nedan uppgifter/citat från wikipedia, har inte granskat det närmare, men tyckte det var lite kul
Chlochilaichus
Chlochilaichus omnämns i Gregorius av Tours krönika Historia Francorum som en kung över danerna som med en flotta plundrade i Frankerriket under Theoderiks regeringsperiod, cirka år 516. Chlochilaichus är den förste namngivne skandinaven i historien
Hygelac
I Beowulfkvädet är Hygelac en av geaternas (vilka vanligen identifieras med götarna) kungar och morbror till Beowulf. Han skall ha företagit ett ledungståg till Frisland och Hetware, och stupat där.
Hugleik
Hugleik är en sveakung av Ynglingaätten som förekommer i Ynglingatal och i Ynglingasagan i Heimskringla. Han var son till Alf och Bera. Han kom i konflikt med vikingahövdingen Hake på Fyrisvallarna varpå Hake dödade både Hugleik och hans två söner.
den förstnämnde är danerkonung, åtmisntone i kontinentalt perspektiv, precis som med dansk tunga så kan det innebära att han är skandinav men inte nödvändigtvis dansk.
Han härjar i Frankerriket
den andre är geaterkung, normalt tolkas det som götkung men vare sig han är jute, göte eller gute så kan han med kontinentala ögon vara dan. Han slåss i Frisland, vilket ju kan räknas till Frankerriket. Han stuppar där!
dessa två skulle kunna vara samma snubbe, det finns stora likheter, och det är ju inget nytt med det.
den tredje är sveakung, svear och götar är ofta likställt i nordiska källor, så långt passar det med tidigare. Dilemmat är ju att denna for till Uppland och stupade där, på Fyrisvallarna, det kan alltså inte vara samma snubbe som de andra två.
Men om jag helt fräckt ignorerar två saker så ändrar sig saken. Först ignorerar jag Uppsalaskolan som placerar alla viktiga händelser i Uppland. Sen ignorerar jag bokstaven y, jag tycker jag kan göra det för min dialekt gör att jag har ganska hårda F så uttalsmässigt kan man ana ett y när jag uttalar Frisvallarna. Frisvallarna, ja det blir ju vallarna i Friesland det, inte konstigt alls, och alltså är alla tre samma person, en skandinavisk kung som stupade på vallarna i den Friesiska delen av Frankerriket.
Tänk att det ska vara så enklet bara man tänker till lite!