst till Bardu, Finsnes och dom gamla norska handelsorterna i och ikring Vågsfjorden. Norgeshistoriens gamla "Håleyger" rådde till och med Lofot-väggens norra rygg. Här öppnar sej Vågsfjorden - vilken samlade finnarnas färdled från norr och öster. Här hittar man gamla Bjarkey/Birkö och övriga marknadsplatser som danade bas för den s.k. "Finnhandeln", som det hette före Ottars tid. Den gång var allt land norr om Lofoten och öster om Torneträsk finsk-språklig - ända bort till Vita havet och Uralbergen.
Själva Tornälven - från Torneå stad till Tornehamn i väster - är det gamla Kvenlands västra gräns. Söder och väster om denna gräns pratades troligen skandinaviska - väster om Tornälven, söder om Bardu och Målsälv.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Carta_Marina.jpeg