Författare Ämne: Mel Gibson filmar vikingar  (läst 11190 gånger)

Utloggad Jasaw

• Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
Mel Gibson filmar vikingar
« skrivet: januari 16, 2010, 21:43 »
Så var det då dags igen. Mel Gibson vill slakta ett kloster med ett antal vikingar. Leonardo DiCaprio ska tydligen vara med. Detta är med andra ord en logisk uppföljare till både Apocalypto vad gäller våld och Titanic vad gäller båtar och DiCaprio.

Ser framemot att ser hur arkeologer kommer att kritisera filmen. Man får väl bara hoppas att de inte har horn på hjälmarna...

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article6430042.ab
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Mel Gibson filmar vikingar
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2010, 22:16 »
Filmer kan ju även väcka intresse. Historiska filmer är sällan korrekta, de flesta är lätta att hitta fel i.

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2010, 07:14 »
Det jag fasar mest för är att tvingas höra den vidriga amerikanska engelskan. ;)

Utloggad Jasaw

• Stammis
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2010, 07:39 »
Det jag fasar mest för är att tvingas höra den vidriga amerikanska engelskan. ;)
Om Gibson följer trenden från The Passion of the Christ och Apocalypto kommer nog vikingarna att tala något skandinaviskt språk. Hoppas bara det inte är med tysk brytning som det brukar vara när en svensk ska gestaltas i amerikansk underhållning.

Utloggad Gaut

• Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2010, 09:58 »
Isländska skådespelare hade väl varit fint med tanke på språket... Jag kan tänka att det möjligen blir en spännande film men hoppas verkligen att de sätter sig in i lite historisk korrekthet också. Trist ju om folk får fel uppfattning om norden på den tiden. Precis som i Apocalypto med fredligare och mer krigiska indianer kunde man väl visa på både fredligare nordbor och de som går i viking. DiCaprio kan i mina ögon få vara en munk - hoppas inte att han ska föreställa en nordbo!

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
« Svar #5 skrivet: januari 17, 2010, 12:27 »
Tycker att Mel Gibson gjort ett dåligt val när det gäller Leonardo Di Caprio...han kunde ju valt Alexander Skargård istället, han spelar ju redan viking i "True Blood".

Angående språket så kommer det säkert att bli så som det var i "Den 13:e krigaren" där vikingarna pratade någon skandinavisk dialekt tills det skulle föreställa att Antonio Banderas (Ibn Fadlan) förstod dem, då gick de över till engelska...

Man kan ju hoppas på att Mel Gibson tar in en expert på vikingatiden som rådgivare så att åtminstone lite blir rätt. Undrar om man kan söka det jobbet  :)

/Åsa.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2010, 12:31 »
Mel Gibson som regissör kan bli intressant, han använder ju som bekant ofta originalspråket. Jag kommer att se den!! :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

• Stammis
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2010, 12:49 »
Mel Gibson som regissör kan bli intressant, han använder ju som bekant ofta originalspråket. Jag kommer att se den!! :)

Jag ska också se den (och tråka ut min sambo genom att peka ut all fel i den  ;D)

/Åsa.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #8 skrivet: januari 17, 2010, 12:56 »
Jag ska också se den (och tråka ut min sambo genom att peka ut all fel i den  ;D)

Det gör jag nog i efterhand, finns inget som förstör en filmupplevelse så mycket som när nån pratar sönder filmen genom att påpeka britster och fel. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

• Stammis
« Svar #9 skrivet: januari 17, 2010, 12:57 »
Nej, jag kommer inte att prata sönder filmen, hatar också folk som gör det. Jag tar det sen, när vi går hem.

Bara där inte är hjälmar med horn för då får han verkligen vatten på sin kvarn (min sambo alltså) ;D

/Åsa.

Utloggad Jasaw

• Stammis
« Svar #10 skrivet: januari 17, 2010, 13:12 »
Man kan ju hoppas på att Mel Gibson tar in en expert på vikingatiden som rådgivare så att åtminstone lite blir rätt. Undrar om man kan söka det jobbet  :)

Gibson hade den kände mayaforskaren Richard Hansen som rådgivare för Apocalypto. Han fick 500,000 dollar för besväret. Men Gibson har dock inte följt alla råden (ganska få av dem för att vara helt ärlig). I de fall han har gjort det har han skruvat till dem och kryddat med lite övervåld. Vikingarna går säkerligen samma öde till mötes.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #11 skrivet: januari 18, 2010, 00:38 »
Mer än nåt annat önskar jag att dom har horn på hjälmarna, längtar efter artiklar fyllda av hån av hornhjälmar :-)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
« Svar #12 skrivet: januari 18, 2010, 12:28 »
Jag ser fram emot filmen, men jag tror att man skall ta det för vad det är, en action eller äventyrsfilm med syfte att i första hand underhålla och inte utbilda.

Jag tycker inte att det är, och bör inte vara, populärkulturens roll att utbilda utan att just underhålla, fakta får man söka på annat håll. Inte ens filmer som beskriver det som händer i samtiden är korrekta, poliser jobbar inte som på film, forskare jobbare inte som film och James Bond springer inte omkring och fäktar, med svärd bland allmänheten och framför allt arkeologer är i regel inte som Lara Croft eller andra filmarkeologer.

Visst kan det vara kul att leta fel och se hur man lyckats med att återskapa miljöer, kulturer etc. men jag ser film för att få lite underhållning eller för att slå ihjäl ett par timmar.

Med detta sagt kommer jag säkert att irritera mig på en mängd saker och vara upprörd när jag väl sett den.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sodom

• Novis
  • Antal inlägg: 15
« Svar #13 skrivet: februari 25, 2010, 12:29 »
Jag skulle älska en film om vikingar där de brutalt och totalt slaktar alla kristna de stöter på. Inte mer än rätt tycker jag (gillar inte kristendom eller någon religion öht).

Kanske är lite offtopic men hur brutala var egentligen vikingarna mot kristna?

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #14 skrivet: februari 25, 2010, 12:50 »
Människan är människans varg..... En av mina favoritfilmer om vikingatiden är "De blodiga sköldarna" med Michael York. Närmare fyrtio år gammal rulle men väldigt välgjord och, som jag tror, sanningsenlig.

Vill ni se något riktigt våldsamt så kommer en film med Mads Mikkelsen i dagarna. Den heter "Valhalla rising" och ett par av scenerna är tydligen så våldsamma så att somliga lämnar salongen. Såg trailern idag och kände direkt att det här vill man inte missa. Lite som en vikingatida "Gladiator" faktiskt. >:D

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #15 skrivet: februari 25, 2010, 21:40 »
"Det jag fasar mest för är att tvingas höra den vidriga amerikanska engelskan"

Du har väl klart för dig att det var så Shakespeare talade? Amerikansk engelska är betydligt ålderdomligare än "the Queens English". ;)

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #16 skrivet: februari 25, 2010, 22:29 »
Må så vara, men det får det inte att låta mindre vulgärt för det. De kanske talar som de gör för att de första "amerikanerna" var deporterade straffångar och annat patrask.... ::)

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #17 skrivet: februari 25, 2010, 22:33 »
En oerhörd skillnad mellan tal och skriftspråk hos den gode William i så fall; nästan lite schizofrent..................

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #18 skrivet: februari 25, 2010, 22:48 »
Människan är människans varg..... En av mina favoritfilmer om vikingatiden är "De blodiga sköldarna" med Michael York. Närmare fyrtio år gammal rulle men väldigt välgjord och, som jag tror, sanningsenlig.

Vill ni se något riktigt våldsamt så kommer en film med Mads Mikkelsen i dagarna. Den heter "Valhalla rising" och ett par av scenerna är tydligen så våldsamma så att somliga lämnar salongen. Såg trailern idag och kände direkt att det här vill man inte missa. Lite som en vikingatida "Gladiator" faktiskt. >:D

Lite klipp från den:
http://www.youtube.com
/watch?v=pYpJAhV7bZ4

http://www.youtube.com/watch?v=Kf-ASLj9LNw

Utloggad sockerfri

• Stammis
  • Antal inlägg: 452
« Svar #19 skrivet: februari 27, 2010, 09:38 »
För oss med dåligt utvecklad neocortex kommer den danska filmen Valhalla Rising snart på bio (svensk biopremiär 19 mars). Vad jag läst på nätet ska den vara ganska stereotypsfri men blodig som få.  :)