Författare Ämne: Megalitbygge i Dartmoor, England  (läst 4694 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Megalitbygge i Dartmoor, England
« skrivet: april 11, 2010, 19:08 »
En nyligen upptäckt anläggning, med nio megaliter, i engelska Dartmoor är äldre än Stonehenge och sätts i samband med ritualer runt död och begravningar:

http://news.discovery.com/history/megaliths-england-stonehenge-ritual.html

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Megalitbygge i Dartmoor, England
« Svar #1 skrivet: april 12, 2010, 08:37 »
Förstår inte varför man alltid tar Stonehenge som en slags fixpunkt för allt som ska anses vara otroligt gammalt. Detta monument, liksom "henge"-traditionen i allmänhet i England, markerar ju i själva verket slutfasen av megalitmonument-tiden. Stonehenge's mest framträdande konstruktioner uppfördes under sen-neolitikum. Medan de flesta nog så mäktiga stenkammargravar i Syd-England (Belas Knap, Wayland's Smithy, Hetty Pegler's Tump, West Kennet Long Barrow etc.) är minst tusen år äldre.

Nåväl, spännande med nyfunna megaliter i Dartmoor ändå. Synd bara att artikeln sätter igång att tolka in det vanliga "solstice"-tramset innan någon undersökning ens är gjord. Man kunde fått se lite bra bilder istället på de nio megaliterna. Den populärvetenskapliga redovisningen av neolitikum i England verkar tyvärr ha stelnat i någon slags trist new-age-form f.n. Det är nästan så man föredrar Ystads Allehanda.  :D

/Mats

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Megalitbygge i Dartmoor, England
« Svar #2 skrivet: april 12, 2010, 17:38 »
Stonehenge har väl blivit en arketyp, cirkeln kretsloppet, har satt sig i människors undermedvetna. Ett evigt medium för en evig fråga, ristat i sten så att säga. Det finns amfiteatrar betydligt äldre än Colloseum, men det är ändå den bilden som dyker upp i skallen på folk när man nämner dem.

Fast, för att provocera Mats litegrann, nio megaliter torde snarare ha med månens faser under havandeskapets nio månader att göra än med solståndet. Äldre anläggning = äldre gudomslager, gudinnor? Talet nio är förvisso omkretsens tal, vilket förklarar att cirkeln indelas i 90 grader och i 360 för hela omkretsen = Månåret. I den keltiska traditionen symboliserar talet nio de åtta riktningarna med den nionde i mitten. Axis Mundi? Yggdrasil?

Men varför läsa Ystads Allehanda, när man kan läsa Arkeologiforum? Bara för det ska jag läsa den när jag kommer till biblioteket nästa gång- ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Megalitbygge i Dartmoor, England
« Svar #3 skrivet: april 12, 2010, 19:31 »
Fast, för att provocera Mats litegrann, nio megaliter torde snarare ha med månens faser under havandeskapets nio månader att göra än med solståndet. Äldre anläggning = äldre gudomslager, gudinnor? Talet nio är förvisso omkretsens tal, vilket förklarar att cirkeln indelas i 90 grader och i 360 för hela omkretsen = Månåret. I den keltiska traditionen symboliserar talet nio de åtta riktningarna med den nionde i mitten. Axis Mundi? Yggdrasil?

Javisst, självlart, så måste det ju vara.  ;) För att du ska få möjlighet att utveckla detta ytterligare så ska jag bjuda på ytterligare nio stenar här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nine_Ladies

Vad beträffar Ystads Allehanda måste jag erkänna att jag inte har någon större erfarenhet av den tidningen, råkade bara att komma att tänka på deras rapportering av en viss herr Lind och hans förehavanden. Kanske var det före du kom in på forumet, Ragnfast, kolla i så fall här:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1915.0.html

/Mats


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Megalitbygge i Dartmoor, England
« Svar #4 skrivet: april 12, 2010, 21:13 »
The small "King Stone" lies forty metres from the circle to the west-south-west and is clearly visible from it.[1].

Jag har varit vid ett liknande monument i England, där "kungsstenen" stod en bit utanför. Legenden gick så; att en viking med sin hird slagit läger på åsen och en gammal hagga kommit fram till hövdingen, där han stod och såg ut över landskapet. Hon sa till honom, att om han gav henne en kyss så skulle han för alltid kunna betrakta allt detta som sitt. Han gjorde som hon sa, och omedelsbart blev han och hans mannar förvandlade till sten.

Jag vet nu inte hur jag ska ställa mig till det, men en sak vet jag säkert; precis som  berättats för oss gick det inte att stå i cirkelns mitt, räkna stenarna och få samma resultat två gånger i rad, och det gällde oss alla, vad jag minns.

Talet åtta är, efter vad jag har förstått mycket vanligt även i nordiska stencirklar, och inte sällan återfinns även en "sydsten" eller liknande en bit utanför eller i direkt anslutning till anläggningen ifråga.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Megalitbygge i Dartmoor, England
« Svar #5 skrivet: april 13, 2010, 09:54 »
Nio är också antalet folköl en arkeolog behöver få i sig innan han berättar vad han verkligen tycker om historiker.

Nä men det är ett kul fynd. När vi ändå är inne på megaliter. Finns det någon översikt om hur människor under skriftens tid har tolkat dessa, innan arkeologin blev en vetenskap? Undra hur de medeltida svenskarna tyckte när de såg dessa gravar. Det verkar ju inte ha setts som djävulens bostäder eftersom de fått stå kvar.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Megalitbygge i Dartmoor, England
« Svar #6 skrivet: april 13, 2010, 11:09 »
Oss återstår nu att kasta en blick på den nordiska vildens grift. Så vidt nemligen vi hafva kommit till kännedom om honom och hans seder, nyttjade han ett alldeles egendomligt begrafningssätt, under den tid han besatt landet i ro. Grifterna bestå af rymliga stengrottor, fyrkantiga eller runda, dolda i en jordhög och försedda med en samla. låg gång, som leder ut i dagen, vanligen med riktning åt söder eller öster. Någon gång äga de inom sig en mindre grotta eller chor. De täckas af stora stenblock, sannolikt ditförda på isvägar, men till hvilkas fortskaffande måste hafva erfordrats en hel menighets förenade krafter....

...Genom ett närmare aktgifvande på dessa forngrifter kunna vi komma till några icke ovigtiga slutsatser om deras åboer. De visa först och främst att de sednare haft begrepp om menniskans odödlighet, men tänkt sig densamma, såsom en fortsatt verksamhet uti hennes vanliga jordiska bestyr och här närmast jagten.

(Axel Em. Holmberg 1852 Nordbon under hednatiden)

Man har mycket diskuterat dessa storstensgravars ursprung och betydelse. Som en våg har de spritt sig över hela Västeuropa, från Spanien till Skottland, ja ända till Orkneyöarna. Det är knappast någon tvekan om att deras ursprung är att söka i medelhavsområdet, och bakom idén om den orubbliga, för evig tid byggda stenkammaren är det lätt att ana samma föreställningar som tagit sig uttryck i t.ex. de egyptiska pyramiderna, klippgravarna och andra byggnadsverk för att främja den dödes fortbestånd. I denna utformning är idéen helt orientalisk.

(Carl Grimberg 1913, reviderad upplaga 1959 Svenska folkets underbara öden)/i]

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Megalitbygge i Dartmoor, England
« Svar #7 skrivet: april 13, 2010, 13:04 »
Nä men det är ett kul fynd. När vi ändå är inne på megaliter. Finns det någon översikt om hur människor under skriftens tid har tolkat dessa, innan arkeologin blev en vetenskap? Undra hur de medeltida svenskarna tyckte när de såg dessa gravar. Det verkar ju inte ha setts som djävulens bostäder eftersom de fått stå kvar.

Megaliterna nämns av Olaus Magnus och en del av dem beskrivs också i 1600-talets rannsakningar:

Citera
Megalitgravarna har rönt intresse sedan länge....
 
I Olaus Magnus historia om de Nordiska folken från 1555 beskrivs Falbygdens megalitgravar för första gången. Att besitta många och imponerande "ättegravar" var ett gott bevis på nationens höga ålder och hade betydelse för relationen till andra länder.

År 1666 ålades prästerskapet att uppteckna fornlämningarna. De s.k. "Rannsakningar om antiquiteter", 1667-1684.
 
Det äldsta fyndet är från 1687 och var en stenyxa och en flintdolk, funna tillsammans med två andra flintdolkar och fyra skelett i en hällkista på Södra Kyrketorps prästgård. Den första utgrävningen av en gånggrift genomfördes i Dala.

http://www.falkoping.se/upplevagora/falbygdensmuseum/projekt/falbygdensmegalitcentrum.4.61413517121dbd5e0ec800061298.html

Dessutom finns det ju en del folktro kring megaliter, t ex så har vi ju Girommen, en gånggrift på Ekornavallen, som i äldre tider troddes vara en stor ugn använd av jättar.

I min egen hembygd, Mark i södra Västergötland, finns t ex en hällkista i Torestorps socken som kallas Jättegraven. Redan på 1600-talet antecknade en präst en lokal sägen om att man trodde att en eller ett par jättar var begravda här.