Författare Ämne: Tacitus trovärdighet  (läst 4562 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Tacitus trovärdighet
« skrivet: februari 15, 2010, 15:29 »
Cornelius Tacitus bok Germania från 98  e Kr har blivit mycket omdiskuterad:
http://cornelius.tacitus.nu/germania/inledning.htm
Givetvis, en del fri fantasi och idealisering av den "ädle vilden", men ändå, för mig verkar det som om det skulle finnas en hel del trovärdig information här.

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Tacitus trovärdighet
« Svar #1 skrivet: februari 15, 2010, 16:10 »
Tacitus verkar ha varit en seriös historiker, även om han idealiserade mycket kring germanerna. Känslan av genuint genomförd källforskning, som jag fick första gången jag läste honom, har inte släppt greppet om mig och jag har heller aldrig tvekat när det gäller att ange honom som källa i någon av mina egna uppsatser. När romarriket stod på topp fungerade underättelserna betydligt bättre än när t.ex. Adam av Bremen tusen år senare skriver om bloten i Uppsala. Synd bara att germanerna inte hade några egna historieskrivare (?) under samma period, för balansen skull s.a.s.

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
« Svar #2 skrivet: februari 15, 2010, 19:54 »
Har inte själv läst Tacitus, men givetvis hört mycket om honom.

Vet man om han själv besökte germanerna eller har hans bok baserats på andras uttalanden om folkslaget? 

/Åsa.

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #3 skrivet: februari 15, 2010, 20:01 »
Efter vad jag har förstått, så var hans huvudkällor frigivna slavar, alltså f.d. germanska krigsfångar, plus en del handels- och statstjänstemän.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2010, 09:23 »
Tacitus hade även fria germaner i romersk tjänst som källa. Jämför Caesars De bello gallico (kommentarer till gannlska krigen) I sina analer talar Tacitus även om (ibland fantastiska) vittnesmål av romerska sjömän och soldater som vars fartyg i storm drivit iväg från Britannien till kusten i Norr, förmodligen Danmark, Norge eller svenska västkusten.

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2010, 09:32 »
Så då kan man säga att Tacitus fått sina uppgifter från både sådana som varit välvilligt inställda till germanerna (köpmän m.fl.) och från sådana som haft ett ont öga till germanerna (krigsfångar osv.). Detta måste vara ganska unikt när det gäller forntida skriftliga källor. Om man ser till de skriftliga källor som kommer under vikingatiden så beskriver de ju oftast vikingarna ur de drabbades synvinkel - vikingarna beskrivs som barbarer som plundrar och våldtar, medan det land som drabbas (och där vikingarnas härjningar dokumenteras) beskrivs som ett land fyllt med hjältekungar som försöker stoppa vikingarna. Ska dessa räknas som propaganda, medan författare som Tacitus försöker förmdla en någont så när positiv bild av ett folkslag?

/Åsa.

Utloggad sockerfri

• Stammis
  • Antal inlägg: 452
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2010, 19:09 »
Från kapitel 5:

"det producerar säd, men är ej lämpat för fruktträdsodling; det är rikt på boskap, men denna är merendels småväxt. Icke ens nötkreaturen ha sitt vanliga ståtliga utseende eller sin stolta pannprydnad."

Jag har alltid haft tanken att de nordeuropeiska nötkreaturen var större än de sydligare artfränderna, med tanke på avlingen av den förr vanliga uroxen?

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #7 skrivet: februari 16, 2010, 19:51 »
Den vikingatida kossan, och alla andra tamdjur för övrigt, var mindre än våra dagars, men det är möjligt att de var större före klimatförsämringen c:a 600 f.Kr. när man också började stalla djuren.