Författare Ämne: Statlig censur av vårt kulturarv  (läst 9737 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Statlig censur av vårt kulturarv
« skrivet: mars 21, 2010, 12:53 »
Det har länge retat mig när jag är ute och kör i Sverige att när Vägverket anlägger nya vägar tar man konsekvent bort alla hänvisningar från större eller mellanstora vägar till våra 1000-åriga kyrkbyar. Nu har jag under en längre tid arbetat med Hitta.se:s kartor vilka definitivt inte är lätta att orientera sig på när man kommer ner i detaljer. Man har nämligen konsekvent censurerat alla ortnamn där det finns en kyrka. Sedan kvittar det om det är en kyrkby med bebyggelse – namnet är utraderat. Kyrkan har man tvingats att ta med men endast som en ytterst lite symbol, knappt märkbar.

Denna medvetna censur är ett slag i ansiktet när vi talar om vår nordiska, västerländska kultur sedan tusen år tillbaka. Den ingår med stor sannolikhet i samma program som klargör att elever inte längre ska läsa om medeltiden i skolan, ett förslag som ju ligger på regeringens bord. Dick Harrisson och många med honom har ju opponerat sig men jag tror inte att man är medveten om att Lantmäterimyndigheten redan infört censur. Jag skrev nämligen till hitta.se för att få en förklaring. Här är deras svar:

Hejsan!
Hitta.se köper kartor från Lantmäteriverket som i sin tur får
uppdaterade kartor från lantmäteriförvaltningarna i respektive kommun.
Vi rekommenderar dig därför att kontakta lantmäteriförvaltningen i din
kommun för att upplysa dem om eventuella brister i kartinformationen. När
lantmäteriförvaltningen gjort sin uppdatering kommer den, förutsatt att
Lantmäteriverket får uppdateringen av lantmäteriförvaltningen, att
synas på hitta.se när vi genomför nästa uppdatering av våra kartor.

För att ni ska förstå detta statliga angrepp på vårt kulturarv har jag nedan lagt in två kartor över två mycket viktiga kyrkor i vår svenska medeltidshistoria. Kyrkbyarnas namn är censurerade men jag har markerat knappnålsprickarna som visar kyrkorna. Vilka är dessa två kyrkor?

http://www.foteviken.se/bilder/kyrkokarta1.jpg
http://www.foteviken.se/bilder/kyrkokarta2.jpg

Vad gör Riksantikvarieämbetet i denna fråga? Ett statligt verk kan väl inte censurera vårt kulturlandskap utan att fråga denna myndighet?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2010, 13:09 »
Den första kyrkan är ju Härkeberga Kyrka för böfvelen! Den kanske allra finaste Albertus Pictor-kyrkan i hela Sverige, och ett första klassens turistmål! T.o.m. utländska turister hittar dit numera (nåja, om de har GPS eller gammal god papperskarta, inte med hjälp av hitta.se tydligen).

Ja, jag håller med, detta liknar ju apa  >:(

Gorm, nu får du göra ett "insiderjobb"  ;)

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2010, 18:59 »
Liksom många andra myndigheter lider lantmäteriet av akut PK-sjuka. Man får vara glad att de inte slopat kyrkorna helt i sin mångfaldsiver.
I stora delar av Norrland har de strukit finska och svenska ortnamn och ersatt dem med samiska namn, även i områden där nästan hela befolkningen är svensk- eller finskspråkig. Bl. a. fjällräddningen har klagat eftersom de namn som nu står på kartorna alltsomoftast är okända för lokalbefolkningen. För att göra det ännu enklare har man "normaliserat" stavningen, så även att leta efter samiska namn från äldre källor är besvärligt om man inte kan lulesamiska och kan "översätta" namnet. 

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2010, 19:00 »
Sparlösa kyrka är också en plats man vill "hitta" till. Men det är lika illa på http://kartor.eniro.se/. Jag tar upp detta via Ortnamnssällskapet i Uppsala (http://www.ortnamnssallskapet.se/) där jag är medlem (och förhoppningsvis flera andra på forumet också - Sven kanske är med i Sydsvenska ortnamnssällskapet?). Jag tar också kontakt med professorn i namnforskning i Uppsala som tidigare handlade ortnamnsfrågor vid Raä. Jag räknar med att ni andra utnyttjar era kontakter. Lyckades hembygdsrörelsen rädda socknarna - vi blir folkbokförda på kommuner framöver men med "distrikt" (=socken eller stadsförsamling) som tillagd uppgift - så får vi nu se till också att rädda kyrk/sockennamnen.
/Jan

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2010, 21:14 »
Men herregud. Jag orkar snart inte med detta land längre... PK-ismen når höjder man inte trodde var möjliga.


Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2010, 21:36 »
Jag håller med.  Men är ni säkra på att det är PK-ismen  som ni skriver,  -  det kanske bara är ren dumhet 0ch idioti??   Dessutom var släktforskarna med och SKREK  om socknarna.  :)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2010, 06:52 »
I stora delar av Norrland har de strukit finska och svenska ortnamn och ersatt dem med samiska namn, även i områden där nästan hela befolkningen är svensk- eller finskspråkig. Bl. a. fjällräddningen har klagat eftersom de namn som nu står på kartorna alltsomoftast är okända för lokalbefolkningen. För att göra det ännu enklare har man "normaliserat" stavningen, så även att leta efter samiska namn från äldre källor är besvärligt om man inte kan lulesamiska och kan "översätta" namnet. 

Finns det någonstans man kan läsa detta? Låter inte helt osannolikt med tanke på det politiska klimatet i Sverige men det låter för jävligt minst sagt.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #7 skrivet: mars 22, 2010, 09:06 »
Prova själv. Gå in på Lantmäteriet (lantmateriet.se) och sök efter namn som t ex Satisjaure, Virihaure, Langas eller Padjelanta. De finns inte längre (Padjelanta heter numera t ex Baddjelánnda). Det här är extremt frustrerande när man t ex försöker lokalisera lokaler i den äldre litteraturen. Man tycker att de åtminstone kunde behålla den traditionella stavningen som ett alternativ.
Däremot ser jag att man nu faktiskt har plockat tillbaka de svenska namnen som alternativ i Jämtland och Härjedalen.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #8 skrivet: mars 22, 2010, 09:59 »
Men herregud. Jag orkar snart inte med detta land längre... PK-ismen når höjder man inte trodde var möjliga.

Och som de flesta andra PK-åtgärder motverkar den sannolikt sitt syfte. Skulle integrationen fungera bättre för att man sätter kulturarv mot mångfald? Jag känner många representanter för våra etniska minoriteter men ingen som har något emot svenskt kulturarv. Än. Och många svenskar som är intresserade av svenskt kulturarv men ingen som har något emot etniska minoriteter. Än. Och vart ska invandrare med intresse för svenskt kulturarv ta vägen? Såna här tilltag tillfredsställer tjänstemännens egen status på arbetsplatsen men gör ingen annan nytta. Skämmes, tammefaan!

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #9 skrivet: mars 22, 2010, 10:21 »
Jag kommer att tänka på frasen "söndra och härska"; människor med ett förflutet, som bottnar i sin egen kultur och historia, äger en trygghet som gör dem svårare att styra. Vi ska tydligen återgå, från att ha varit medborgare, till att återigen bli undersåtar. (Inre kontroll är styrka, yttre kontroll är tyranni, som jag brukar säga.)

Politikerna verkar tro att de äger folket, när det i själva verket borde vara tvärtom. Vi har sett flera exempel på det den sista tiden, med avlyssning och uthängning och fan och hans moster.  I mångt om mycket kan det vara PK-spöken i farten, Sverige är ju ett  "mångkulturellt" land nu, och då ska kyrkorna i rättvisans namn inte få sättas ut om inte moskéerna står där? Nästa grej att ta bort är alla fornlämningar.....

Vore jag konspirationsteoretiskt lagd skulle jag sätta detta i samband med avskaffandet av det fria inträdet på museerna och nedmonteringen av historieämnet i skolan......  ;) En smula signifikant att vi har en döv kulturminister?

Spånade Ragnfast en måndagsmorgon.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #10 skrivet: mars 22, 2010, 10:55 »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #11 skrivet: mars 22, 2010, 11:15 »
För att återvända till kyrknamnen så verkar Härkeberga kyrkas namn vara utsatt på www.eniro.se, men alltså inte på www.hitta.se. Betyder det att Eniro använder sig av en annan kartdatabas för Uppland än vad Hitta.se gör, eller har Eniro bara ännu så länge inte uppdaterat sin karta till den senaste "städade" varianten från Lantmäteriet?

(Samma skillnad mellan siterna såg jag på ett annat stickprov på en mer obetydlig kyrka, Långtora, så det är inte bara Härkebergas "kändisskap" som gör att den finns med på Eniro).

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #12 skrivet: mars 23, 2010, 11:34 »
Läser i senaste Pop,Hist. Hittar en artikel om att hembygdsföreningarna runtom i landet ökat i antal, man ser även en stor ökning av besökare till de evenemang man håller. Har själv gått med i den lokala föreningen och alltså bidragit till denna positiva utveckling.
Allt sålunda väl.

...tills detta:
"Begreppet hembygd har ofta använts av främlingsfientliga krafter. Nu satsar Sveriges hembygdsförbund på utbildningar och seminarium för att visa hur sådana kopplingar gjorts genom historien."

Herregud. Är vi det enda land i världen som på fullt allvar skäms över våra förfäder och vår egen historia? Måste varje besök på en hembygdsgård numera inkludera att man skall läsa på en skylt om att patriotism på fel sätt kan vara farligt? Ordet hembygd skall alltså numera associeras med främlingsfientlighet?
Varifrån kommer alla dessa beslut, hembygdsrörelsen kan knappast var de som ligger bakom detta.

...som tidigare sagts; denna PK-ism kommer garanterat att få motsatta effekt.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #13 skrivet: mars 23, 2010, 12:22 »
Herregud. Är vi det enda land i världen som på fullt allvar skäms över våra förfäder och vår egen historia?

Jepp, jag tror att jag endast på svenskspråkiga forum sett diskussioner om huruvida svenskar existerar som etnisk grupp eller ej. Något sådant existerar inte bland mina bekanta som är från andra länder.

Ironiskt nog talar dessa tvivlare gärna om somalier, kurder och albaner såsom de vore självklara etniska grupper...

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #14 skrivet: mars 23, 2010, 16:11 »
Jepp, jag tror att jag endast på svenskspråkiga forum sett diskussioner om huruvida svenskar existerar som etnisk grupp eller ej. Något sådant existerar inte bland mina bekanta som är från andra länder.

Ironiskt nog talar dessa tvivlare gärna om somalier, kurder och albaner såsom de vore självklara etniska grupper...

På en del utländska antropologifora kan man se eviga diskussioner om ifall den eller den folkgruppen överhuvudtaget existerar som etnisk grupp eller om den bara är påhittad av chauvinister. Men då är det i och för sig så att det ofta är personer av annan etnicitet som förnekar en viss grupps existens.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #15 skrivet: mars 23, 2010, 20:04 »
För att återvända till kyrkorna igen så har jag mailat till Lantmäteriet och fått följande svar från en viss Lennart Dehlin på Division Informationsförsörjning:

Citera
Med anledning av din förfrågan om kyrknamnen på Lantmäteriets allmänna kartor kan Ortnamnssektionen svara följande.

Sedan några år tillbaka pågår via Ortnamnsrådet ett samarbete mellan Sveriges Hembygdsförbund, Lantmäteriet, Riksantikvarieämbetet samt Språk och folkminnesinstitutet om "Sockenfrågan". Arbetet utgår från att den gamla socknen skall användas som minsta indelningsgrund i folkbokföringssammanhang, och ersätta de nuvarande församlingarna som ingår i Svenska kyrkan. Frågan ligger nu hos Finansdepartementet, och är ute på remissrunda där också Hembygdsförbundet kommer att vara en av dem som svarar.

Lantmäteriet arbetar också aktivt med redovisningen av sockennamnen på de allmänna kartorna. Detta innebär att samtliga sockennamn idag redovisas intill sockenkyrkan, dock utan tillägget kyrka. I de fall som kyrkbyns eller kyrkplatsens namn inte överensstämmer med sockennamnet, redovisas även ordet kyrka. På terrängkartan skala 1:50 000 redovisas samtliga sockenkyrkor med en speciell kyrktext enligt samma principer som i grundkartan skala 1:10 000.

Det sätt Hitta.se och Eniro har valt att redigera våra karttexter har Lantmäteriet inget inflytande över.

I Lantmäteriets grundläggande kartdatabas redovisas Härkeberga och Sparlösa kyrkor på följande sätt:  (Se nedan)

Så man får nog gå på www.hitta.se och Eniro och höra vad det är som gått snett här. Uppenbarligen har de ju lite olika sätt att filtrera kartorna, eftersom åtminstone Uppland ju faktiskt verkar ha kvar sina kyrkor i Eniro men inte på hitta.se. Skönt att höra att LM inte har för avsikt att fuska bort kyrkonamnen i de grundläggande databaserna i alla fall.

/Mats
(Bilderna blev löjligt pyttiga men jag tror ni ser på ett ungefär om ni klickar på dem)

Modererat 2010-03-26
Då vi inte har något medgivande från lantmäteriet får vi inte publicera kartor av denna typ, därför har dessa tagits bort.
Magnus Reuterdahl
« Senast ändrad: mars 26, 2010, 15:29 av Reuterdahl »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #16 skrivet: mars 27, 2010, 12:16 »
Gör inte så mycket att ni tog bort kartorna. Eftersom jag fick dem som mail-bilagor från Lantmäteriet självt tänkte jag att det inte var så noga. Alltnog: Kartorna visar bara med önskvärd tydlighet att namnen "Härkeberga" och "Sparlösa" står där bredvid kyrkosymbolen, och med ganska stor text till på köpet. Vilket ju är rimligt eftersom de historiskt och mentalt ändå är centralpunkter i bygden.

Sven: Kan du kanske bolla frågan tillbaka igen till Hitta.se? Någon sjabblar uppenbarligen bort kyrkonamnen från den kartdatabas som Lantmäteriet innehåller.

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #17 skrivet: mars 27, 2010, 20:11 »
Hm! Är fortfarande inte helt säker på att Hitta har fel. Man får väl kartorna sammanslagna i ett enda lager och då ligger censuren ett steg upp. Men jag ska åter skriva till dem och luska eftersom detta är en icke helt oväsentlig fråga när det gäller att bevara förståelsen för vårt kulturlandskap.

Utloggad Uha

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #18 skrivet: mars 27, 2010, 23:54 »
Kart er nå en sak, men som dere antyder er dette også et symptom på en mer generell trend - å underslå den nordiske kulturarven.

I generasjonen etter andre verdenskrig var det rimeligvis lite populært å promotere eldre historie, men etter å ha tatt et oppgjør med det som skjedde under krigen og de ekstreme ideene Hitler-Tyskland stod for, burde det være mulig å bevege seg framover uten alt for mange spøkelser og dårlig samvittighet i lasten. I Norge var vi så "heldige" å bli okkupert i denne krigen, men også her fikk interessen for vikingtid og middelalder et skudd for baugen.
I dag er vi dessuten også et flerkulturelt samfunn og alle innbyggere i et land fortjener selvfølgelig respekt.

Før den siste læreplanen for skolen skulle vedtas kom det imidlertid en storm av kronikker og leserinnlegg i avisene om at historiefaget måtte styrkes. Resultatet ble en økning av timetallet og i dag er eldre historie og middelalder godt representert i norsk skole.

Det er etter min mening ingen motsetning mellom det å leve i et flerkulturelt samfunn og det å ta vare på tradisjonene og historien til det landet man bor i. Etnisitet burde i denne sammenhengen være irrelevant.

 

Utloggad Uha

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #19 skrivet: mars 28, 2010, 00:13 »
Jeg la forøvrig merke til samme fenomen da jeg besøkte Stockholms historiske museum for et par år siden - folkevandringstid og vikingtid var sørgelig underrepresentert. En besøkende får uvirkårlig et inntrykk av at dette er en del av historien det svenske folket ikke er særlig stolte av. Det er selvfølgelig politisk korrekt, men en kan likevel spørre seg om det ikke ville vært ærligere å erkjenne seg denne historien også.

Forhistorien til de fleste innvandrende folk vil vel også inneholde elementer av ekspansjon; handel og plyndring. Det er et allmennmenneskelig fenomen som er egnet for historiske studier - hva er det så som holder svenskene tilbake? 

Jeg er klar over at jeg beveger meg utenfor temaets kirkesognenes-forsvinning-fra-kartene-tema, men etter min mening henger det altså sammen med dette.