Författare Ämne: Inquisitio de theloneis Raffelstettens  (läst 3460 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« skrivet: april 03, 2010, 00:28 »
Nån som vet om man kan hitta denna skrift på nätet översatt till ett språk jag förstår, engelska tyska, svenska?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #1 skrivet: april 03, 2010, 10:35 »
En något förkortad översättning på tyska finns här:

http://wwwu.edu.uni-klu.ac.at/mstermit/lv-epp/mstermit.pdf

Jag tror inte den kompletta texten finns översatt på nätet. Däremot finns ju den latinska versionen i MGH:

http://bsbdmgh.bsb.lrz-muenchen.de/dmgh_new/app/web?action=loadBook&bookId=00000821

Du kan jämföra den med versionen ovan, kan du något latin så ser du lätt vad som utelämnats.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #2 skrivet: april 04, 2010, 11:27 »
Tusen tack! 

Min latin är tyvärr ytterst begränsad...

föjdfråga, tydligen nämns en betalningsenhet som kallas skoti som tydligen ska ha en nordisk koppling, nån som vet mer om detta?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #3 skrivet: april 04, 2010, 23:16 »
Mycket intressant... ruser som seglar på Donau ända upp till Oberösterreich så pass ofta att de omnämns i tullstadgar...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #4 skrivet: april 05, 2010, 08:35 »


föjdfråga, tydligen nämns en betalningsenhet som kallas skoti som tydligen ska ha en nordisk koppling, nån som vet mer om detta?


Under åren 675 - 800 präglades det mynt i England och Frisland de senare i Northumbrien som kallades sceattas/ monstermynt eller Odenmynt. Mynten var i silver vägde lite drygt 1 gr. och hade en diameter på c:a 13 mm. Man har funnit 150 sådana mynt i Ribe kanske var det entré avgiften till marknaden!?

Olov Skötkonung lär ha tagit sitt efternamn av sceattan som på engelska betyder sköte/ skatt, han har om jag inte missminner mig också kallats Skattkonung.

Kan det vara frågan samma mynt?

Rune

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #5 skrivet: april 05, 2010, 12:16 »
låter troligt Runde!

Intressant att handel i centraleuropa sker med Friser, troligen på eller längs Rehn samt med Ruser från Svartahavs området med båt på Donau. Utvecklandet av de skandinaviska kontakterna med Svartahavet via Ryssland förklaras ju ibland med att västligare alternativ "blockerats" av oroligheter. Detta dokument talar ju om motsatsen...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #6 skrivet: april 05, 2010, 19:18 »
Scoti brukar härleda från det ryska ordet skot, som var en myntenhet. Ordet anses  vara ett lånord från norröna skattR (som i sin tur är släkt med ags sceat (pl. sceatta)). Primärt betyder ordet ung. 'rikedom'. En skot i Kievryssland var troligen lika med en arabisk dirham.
Det intressanta är att man alltså inteanvände denarius som var myntenheten i frankerriket.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #7 skrivet: april 05, 2010, 22:57 »
Ja det är märkligt, och det är märkligt att slaver ska betala i skot vare sig de kommer från det förmodade Kiev-området eller från Böhmen...     att Kievbaserade slaver använder en valuta med nordisk koppling kan vi förstå. Men slaver från dagens Tjeckien är ju en helt annan femma.    Märkligt rent ut sagt...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #8 skrivet: april 07, 2010, 10:47 »
Frågan är om de kom primärt från Böhmen, eller från östersjökusten uppför Weichsel eller Oder och sedan via Böhmen. Kontakterna, både krigiska och fredliga, mellan Skandinavien och slaverna längs östersjökusten var intensiva under vikingatiden.
Kanske är det så att skatt/skot var det samtida namnet på de arabiska silvermynten som väl var den dominerande myntsorten i hela Östersjöområdet och Ryssland.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #9 skrivet: april 07, 2010, 11:30 »
Intressant källa jag ännu inte hunnit titta på!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #10 skrivet: april 07, 2010, 11:53 »
intressant frågeställning.  Slaver vid östersjökusten bör kunnat ha kontakter med Donau via Oder och möjligtvis också via  Wisla/Weichsel även om det skulle vara betydligt besvärligare då den viker av österut och missar passet "moravian gate", man får då ta sig runt eller över Karpaterna. Odra sätter jag därför min peng på, alternativt att man korsar från Wisla till Odra om det finns någon bra passage.   Likväl så kommer man då inte till Donau via Böhmen utan via Moravien, vilket man kan tycka borde hade uppmärksammats då det inte var en del av Frankerriket.  Så slaver som kommer från Böhmen bör enligt mig rimligen komma från Böhmen eller områden i dagens Tyskland där Elbe utgjort kommunikationsväg via Böhmen, kanske avses sorber.

Intressant är ju att skoti verkar kopplas till just slaver och med vitt skildt geografiskt ursprung. Kan man ha vänt på ursprunget, är det slaviskt som anammats av skandinaver? Kanske slaviskt namn för arabiska mynt som du säger tty...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #11 skrivet: april 07, 2010, 12:00 »
Elbe-Moldau leder förvisso till Böhmen, och omkring år 900 som det gäller här var i princip hela området öster om Elbe bebott av slaver (vender). Sorberna är den sista slavisktalande resten av dessa nordvästslave. Oder + Neisse leder också mot Böhmen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Inquisitio de theloneis Raffelstettens
« Svar #12 skrivet: april 07, 2010, 12:09 »
Så sant tty, missade att Neisse faktiskt går in mot Norra Böhmen, om än via höga berg!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"