Författare Ämne: Hur ska vi rädda museishopparna?  (läst 2657 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Hur ska vi rädda museishopparna?
« skrivet: januari 19, 2010, 20:38 »
Landets museishoppar ligger i farozonen efter EU-direktiv om att dessa varken får gå med förlust eller vinst. Skulle man kanske kunna starta ett upprop eller ordna namn underskrifter. Jag har själv inte alltid varit så förtjust i de, i mina ögon, ofta höga priserna på t.ex. kopior av gamla smycken, men man har alltid fått varor av hög kvalitet. Jag vet inte om man från EU.s sida hade tänkt sig att man skulle ha någon slags jäkla loppmarknad utanför dessa stolta institutioner, Vad tycker ni att man ska göra?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Hur ska vi rädda museishopparna?
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2010, 11:24 »
Namninsamling är ingen dum idé! Har själv arbetat mycket i museibutiker, både som försäljare och som ansvarig, och vet hur populära de är! Visst, ibland kan man tycka att priserna är lite väl höga, men det avskräcker inte, tvärtom.

Som jag har förstått det så är EU emot att butikerna drivs av museerna själva, men jag har inte läst något om att EU skulle vara emot att privatpersoner driver butikerna på uppdrag av museerna. Kanske kan någon starta företag och driva ex. museibutiken på Historiska Museet i Stockholm? Museerna skulle då få in pengar på ex lokalhyra, drift osv. Dvs. museerna hyr ut lokalerna/butikerna till en privatperson som driver butiken. På så sätt hade även eventuella anställda kunnat räddas kvar.

Men det är nog värre för de mindre museerna och forntidsbyarna som får in en stor del av sina inkomster från just museibutikerna. Lönar det sig för dem att ta in en privatperson som driver en liten butik? Här skulle man kunna tänka sig en typ av franschise, en person kan driva samtliga museibutiker vid ex de skånska besöksmålen så som Glimmingehus, Foteviken m.fl.

Man skulle också kunna tänka sig att EU:s direktiv leder till ökad konkurrens som i längden leder till att museibutikerna måste sänka sina priser. Konkurrensen kan också leda till att de som tillverkar föremål (som smycken, smide m.m.) får en uppsving i sin tillverkning/försäljning om det kommer in fler konkurrenter på marknaden. Konkurrensen skulle då bestå i att privatpersoner öppnar egna museibutiker och säljer föremål som kanske är mer tilltalande för besökare. Som exempel kan man ta att någon öppnar en museibutik i närheten av Kulturen i Lund och börjar sälja föremål med anknytning till Lunds historia, något som Kulturen nästan helt har slutat göra.

/Åsa.