Författare Ämne: Ett runstensmanuskript för den som har pengar kvar  (läst 3855 gånger)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Ett runstensmanuskript för den som har pengar kvar
« skrivet: december 24, 2009, 12:47 »
Åke Ohlmarks var en mångsidig man. Men hans tolkningar i "100 svenska runinskrifter" har föga värde. Därför misstänker jag att hans tjocka manuskript "Alla våra runstenar" inte håller så hög vetenskaplig kvalitet, se vidare http://www.bokborsen.se/Ohlmarks%2C+%26Aring%3Bke-bok-till-salu-13668341_1.htm. Dessutom måste man ha en osedvanligt tjock plånbok för att skaffa manuset.
Har man mycket pengar kvar efter julhandeln, efter stöd till fattiga och behövande så vill jag hellre stödja forskning och kultur i olika former än att för dyra pengar skaffa detta manus. Men det vore intressant att sen få veta vart det tar vägen.

God Jul på er!
/Jan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ett runstensmanuskript för den som har pengar kvar
« Svar #1 skrivet: december 24, 2009, 22:22 »
Nix,
fick inte manuskriptet i julklapp. Besvikelsen mycket stor - bara mjuka klappar i år.

Skämt och sidor - det är ju ett fullständigt vansinnigt pris. Även om jag, till skillnad mot andra, ser en del av Åkes översättningar av isländska sagorna och landskapslagarna som intressanta, har han många tavelmissar i andra publikationer. Hans "Fornnordiskt lexikon" var ett bra initiativ för sin tid men här blandas friskt med fantasi och fakta. Runstenar verkar heller inte ha varit hans starka sida när det är frågan om sakligheten. Manuset är därför troligtvis att kategoriseras som kuriosa; till ett värde av 80.000:- blir det rent av väldigt kuriöst.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Ett runstensmanuskript för den som har pengar kvar
« Svar #2 skrivet: december 25, 2009, 21:30 »
Min första misstanke var att det kanske rör sig om fel i databasen så det blivit någon/några nollor för mycket...

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Ett runstensmanuskript för den som har pengar kvar
« Svar #3 skrivet: december 30, 2009, 18:28 »
Snacka om fantasipris
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100