Författare Ämne: Frigiven träl reser runsten Danmark 1050  (läst 5254 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Frigiven träl reser runsten Danmark 1050
« skrivet: januari 25, 2010, 10:25 »
Smeden, fd Toke reste en runsten i Hörning, Danmark, kring 1050  till minne om hans förre ägare som givit honom friheten.Detta är den enda runsten vi känner till som är rest av en fd träl
Sawer, PH: Kungar och vikingar, Malmö 1985 sid 56.
Jag har inte den exakta texten.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Frigiven träl reser runsten Danmark 1050
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2010, 11:20 »
Jag bor i Brottby i Vallentuna, som ju är Sveriges runstenstätaste kommun (och hästtätaste). Namnet Brottby ska komma från ordet bryte, som var en frigiven träl. I Össeby ödekyrka (övergiven 1837) påträffades U 184, som har inskriften "Här ligger huskarl", vilket mycket väl skulle kunna vara just en frigiven träl. Stenen saknar ornamentik och är klumpigt utförd på ett för ändamålet olämplig sten.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Frigiven träl reser runsten Danmark 1050
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2010, 11:53 »
Smeden, fd Toke reste en runsten i Hörning, Danmark, kring 1050  till minne om hans förre ägare som givit honom friheten.Detta är den enda runsten vi känner till som är rest av en fd träl
Sawer, PH: Kungar och vikingar, Malmö 1985 sid 56.
Jag har inte den exakta texten.

DR 58

tuki : smiþr : riþ : stin : ift
þurkisl : kuþmutaR : sun : is : hanum
kaf : kul : uk : frialsi

Min tolkning: Toke smed reste stenen efter Torgisl Gudmundsson, som gav honom guld och frihet.

Namnet "Toke smed" förekommer även på stenen DR 91.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Frigiven träl reser runsten Danmark 1050
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2010, 12:20 »
Att bryten var en frigiven träl var nytt för mig. Jag har uppfattat ordet som en synonym till ställföreträdare eller förman, t.ex. en person som driver en gård i ägarens ställe eller en träl som styr över andra trälar. Med modernt språk skulle han (eller hon, för den delen) kunna heta platschef eller verksamhetschef.

När runstenen U 11 på Adelsö berättar om bryten i Roden tror jag att det handlar om en person som kungen delegerat makt till, en lokal styresman, och inte nödvändigtvis en före detta träl. Med modernt språk skulle han kunna heta landshövding.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Frigiven träl reser runsten Danmark 1050
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2010, 20:26 »
Två frigivna trälar hittar vi på U 168 (Björkeby, Östra Ryds sn, försvunnen) och U 696 (vid Veckholms klockstapel). De hette Faste respektive Alve(?). Ordet løysi som sannolikt återfinns i bägge inskrifterna bör betyda "frigiven träl". Det finns inte belagt i fornvästnordiskan, men snarlika ord hittar vi där (verbet leysa som motsvarar vårt lösa och substantiven leysingi - frigiven träl, och leysingja - frigiven trälinna).
/Jan

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Frigiven träl reser runsten Danmark 1050
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2010, 10:33 »
Att bryten var en frigiven träl var nytt för mig. Jag har uppfattat ordet som en synonym till ställföreträdare eller förman, t.ex. en person som driver en gård i ägarens ställe eller en träl som styr över andra trälar. Med modernt språk skulle han (eller hon, för den delen) kunna heta platschef eller verksamhetschef.

När runstenen U 11 på Adelsö berättar om bryten i Roden tror jag att det handlar om en person som kungen delegerat makt till, en lokal styresman, och inte nödvändigtvis en före detta träl. Med modernt språk skulle han kunna heta landshövding.

Det är vad jag har läst (fast fråga mig inte var just nu). Dessutom ska hans funktion ha varit att bryta ny mark, röja i skogen o.likn., därigenom namnet.