Författare Ämne: Tufft för israeliska arkeologer  (läst 5126 gånger)

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Tufft för israeliska arkeologer
« skrivet: februari 02, 2010, 09:41 »
Religiösa fanatiker på båda sidor sätter åter käppar i hjulet för israeliska arkeologer. Visst ska man respektera folks tro, men någonstans måste man väl ändå sätta gränsen?

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1957350,00.html

Jag associerar en smula till denna tråd:

Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Tufft för israeliska arkeologer
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2010, 10:30 »
Israeliska arkeologer lever också farligt på grund av politiska extremister, de finns de som vill ha ett storisrael på "historisk grund" utan att vara religiöda, och även de som av samma anledning vill ha ett etnisk rent Palestina.
Jag tackade själv nej ett ett erbjudande om arkeologisk jobb i Israel av fruktan för terroster.
Egypten,däremot, svarade att man kan jobba som arkeolog i konungarnas dal om man betar för detta-betala för att jobba!

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #2 skrivet: februari 02, 2010, 10:48 »
Det skulle ju kunna vara en annorlunda semester, om inte annat, sen är ju all erfarenhet meriterande. Skicka gärna info om vem eller vilka man kan ta kontakt med, och vad det skulle kosta!

M.v.h.

Ragnfast/Stefan

Utloggad Karlfredrik

• Gode
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2010, 11:32 »
Aktuella prisuppgifter på utgrävningar i konungarnas dal:
Egypten
Egyptiska turistbyrån
Box 308
Drottninggatan 65, 2 tr
103 61 Stockholm
Tel: 08-10 25 48
www.travelgate.net/egypt

Utloggad Karlfredrik

• Gode
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2010, 11:43 »

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #5 skrivet: februari 02, 2010, 16:17 »
Tackar och bockar! Börjar tröttna på den här vintern.

Utloggad Ingmar Bergman

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2010, 17:56 »
Vilken fullkomligt obegriplig tråd. Den består av att kommentera länkar.

Gör er åtminstone besväret att sammanfatta länkarna i nån mening, tillsammans med er egen ståndpunkt. Det här är väl ingen chatt heller.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #7 skrivet: februari 02, 2010, 18:25 »
Vilken fullkomligt obegriplig kommentar.....

För att återgå till ämnet, så är det inte bara utifrån kommande extremister som hotar arkeologin i "det heliga landet". Det finns tydligen ganska många bibeltrogna arkeologer också:

http://www.tyresopingst.se/darash/Jeriko.pdf

Utloggad sockerfri

• Stammis
  • Antal inlägg: 452
« Svar #8 skrivet: februari 02, 2010, 19:47 »
Tänk i framtiden, när (om) det äntligen blivit fred i området...hur mycket att gräva det kommer finnas för arkeologer som arbetar med slagfältsarkeologi/krigsarkeologi.

Jag skulle inte tacka nej till att arbeta i Israel eller arabområderna, antingen grävuppdrag eller en position på ett universitet där. Terrorister eller ej. :)

Devers "Did God have a wife?" är en intressant bok som kombinerar biblisk skrift med arkeologi, främst kring vad Dever kallar asherah"kulten".

Utloggad Karlfredrik

• Gode
« Svar #9 skrivet: februari 03, 2010, 14:27 »
Ingmar Bergman skrev:
Citera
Vilken fullkomligt obegriplig tråd. Den består av att kommentera länkar.
Gör er åtminstone besväret att sammanfatta länkarna i nån mening, tillsammans med er egen ståndpunkt. Det här är väl ingen chatt heller.
Vad jag ville framhålla var att det fanns en hotbild mot arkeologer i Israel från båda sidor,
både från religiösa och politiska extremister.Som jämförelse tog jag Egypten, där vem som helst fick delta i utgrävningar i Konungarnas Dal bara man betalade, ingen hotbild, ingen politik. (På direkt fråga nämnde jag var man tar kontakt om man trots allt vill delta i en egyptisk utgrävning.)
När det gäller arkeologi där fynden både är politisk och religiöst brännstoff är detta ett problem, liksom den stora mängd förfalskningar av bibliska fynd.