Författare Ämne: Sveriges runstenstätaste kommun  (läst 10415 gånger)

Utloggad Jan Owe

• Stammis
  • Antal inlägg: 351
Sveriges runstenstätaste kommun
« skrivet: januari 25, 2010, 21:14 »
I ett par inlägg har det påståtts att Vallentuna är Sveriges runstenstätaste kommun, se t.ex.
Jag bor i Brottby i Vallentuna, som ju är Sveriges runstenstätaste kommun
Tyvärr är det inte Vallentuna som är Sveriges runstenstätaste kommun, det är Upplands-Väsby med 103 runinskrifter per kvadratmil, Vallentuna kommer på sjunde plats med 35 runinskrifter per kvadratmil. Tittar man på antal per kommun, så hjälper inte det heller. Utan man får titta på antal per socken eller antal per härad för att Vallentuna ska komma på första plats. Fast inte om man räknar in S:t Olov och S:t Per i Sigtuna stad (som FMIS gör), för då kommer Sigtuna på första plats i socken/stads-ligan. Och per kvadratmil kommer Sigtuna stad tveklöst på första plats bland Upplands runstensrika städer och socknar. Men låt mig återvända till kommuner, följande lista med de femton runrikaste kommunerna är en delmängd av en större lista som jag gjorde för ett par år sedan:
KommunRuninskrifter per kvadratmil
Upplands-Väsby103
Sigtuna79
Vadstena66
Täby61
Solna42
Håbo41
Vallentuna35
Ekerö33
Stockholm26
Järfälla26
Sollentuna25
Danderyd22
Lund20
Borgholm17
Upplands-Bro16
/Jan

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges runstenstätaste kommun
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2010, 08:59 »
Jättebra sammanställning, Jan! Det där med Vallentuna är väl ett typiskt exempel på ett yttrande någonstans ifrån, som sedan citerats i olika sammanhang tills det blivit en sanning. Inte för att det spelar så stor roll egentligen, man får väl ha i åtanke att olika kommuner har olika mycket utmark (skogsbygder) som ju påverkar runstenstätheten.

Intressant att Vadstena kommer så högt upp som på tredje plats, det var en överraskning för mig. Med tanke på också att nästa icke-uppländska kommun i listan hamnar först på 13:e plats. Är det något speciellt med Vadstena-trakten, runstensmässigt?

/Mats

Utloggad Gyrk

• Stammis
  • Antal inlägg: 157
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2010, 09:38 »
att Lund är med överhuvudtaget kan nog bero på de stenar man har ställt upp utanför institutionen, det kanske är samma sak som med Vadstena, de står nog inte på ursprunglig plats.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2010, 10:43 »
Då skulle det ha varit ett himla kånkande på runstenar i Vadstena-trakten  :P
Nja, känns mer som en "äkta" koncentration där. Möjligen kan man tänka sig kombinationen av fullåkersbygd (dvs. liten andel under vikingatiden obebodd mark) och någon annan faktor, t.ex. många vägar/vattenvägar.

/Mats

Utloggad Gyrk

• Stammis
  • Antal inlägg: 157
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2010, 12:03 »
eller en massa "eskilstunakistor", de kanske registreras som "runristning"

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #5 skrivet: januari 26, 2010, 14:44 »
Får jag fråga om den listan bara innefattar antalet stående runstenar, eller även de som är inmurde som delar av kyrkmurar etc.?

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2010, 15:12 »
Vadstenas tätplats beror troligen på det stora antalet runhällsfragment i Hovs kyrka. I och för sig är det rätt gott om runstenar och även runhällar i trakten i övrigt också.
Att Borgholm inte kommer högre med tanke på de många fragmenten i Köpings kyrka beror på att det är en stor kommun i motsats till Vadstena.

Utloggad Jan Owe

• Stammis
« Svar #7 skrivet: januari 26, 2010, 22:15 »
Listan omfattar runinskrifter - alla inskrifter från Samnordisk runtextdatabas. Att skilja ut runstenarna kan väl låta sig göras, men det är en del pyssel med det (fast kan bli enklare i nästa version av runtextdatabasen). Uppgifterna gäller ursprunglig plats - så flera av stenarna i Lund räknas till andra kommuner. Lund har 87 runinskrifter - varav många lösföremål.
Av Vadstena kommuns 120 runinskrifter (fler då än t.ex. Upplands-Väsbys 77, men ungefär som Borgholm med sina 117) kommer 68 från Hovs socken varav åtm. 64 från kyrkan.
Låt mig kort lista de kommuner som har flera än 100 runinskrifter:
Gotland   387
Uppsala   313
Sigtuna   259
Enköping   182
Vallentuna   125
Vadstena   120
Borgholm   117
Intressant vore att räkna på antal runinskrifter (eller runstenar) per uppodlad areal eller liknande. Det finns säkert arkeologer som har räknat på olika fornlämningstyper per ytenhet för olika områden (icke skogsmark i socknar/härader och kanske även kommuner) så den delen av statistikarbetet går säkert att få tag i.
/Jan

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #8 skrivet: januari 27, 2010, 07:50 »
Ja, då kan man ju inte låta bli att fråga sig varför det är sådan koncentration i Hovs socken. För man kan väl anta att stenarna vid kyrkan ändå kommer från socknen, eller? Är det någon runmästare som verkade i närheten?

/Mats

Utloggad Jan Owe

• Stammis
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2010, 23:50 »
Stenarna från Hovs kyrka kan antas vara stenar ursprungligen placerade på kyrkogården. Detta eftersom en vanlig formulering är "lade denna sten över". Dvs den döde har begravts på kyrkogården och på marken har man sedan placerat en runristad sten.
Men varför så många? Hovs kyrka är inte ensamt  om många runristade gravhällar, men antalet är ändå mycket större än t.ex. de 16 från Väversunda kyrka (Vadstena kommun). I sitt arbete Stenfynden i Hovs kyrka antar Run-Janne (S.B.F. Jansson) att det åtminstone rör sig om 20 olika monument.
/Jan

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #10 skrivet: januari 29, 2010, 14:39 »
Hov var troligen centralplats på västra östgötaslätten före Vadstena. Något senare under medeltiden fanns det en viktig kungsgård där, möjligen har namnet samband med detta.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #11 skrivet: januari 29, 2010, 21:52 »
Det är alltså frågan om relativt sent ristade runstenar då på kyrkogården. Typ 1100-talet, eller?

/Mats

Utloggad Jan Owe

• Stammis
« Svar #12 skrivet: januari 29, 2010, 23:14 »
Nej, jag tror snarare att runinskrifterna hör det sena 1000-talet till. Men bara en generation senare började stenkyrkor att ersätta träkyrkorna i trakten. En av de allra äldsta stenkyrkorna - även där finns det Eskilstunakistor - är Örberga kyrka från tidigt 1100-tal.
Christian Lovén daterar kyrkan i Hov till före 1100-talets mitt, se http://fornvannen.se/pdf/1990talet/1990_081.pdf .
De minst 20 runmonumenten - vilka kanske kan ha varit 40 - har bestått av en eller flera kistdelar som nu vi har bortåt 100 bevarade fragment av. Tyvärr saknas dokumenterade stilgrupperingsuppgifter för stenarna från Hov. Ett snabbt studium tycks visa att stenarna kan placeras i Anne-Sofie Gräslunds grupp Pr3 och några i Pr4. Dvs de kan grovt dateras till senare delen av 1000-talet (om stilgrupperingar, se t.ex. här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Runstensstilar).
/Jan

Utloggad Tomte

• Stammis
  • Antal inlägg: 224
« Svar #13 skrivet: mars 17, 2010, 16:59 »
Stenarna från Hovs kyrka kan antas vara stenar ursprungligen placerade på kyrkogården. Detta eftersom en vanlig formulering är "lade denna sten över". Dvs den döde har begravts på kyrkogården och på marken har man sedan placerat en runristad sten.
Men varför så många? Hovs kyrka är inte ensamt  om många runristade gravhällar, men antalet är ändå mycket större än t.ex. de 16 från Väversunda kyrka (Vadstena kommun). I sitt arbete Stenfynden i Hovs kyrka antar Run-Janne (S.B.F. Jansson) att det åtminstone rör sig om 20 olika monument.
/Jan

Innebär detta att alla inte alla s.k. "gravhällar" har varit delar av Eskilstunakistor, utan att vissa lagts som en platta på marken över den dödes grav? Det där är något jag aldrig riktigt fått klart för mig.
/A

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #14 skrivet: mars 17, 2010, 18:42 »
Jag tror att det skulle vara mer rättvisande om man gick efter runstenar per socken, som är en äldre, om inte samtida indelning med åtminstone de kristna stenarna. Gotland är ett lanskap, som till alldeles nyligen bestod av ett antal olika kommuner (Slite, Hemse, Roma etc.). Under de dryga åtta år jag har bott i Vallentuna har man hittat inte mindre än tre nya runstenar och jag tror att man, sockenvis, "piskar" de flesta andra därvidlag..... ;)