Författare Ämne: Ny artikel rörande Kensingtonstenen  (läst 17093 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« skrivet: maj 06, 2005, 17:39 »
Nästan alla kunniga bedömare tror att Kensingtonstenens runor höggs på
1800-talet. Men professor Lotte Hedeager tror att de höggs på 1300-talet.

http://www.forskning.no/Artikler/2005/april/1114776893.28

Även professorer tar sig ibland vatten överhuvudet!

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2005, 22:24 »
Någon som vet vad som blev av de analyser som gjordes på stenen när den besökte Stockholm? Jag hörde det talas om Fornvännen men sen blev det tyst.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2008, 19:16 »
Någon som vet vad som blev av de analyser som gjordes på stenen när den besökte Stockholm? Jag hörde det talas om Fornvännen men sen blev det tyst.

/Johan

Nu frågar jag samma sak, det har ju gått en tid så analyserna borde ju vara klara. Någon som vet?Eller finns det i någon annan tråd kanske?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #3 skrivet: mars 05, 2008, 20:15 »
Ja, en vetenskapligt korrekt analys av hur runornas kanter brutits ner vore väldigt intrressant i detta sammanhang. Men att få några svar som är oomtvistliga måste ändå vara oerhört svårt att få. Så mycket måste bero på stenkvalitet, verktygen och tekniken att hugga runorna, miljön där stenen legat och hur den hanterats. Vem har all den erfarenhet som krävs för att kunna göra en trovärdig bedömning ? Nej, vi får nog aldrig veta säkert.

Jag är ju en vän av att använda sunt förnuft och sannolikhet. I detta fall måste jag fråga:  Varför skulle nordbor resa på floderna så väldigt långt in landet som till Minnesota. Vad var syftet och vad fanns att vinna på en så väldigt lång resa. Att nordborna hade förmågan är helt klart och att de utforskade amerikas östkust vid några tillfällen är nog så sannolikt att det gränsar till säkerhet........men så långt in i landet. Nej, detta har jag svårt att tro på och därmed på Kensingtonstenen. Men håll med om att det vore fantastiskt om det vore sant ! Vikingarna "bangade" ju inte för mycket !

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2008, 00:04 »
I det här fallet finns det flera saker att gå på. Slitaget är inte tillräckligt stort och texten är inte skriven på fornnordiska, i inskriften anges ett årtal på ett sätt som man inte skulle ha gjort förrän långt senare etc. Såvitt jag vet finns det ingen seriös runolog som tror att denna skull vara vikingatida eller medeltida, det sannolika är att denna huggits på 18 eller 1900-tal.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2008, 09:18 »
Hmmmmm*rodnar förläget* Kensingtonstenen uppgivna datering skall ju vara 1300-talet och då var ju vikingartiden sedan länge över. Min tanke var att om Kensingtonstenen skulle vara äkta kom man sannolikt från Grönland där den vikingatida kulturen p.g.a isoleringen hade levt kvar.   

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2008, 10:53 »
...sannolikt från Grönland

Isåfall borde bergarten i stenen vara grönländsk. Som jag har förstått det är bergarten lokal i Minnesota.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #7 skrivet: mars 06, 2008, 17:37 »
Stenen är säker från Minnesota. *Ler*

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #8 skrivet: mars 06, 2008, 19:04 »
Om nu stenen är vikingatida, vilket jag inte tror, borde man inte funnit andra fyndigheter från platsen som bekräftelse? Det tar ju ett tag att rista i sten, så folk borde ju rimligen ha slagit sig ned på platsen en liten tid. Vilka har daterat stenen till 1300-talet? Och analysen från Stockholm, finns den? ::)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #9 skrivet: december 04, 2008, 13:11 »
Stenen förbryllar mig! Det verkar stört omöjligt att få en samlad bild av de fakta som finns. Det verkar som om ämnet är väldigt laddat!

Utan att på stående fot kunna säga var tror jag mig minnas att man skrivit nånstans att

1.Det inte verkar som om runorna huggits på bra länge.
2.Att någon funnit skrifter från 12-1300 talet där språket liknar det på stenen
3.Att upphittaren omöjligt kan ha kunskap nog att tillverka stenen.

Som motargument minns jag

1. Platsen är för avlägsen för att vara sannolik, och dessutom är det osannolikt att den råkade vara i svenskbygder.
2. Fel runor, fel språk.
3. Inga fler spår
4. Det ska finnas ett erkännande om falsarium.

Förlåt min okunskap, men kan någon presentera en samlad bild? Vad vet man egentligen?
Om vi antar att stenvetare säger att runorna inte ristats på låt säga 500 år. Kan man då hävda att runor och språk är ett lika tungt motargument?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #10 skrivet: december 04, 2008, 14:09 »
Här finns en hel massa fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kensingtonstenen

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #11 skrivet: december 04, 2008, 14:45 »
Wikipedia i all ära, ett utmärkt medium, men ibland upplever jag det som otillförlitligt! Den här artikeln är dessutom tom på diskussioner vilket gör mig ännu mer osäker!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #12 skrivet: december 05, 2008, 08:52 »
Jag kan før lite om stenen før att sæga så mycket, men jag har før mig att de på andra sidan atlanten ær mer sækra att den ær ækta æn hær. Sen læste jag før något år sen att de svenska linguisterna som studerat den, har baserat sin forskning på en ældre, något felaktig versættning.

Om man dessutom skall søka på wikipedia, så rekommenderar jag den engelska varianten, den innehåller oftast mer information och diskussioner.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #13 skrivet: januari 04, 2010, 22:48 »
Efter vad jag förstår, så ska Kensingtonstenen legat under rötterna på ett stort gammalt träd och då är det väl rimligt att anta att slitaget inte är så stort som det skulle ha varit om den stått exponerad för väder och vind hela tiden. Intill Visby domkyrka stod ett mäktigt träd, som man tyvärr blev tvungna att såga ner för några år sen och döm om folks förvåning: Trädet hade helt och hållet inneslutit en gravsten från 1700-talet! Den är nu imålad och står kvar där den alltid har stått, men den ser ta mig tusan helt ny ut!

Utloggad Steinens gåte

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #14 skrivet: januari 22, 2010, 13:27 »
Bra exempel! För mycket sannolikt har Kensingtonstenen legat i jorden, allt jemt sedan runorna ristades. Och dessutom är greywack-bergarten mycket hård och vädertålig. Om man tittar noga efter på bilderna av Kensingtonstenen, så ser man tydeligt hur den nedre delen är gjord för  att passa inn i en sockel.
Jag frågade arkeologen som skulle gjöra huggspårsanalyser på stenen, Laila Kitzler Åhfeldt. Hon svarade:
- Jag har tittat på bilderna och det ser ut som om stenen kanske stått
i en sockel. Men det går inte att säga när denna tillhuggning har
skett. Det kan ha gjorts i sen tid då den transporterades till
utställningar.

Detta svar passar til vad hon svarade mej lite tidigare, nær jag fågade om vad som gjorts sen stenen var i Sverige. Så här svarade hon då:
- Kensingtonstenen 3D-scannades 2004 vid Historiska muséet i Stockholm, av företaget Metimur AB. Syftet var att ha en bra dokumentation och att jag skulle kunna göra huggspårsanalyser. Jag saknade dock lämpligt referensmaterial och jag hade alltför litet tid till detta.

Så Kensingtonstenen kan ha en sockel! Men inte bara det. Mycket talar för att den aldrig blev klar... Igjen om man tittar på bilderna. På tre ut av sidorna är stenen huggit snett mot botten – dock inte sida fyra. Den bär nestan inga huggspår alls. Ser man dessutom stenens baksida, så ser man det ennu tydeligare. Stenen blev inte klar.
Hvilket också forklarer fyndomstendigheterna. Stenen lå med runtexten neråt mot marken, och baksidan upp. Med baksidan 10-15 cm under markytan. Altså har textsidan på stenen under tiden lopp hamnat 30 cm under markytan.

Om någon vil lösa Kensingtonstens gåta, så är det bara att be arkeologerna att utföra sitt jobb på riktigt: Börja en fullskalig, proffesionell, undersökning på platsen där Kensingtonstenen hittades. Det har aldrig tidigare gjorts. Nu är det på tiden.  Kanske man hittar både en sockel och en massa andra viktiga saker.

Tom Thowsen, Steinens gåte 

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #15 skrivet: januari 22, 2010, 13:47 »
Intressant! Man vill ju gärna att stenen ska vara äkta. Samtidigt finns det säkert forskare som önskar det motsatta, för annars får man ju kanske omvärdera en hel del forskning gjord de senaste årtiondena?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #16 skrivet: januari 22, 2010, 13:57 »
Intressant! Man vill ju gärna att stenen ska vara äkta. Samtidigt finns det säkert forskare som önskar det motsatta, för annars får man ju kanske omvärdera en hel del forskning gjord de senaste årtiondena?

Mmm, detta är väl ett praktexempel på en sån där "grej" som forskare inte vill ta i då det helt enkelt inte är riktigt bra för karriären? Det är iaf känslan jag får kring stenen.
Sånt stör mig väldigt mycket, men det är väl kanske en lyx jag kan unna mig då jag inte har en karriär (inom detta iaf) att vara rädd om...


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #17 skrivet: december 22, 2012, 00:17 »
Geologen Scott Wolter och hans geologiska kollegor tycks vara entydiga i sina mätresultat. Stenen är enligt hans mätningar väsentligt äldre än den Olof Öhman.  Hedeagers skepsis till runologernas kategoriska tolkningar vilar alltså på ett naturvetenskapligt grundlag.

Nytt program från NRKs vetenskapsavdelning:
http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73003712/20-12-2012

 


“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #18 skrivet: december 22, 2012, 16:09 »
Geologen Scott Wolter och hans geologiska kollegor tycks vara entydiga i sina mätresultat. Stenen är enligt hans mätningar väsentligt äldre än den Olof Öhman.  Hedeagers skepsis till runologernas kategoriska tolkningar vilar alltså på ett naturvetenskapligt grundlag.

Nytt program från NRKs vetenskapsavdelning:
http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73003712/20-12-2012

Geologer har ju ett tag påpekat just detta, men det har inte fått något direkt genomslag, vilket nog faktiskt säger mer om runologerna än om Kensingtonsenen.....
 
Tråkigt att man så kategoriskt avfärdat stenen som en bluff, en seriös forskning  på den skulle kunna ge en mycket intressant historia...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Ny artikel rörande Kensingtonstenen
« Svar #19 skrivet: december 22, 2012, 21:37 »