Författare Ämne: Tolv vrak funna utanför Gotland - Hur mycket kostar dylika undersökningar?  (läst 4223 gånger)

Utloggad Tjodolf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Som ett resultat av förberedelserna inför gasledningen så har företaget nordstream funnit tolv vrak varav väl åtminstone nio anses historiskt intressanta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6742231.ab

Det fick mig att fundera över hur mycket en sådan undersökning kostar per kvadratkilometer eller kvadratmil. Några komponenter som ingår är ju:

1. Hyrning av båt och ubåt.
2. Hyrning av besättning.
3. Radarskanning av havsbottnen
4. Analys av kartbilderna (hyrning av experter för det)
5. Nedskickande av ubåt för filming av de radarprofilsytor som kan vara skeppsvrak.
6. En mer högupplöst 3d karta över de identifierade skeppen vore ju också värdefull

Det aktuella djupet påverkar ju kostnaden för operationerna och även i viss mån avståndet till land men man kunde kanske etablera ett genomsnittspris för specifika större ytor av östersjön? Det finns ju också en hel del fasta kostnader så varje operation bör ju täcka en någorlunda stor yta.

Hursomhelst ifall man kunde etablera ett genomsnittspris per kvadratkilometer för undersökning av specifika ytor av östersjön så kunde man kanske få igång en framgångsrik donationsverskamhet? Det finns ju människor som är beredda att köpa delar av månen utan några som helst garantier. Här kunde man få arkeologiintresserade från hela världen att subventionera kostnaden för undersökningen av en viss yta av östersjöns botten. Även institutioner, kommuner, stater m.m. kunde ju donera och man skall inte glömma att det finns otroligt rika individer som med rätt lobbying säkert skulle kunna tänka sig att skjuta till stora summor. Discovery channel skulle säkert också vara intresserade. De bekostade ju uppstartandet av två dna-lab i Egypten för studier av mumierna där vilket kostade 5 miljoner dollar per lab.

Vill man få till stånd en riktig donationsflod så skulle man kunna ge donatorerna rätt till föremål från fartyget upp till en viss andel eller värde eller alternativt betalning av detta värde.

Personligen skulle jag tycka att det vore otroligt intressant ifall man fann ett stridskepp ifrån bronsåldern med krigare och utrustning - kanske med svärd som matchade dem man funnit vid svenska gånggrifter. Kanske kunde kol-14 datering av farkosterna leda till en äldre datering av dessa svärd och bronsteknikens införande i Sverige? Ett skepp med gotiska föremål som eventuellt kunde knyta goterna till gotland via isotop undersökning av besättningens tänder vore ju inte heller fel eller ett skepp i vikingastil från Tacitus tid som styrkte dennes beskrivning av skeppstyperna i norr.

Sen behöver det ju inte röra sig om skepp. Man kan ju även hitta bosättningar från jägarstenåldern före vattennivåns stigning ungefär som man har gjort i Tybrind vig vid den danska östersjökusten.

Enligt följande länk så skall det undersökta området ha varit 48 mil * 2 km. Det kan ju tyckas at tolv skepp är ett ganska magert fynd med tanke på ytan men de befann sig ju långt ute till havs och utanför vältrafikerade farleder i historisk tid.  

Vill man maximera chansen för fynd så bör man ju fokusera på kända farleder eller troliga platser för omskrivna skeppsbrott eller sjöslag. Det finns ju uppskattningar på att det skall finnas 100 000 vrak i östersjön. Visserligen så är väl enbart en liten minoritet av dessa så välbevarade att de kan detekteras med radar men det kanske ändå handlar om tusentals välbevarade antika skepp?


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Det var mycket tänkvärt; själv tycker jag att man skulle ta upp de vrak som är möjliga att ta upp. Huvuddelen av kostnaderna för dessa undersökningar tycker jag att Nordstream och de som vill ha gasledningen ska finansiera. Alla länder runt Östersjön borde också bidra. Kanske finns det EU-pengar att få? Ett av dessa vrak skulle tydligen ha närmare tusen år på nacken, vilket är oerhört intressant. Tänk om man i den hiskeliga gropen som kalkbrytningen i Slite orsakat bl.a. kunde bygga ett nytt marint museum. Det kunde Nordstream och Cementa dela på. ;)

Utloggad Tjodolf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Jag är absolut inte emot bärgningar av vrak, tvärtom, jag tycker t.ex. att Vasa muséet borde byggas ut eller kompletteras med ett till museum i Stockholm för att kunna visa upp fler bärgade historiska fartyg (Gustav Vasa flaggskepp lybska svan t.ex.) - men om man utgår ifrån att det finns tusentals historiskt intressanta vrak på östersjöns botten så borde väl det första steget vara att identifiera och kartlägga så många som möjligt av dessa med hjälp av radar och filming. Därefter kan man göra ett informerat val och bärga de vrak som bedöms vara mest historiskt intressanta, mest välbevarade och möjliga att bärga.

Bärgningen och framförallt konserveringen och förvaringen (särskilt om vraken skall ställas ut i ett museum) bör ju vara de klart dyraste momenten så därför gäller det att välja ut godbitarna för detta. Detta kan man ju inte göra förrän man gjort en omfattande undersökning av östersjöns botten. Visserligen så kan man ju hävda att man inte vet vilka vrak som ger mest värdefull information förrän man har bärgat och undersökt dem men det finns ju många mellanstadier av bärgning och någon uppfattning får man ju ändå av en bra filmning av vraken.

Det positiva med vrakidentifieringen är ju att den inte på något vis förstör den arkeologiska miljön. Ett av det vanligaste argumenten mot utgrävningar på land existerar alltså inte i det här fallet. Möjligtvis kan man hävda att risken för plundring ökar om allmänheten får kännedom om vilka skatter som vilar på östersjöns botten men många av dessa vrak ligger ju på ett sådant djup att det utesluter de flesta plundrare och man behöver ju inte ange några exakta positioner för dessa heller.

Risken att utsläpp eller nya biotyper i östersjön förstör vraken gör det ju också angeläget att skynda på med vrakidentifieringen!  

Utloggad Tjodolf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Kul, det verkar som att det börjar hända saker på den marinarkeologiska fronten:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sodertorns_hogskola/pressrelease/view/marinarkeologiskt-institut-inraettas-vid-soedertoerns-hoegskola-368832

Ett marinarekologiskt institut inrättas vid södertörns högskola, en dykrobot stor som ett par mjölkpaket har konstruerats som skall kunna ta sig in i fartyg och filma de inre rummen och national geographic är inblandade i en dokumentär om det s.k. spökskeppet.

Det mest ekonomiska vore nog en robotisering av vrakletandet. Gps-styrda radarfartyg skulle likt soldrivna electrolux gräsklippare sakta men metodiskt skanna av östersjöns botten. Efter analys av experter så skulle dykrobotar sändas ner för att göra en rundfilmning av de misstänkta vraken.

Fast det kanske skulle förta lite av mystiken? Å andra sidan så skulle man få uppleva många fantastiska upptäckter under sin egen livstid vilket ju vore trevligt - fast man kanske bör spara en del till framtida generationer också.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Det är intressant att ett tusen år gammalt vrak inte anses vara värt att bärga. Skulle vilja veta vilket djup det ligger på och hur stor kostnaden skulle vara. (Och önska att man vann en massa pengar så man kunde bekosta det :()

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Ja, det var tur att man inte tänkte efter så noga på 60-talet när man hivade upp Wasa. Idag är det risk att man skulle kommit fram till att det ligger bäst kvar på sjöbotten...

/Mats