Personligen tror jag att historieämnet alltid kommer att präglas av lärarens kunskaper, intressen och ambitioner. Detta oberoende av vad som beslutas av statsmakten.
Jag hade själv en historielärare, som aldrig någonsin lyckades komma förbi franska revolutionen, även när vi läste tidigmodern tid. Det gick max 10 minuter av en lektion, innan en parallell kunde dras till sagda revolution, och så var vi tillbaka på 1790-talet.
Den stora risken med det nya förslaget är, att de som skall undervisa i ämnet ibland saknar grundläggande kunskaper om politisk historia, vilket är nödvändigt om man skall kunna förklara exempelvis 1900-talets historia.
Jag har stött på historielärare (högstadium) som inte kan skilja på fascism i sin ursprungliga form, och nationalsocialism, som inte kan skilja på Marx och Engels teorier, jämfört med sovjetstaten. Saknas sådana kunskaper, kommer nutidshistorien att bli ett sammelsurium av politiskt korrekta slutsatser, dragna inte utifrån historiekunskaper, utan utifrån det dagsaktuella, och korrekta.
De här bristerna är redan idag akuta, och lär bli allt värre och värre, allteftersom politikerna tror sig kunna styra historien, liksom framtiden.