Författare Ämne: Bok!?  (läst 6017 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Bok!?
« skrivet: mars 26, 2010, 19:29 »
Med tanke på det senaste inlägget/initiativet av Reuterdahl, beträffande artiklar i osteologi, skulle det väl inte vara alltför långsökt att på forumet skriva ihop och ge ut en egen bok? Det borde finnas spaltmeter av bra material som det är, och här kan man dessutom fråga upphovsmannen/kvinnan direkt, om man får använda det. Bilder finns det väl också ganska gott om. Tillsammans skulle vi kunna skriva den ultimata boken, det behövs bara en hyfsad redaktör.....

Spånar jag en fredagskväll.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Bok!?
« Svar #1 skrivet: mars 26, 2010, 19:41 »
Jag trodde akademiker såg sig som finare och således inte ville samarbeta med "vanliga dödliga"? :)

Jag kan se titeln framför mig, Ragnfast et al 2010 Proceedings of swedish archaeology for arkeologiforum internet forum.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Bok!?
« Svar #2 skrivet: mars 26, 2010, 19:48 »
I like it. :D Fast du är väl mer akademiker än vad jag är? För övrigt torde ryktet om min odödligeht vara minst sagt överdrivet. Memento mori, som man säger, varje dag.....

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Bok!?
« Svar #3 skrivet: mars 26, 2010, 20:16 »
Fast du är väl mer akademiker än vad jag är?

Några kurser hit och dit, ser mig inte direkt som akademiker.

Sålänge Sven lagman skriver ett avsnitt om mysteriet kring heliga Birgittas död så kan det inte annat än bli perfekt.  :-*

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bok!?
« Svar #4 skrivet: mars 26, 2010, 21:53 »
Jag använder er som bollplank i arbetet på min bok, jag tänker citera er hej vilt, specielt ni akademiker som har ett rykte att tänka på  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Bok!?
« Svar #5 skrivet: mars 27, 2010, 15:16 »
Om ni behöver nåt om konservering eller smide så hjälper jag gärna till. :)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Bok!?
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2010, 19:59 »
Jag hade förstås tänkt att använda Heliga Birgitta till den nya årsboken om Skåne "Utblickar från Skånes mittpunkt" som jag som redaktör för Skånska Akademien kommer att ha ansvar för. Men å andra sidan har ju Birgitta inget med Skåne att göra. Jag är emellertid helt säker på att Birgittas försvunna lik inom något år kommer att dyka upp hos en icke okänd författare som jag kontaktat.

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: Bok!?
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2010, 10:45 »
Tja om något sker på fronten kanske jag kan bidra med en liten essä om förvaltningsarkeologens vardag i Finnmark.
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Bok!?
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2010, 14:12 »
Materialet skulle räcka till en bokserie, kanske en årsbok. "Från arkeologiforum 2009",
om det blev en försäljningsframgång kunde ju författarna ta en fika tillsammans för överskottet.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Bok!?
« Svar #9 skrivet: mars 30, 2010, 15:14 »
Jag gratulerar forumkollektivet i förskott till utmärkelsen "Årets förvillare".

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bok!?
« Svar #10 skrivet: mars 30, 2010, 23:41 »
Har inte Dick Harrisson redan fått den i år... eller var det förra?



f´låt...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Bok!?
« Svar #11 skrivet: mars 31, 2010, 09:22 »
Har inte Dick Harrisson redan fått den i år... eller var det förra?



f´låt...


"Fettdoktorn" Annika Dahlqvist fick 2009 års utmärkelse.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Bok!?
« Svar #12 skrivet: mars 31, 2010, 10:18 »
Det skulle kanske skulle bli en vassare publikation om man begagnade sig av alla borttagna inlägg istället..... ;) Skämt åsido, som frukthandlarna sa, så finns det ju spalt(kilo)meter av råtext, men det skulle kanske underlätta om man enbart använde sig av text med källhänvisningar? En uppdelning som känns naturlig, och som vi sett tidigare, är sten-, brons- och järnålder, eventuellt en fjärde del om medeltiden (STORT ämne), med egna underavdelningar/kapitel som skulle skrivas av den mest sakkunnige inom området ifråga. Eventuellt överskott från försäljningen av boken tycker jag skulle gå till en arkeologisk exkursion till något intressant ställe.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bok!?
« Svar #13 skrivet: mars 31, 2010, 11:24 »
Det skulle kanske skulle bli en vassare publikation om man begagnade sig av alla borttagna inlägg istället..... ;) Skämt åsido, som frukthandlarna sa, så finns det ju spalt(kilo)meter av råtext, men det skulle kanske underlätta om man enbart använde sig av text med källhänvisningar? En uppdelning som känns naturlig, och som vi sett tidigare, är sten-, brons- och järnålder, eventuellt en fjärde del om medeltiden (STORT ämne), med egna underavdelningar/kapitel som skulle skrivas av den mest sakkunnige inom området ifråga. Eventuellt överskott från försäljningen av boken tycker jag skulle gå till en arkeologisk exkursion till något intressant ställe.

Så ja, det är positivt nytänkande...   du menar något så märkligt som i stort sett självfinansierand arkeologi...  det kan väl aldrig gå....     

Jag föreslår i så fall att man väljer en riktigt intressant tråd och så ber man herr Guillo skriva en spännande och hyfsat historiskt korrekt romantriologi om det, som tack för uppslaget begär man 5% av hans förtjänst... det torde innebära några mille som man sen kan gräva för...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Bok!?
« Svar #14 skrivet: mars 31, 2010, 18:51 »
Så att inga missförstånd uppstår. För tillfället finns det inga planer på att ge ut en bok i Arkeologiforums namn. Om någon är intresserad av detta så bör vi tillfrågas om namnet Arkeologiforum ska användas. Självklart får man göra vad man vill med sina egna inlägg och de personers vars tillstånd man fått att återpublicera.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Bok!?
« Svar #15 skrivet: mars 31, 2010, 18:58 »
Då forumet de facto är sina deltagare, kunde man kanske ha en omröstning om saken? Se det som en mer avancerad intresseanmälan. Själv skriver jag, sedan fem år tillbaka, på en bok om Gotlands historia och har lite fullt upp, med endast åttio av dryga tvåhundra sidor färdigredigerade, men jag bidrar gärna om det skulle bli aktuellt.

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Bok!?
« Svar #16 skrivet: april 02, 2010, 07:36 »
Glad påsk till allla!

Något om örslevar skulla jag kunna bidra med till en sådan bok.

/Rune