Författare Ämne: Verk om Sveriges och Danmarks historia  (läst 2343 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Verk om Sveriges och Danmarks historia
« skrivet: mars 23, 2010, 10:49 »
Jag undrar varför det finns bara två band i Sveriges historia fram till 1350, men fem band i Gyldendal-Politikkens Danmarkshistorie fram till 1400?
Är det källäget som ordakat detta? Jag tycker Dick Harrison går lite väl snabbt förbi vikingatiden.Jag har läst hans tidigare bok om vikingatiden.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Verk om Sveriges och Danmarks historia
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2010, 11:14 »
Jag finner det otroligt hur man kan kräma in nästan 15 000 år historia på en sådan tunn bok som Welinders. Visst är den lättläst (vilket säkerligen var meningen) men den verkar vara mer inne på att förklara arkeologi och historia ur ett "samhällspedagogiskt" perspektiv än att faktiskt undervisa om Sveriges förhistoria. Jag såg fram emot att läsa om gropkeramiska kulturen men den nämns väldigt lite och i korta meningar förutom kanske en halv sida om att de inte odlade jord samt om dnastudier av dessa.

Nu har jag bara bläddrat i första delen av Danmarkshistorie men min uppfattning är att den är mer detaljerad och fokuserad på undervisning.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Verk om Sveriges och Danmarks historia
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2010, 20:19 »
Ja, frågan är om inte gränsen mellan populärvetenskap och vetenskap/undervisning går någonstans mellan två och fem band. Är det kanske så att det är frågan om två olika målgrupper för Danmarks resp. Sveriges historia?
Ni som läst de båda svenska delarna, skulle de duga som kurslitteratur i Arkeologi A-kurserna på våra universitet? (Där t.ex. "Arkeologi i Norden" används idag.)

/Mats