Bärnsten går att gjuta, så förmodligen har de tillverkat en gjutform i gips eller lera. Alternativet kan vara att statyn endast var beklädd med bärnsten, som förmodligen var ännu värdefullare än vad det är idag, man kan då ha gjutit enbart "skalet".
Nu får du gärna förklara dig. Jag har inte hört talas om någon metod att gjuta bärnsten i forntiden. Den gjutna "bärnsten" som finns ute på marknaden idag är syntetisk.
Värmer du på bärnsten, blir den först mjuk, men brinner sedan. Vad jag vet så är det enda sättet att få flytande bärnsten genom att lösa upp den med polära lösningsmedel (etanol, vatten, etc. vilket är en av anledningarna till att du skall rengöra bärnsten med opolära lösningsmedel som lacknafta).
Däremot så går det att "smälta" samman flera bärnstensbitar med varandra (jag är osäker på tekniken, men jag tror att det går att göra med bl.a. linolja) för att skapa statyer och konstverk såsom de i bärnstensrummet i vinterpalatset i St. Petersburg. Frågan är om metoden funnits redan i forntiden. Jag är trött på att människor i forntiden underskattas så ofta, så jag väljer att tro det.

Statyn kan alltså ha varit sammansatt av flera olika bärnstensbitar, sammansmälta med varandra, men jag tvivlar på att den kan hja varit gjuten. Vet du mer än mig om detta så får du gärna förklara hur dock..