Författare Ämne: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade  (läst 12013 gånger)

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« skrivet: december 11, 2009, 18:43 »
Hej,

Jag menar inte att spamma ut nya trådar men jag har vissa frågor jag skulle vilja ha svar på:)

I Sunsvall finns tre stora gravhögar. Där har man funnit en hövding från alldeles innan vikinga tiden.
Men man har låtit de mindre högarna vara orörda för kommande generationer arkeologer att jobba med. Jag vet inte om det är min vetgiriga sida som vrider sig när jag hör detta men: Borde inte risken finnas att det som finns i de andra högarna förtvinar ännu mer? Vetenskap om tidsepoken skulle ju kunna gå förlorad, och kan det inte också bidra till att vetenskapen om epoken dras ut. Man skulle ju kunna veta så mycket mer vid detta lag om man grävt ut alla högarna från början. Eller? Det är ju ändå två gravhögar och inga diken. Det finns ju något som har vart värdefullt i dom.
Tack för svar!

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #1 skrivet: december 11, 2009, 20:32 »
Tänk om man hade grävt ut hela Birka på 1800-talet, med den teknik, de analysmetoder och det kunnande som fanns att tillgå då. Det hade vi inte gillat idag. På samma sätt kommer arkeologin om 100 år (förhoppningsvis) vara överlägsen det dagens arkeologi. Det är därför bra att inte gräva upp allting nu (vilket ändå är en omöjlighet). Detta under förutsättning att försurning etc inte förstör lämningarna.

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #2 skrivet: december 11, 2009, 20:49 »
Tänk om man hade grävt ut hela Birka på 1800-talet, med den teknik, de analysmetoder och det kunnande som fanns att tillgå då. Det hade vi inte gillat idag. På samma sätt kommer arkeologin om 100 år (förhoppningsvis) vara överlägsen det dagens arkeologi. Det är därför bra att inte gräva upp allting nu (vilket ändå är en omöjlighet). Detta under förutsättning att försurning etc inte förstör lämningarna.

Synd att man inte kommer leva för att se det. Men är hela Birka utgrävt nu? Finns det en sida där man kan se alla fynden?

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #3 skrivet: december 11, 2009, 22:40 »
Det är (gudskelov) bara en liten del av svarta jorden på Birka som är utgrävt. Det finns en serie publikationer som du kan låna på närmaste bibliotek.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #4 skrivet: december 12, 2009, 00:46 »
Jag tycker idén att spara en del för framtiden är helt befängd. Då finns ju ingen mening med att gräva ut något alls just nu och våra arkeologer kan söka jobb på Konsum istället i väntan på tekniska framsteg. Man får hoppas att platserna inte plundras, exploateras eller utsätts för bombning.  Med samma motivering är det bäst att inte läsa skrifter heller, för risken finns att man tolkar det utifrån sin egen bakgrund som kan visa sig bygga på felaktig information och därmed innebär att vi tolkar den fel, och risken är att vi i vår inskränkthet och får prestige hindrar oss från att se med öppna ögon på det hela igen, first impression last heter det ju.

Hur kan man överhuvud taget göra en bedömning av något när man bara undersöker en del av något större. Sundsvalls mindre högar kan ju innehålla information som radikalt förändrar hur man ska bedöma fynden i det större. Ibland måste man jobba med knapphändig information då man helt enkelt inte har mer att tillgå,ibland har man begränsningar i tid eller budget, men att frivilligt välja att göra det låter som rent tjänstefel. Om man gör det har man skaffat sig ett grop-perspektiv, man vill gräva sin grop och spekulera utifrån den istället för att skaffa sig så mycket information som möjligt. 

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #5 skrivet: december 12, 2009, 01:03 »
Jag tycker idén att spara en del för framtiden är helt befängd. Då finns ju ingen mening med att gräva ut något alls just nu och våra arkeologer kan söka jobb på Konsum istället i väntan på tekniska framsteg. Man får hoppas att platserna inte plundras, exploateras eller utsätts för bombning.  Med samma motivering är det bäst att inte läsa skrifter heller, för risken finns att man tolkar det utifrån sin egen bakgrund som kan visa sig bygga på felaktig information och därmed innebär att vi tolkar den fel, och risken är att vi i vår inskränkthet och får prestige hindrar oss från att se med öppna ögon på det hela igen, first impression last heter det ju.

Skillnaden är väl att skrifter kan läsas om och om igen utan att förstöras medan det arkeologiska materialet förstörs vid en utgrävning. Är då inte dokumentationen särskilt bra går ju viktig kunskap förlorad för alltid.
Ändå gräver vi ju trots allt, bl a vid exploateringsarbeten då informationen skulle gå helt förlorad ifall vi inte grävde. Forskningsgrävningar har vi ju också, om inte annat som någon sorts stickprov för att se hur mycket kunskap vi kan få fram med dagens teknik och förutsättningar. Men något bör nog sparas för en framtid då vi kan få ut ännu mera information ur materialet.



Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #6 skrivet: december 12, 2009, 10:51 »
Det finns inga som helst ekonomiska, juridiska eller praktiska möjligheter att gräva ut "allt" - vad det nu är. Det är fullständigt uteslutet! Sedan kan man alltid önska sig större resurser, inte minst för forskningsinsatser. Men därifrån till "allt" är steget långt.

Om en fornlämning hotas av exploatering så får exploatören bekosta en undersökning. Av den anledningen finns det ett antal arkeologer som ägnar sig åt arkeologi och inte behöver sitta i kassan på Konsum.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #7 skrivet: december 12, 2009, 11:27 »
Synd att man inte kommer leva för att se det. Men är hela Birka utgrävt nu? Finns det en sida där man kan se alla fynden?

Gravar på Björkö/Birka undersökta av Hjalmar Stolpe finns tillgängliga på en temasida på Historiska museets webbplats: http://mis.historiska.se/mis/sok/birka.asp?sm=10_7

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #8 skrivet: december 12, 2009, 11:55 »
Jo vi kan läsa skrifter flera gånger, men inte förbehållslöst, vi kommer alltid att vara påverkade av tidigare läsare.  Och vad gäller det arkeologiska materialet så blir det väl inte förstört, det skulle ju innebära att museer och dess källare är soptippar?

Vad är egentligen meningen med arkeologi, att dokumentera vad som blir förstört vid motorvägsbyggen och dylikt eller att försöka lära oss något om vår historia?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #9 skrivet: december 12, 2009, 12:58 »
Huvudsyftet med arkeologin är att bevara fornlämningarna!

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #10 skrivet: december 12, 2009, 14:33 »
Gravar på Björkö/Birka undersökta av Hjalmar Stolpe finns tillgängliga på en temasida på Historiska museets webbplats: http://mis.historiska.se/mis/sok/birka.asp?sm=10_7

/Johan

Tack så mycket!^^
Men det är alltså inga bilder på fynden?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #11 skrivet: december 12, 2009, 15:25 »
Jodå, alla föremål är ju inte fotade (än) men klickar du dig ner på gravnivå så finns det ibland foton, tex: http://mis.historiska.se/mis/sok/kontext.asp?kid=884&zone=5
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #12 skrivet: december 12, 2009, 16:40 »
Jo vi kan läsa skrifter flera gånger, men inte förbehållslöst, vi kommer alltid att vara påverkade av tidigare läsare.  Och vad gäller det arkeologiska materialet så blir det väl inte förstört, det skulle ju innebära att museer och dess källare är soptippar?

Tyvärr är ju  en hel del material i museer inte ordentligt avrapporterat, eller så fattas fyndsammanhang helt. Detta minskar ju värdet på det rent informations mässigt. I många fall hade det kanske varit bättre om det fått ligga kvar, i de fall där det låtit sig göras.

Vad är egentligen meningen med arkeologi, att dokumentera vad som blir förstört vid motorvägsbyggen och dylikt eller att försöka lära oss något om vår historia?

I vår iver att lära oss får vi dock inte förstöra för mycket material. Bevarandeaspekten är ju också viktig.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #13 skrivet: december 12, 2009, 16:44 »
Om jag inte missminner mig, är det endast tio procent av all kända fornlämningar som är arkeologiskt undersökta. Kulturarvet är sorgligt eftersatt i det här landet, men att vänta med viktiga undersökningar i någon slags övertro på ny teknik är, enligt mitt förmenande, fel väg att gå. Det måste till en miljardsatsning på RAÄ och museerna i det här landet, så att vi som är utbildade för uppgiften kan få jobba med det vi brinner för!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #14 skrivet: december 14, 2009, 08:26 »
Om jag inte missminner mig, är det endast tio procent av all kända fornlämningar som är arkeologiskt undersökta.

Är det ens så mycket?

Som jag ser det så bör man skilja på fornlämning och fornlämning samt mellan regioner. Att undersöka en välbevara äldre järnåldersboplats med fina husstrykturer har t.ex. ett betydligt högre kunskapsmässigt värde i värmland eller dalarna är i halland eller skåne. Detta av den enkla anledning att vi i halland/skåne säkerligen har något tusental framgrävda hus från äldre järnålder medan man i värmland/dalarna vad jag vet nog inte ens har ett dussin.

Det jag säger är att utifrån dagens kunskapsläge så har alla fornlämningar inte samma kunskapsvärde. Vilket innebär att det prioriteras rätt friskt på sina håll. Om prioriteringarna som görs är korrekta och väl förankrade i rådande kusskapsläge kan man ju diskutera.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #15 skrivet: december 14, 2009, 08:45 »
Huvudsyftet med arkeologin är att bevara fornlämningarna!

Varför gräver man då ut gravar?  Graven i sig förstörs ju om man gräver ut den, till och med om du skulle flytta allt i graven i en klump in till museet så är det ändå inte en grav längre.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #16 skrivet: december 14, 2009, 08:57 »
Tyvärr är ju  en hel del material i museer inte ordentligt avrapporterat, eller så fattas fyndsammanhang helt. Detta minskar ju värdet på det rent informations mässigt. I många fall hade det kanske varit bättre om det fått ligga kvar, i de fall där det låtit sig göras.

I vår iver att lära oss får vi dock inte förstöra för mycket material. Bevarandeaspekten är ju också viktig.


Att fundmaterialet är dåligt inrapporterat beror väl i mycket liten utsträckning på en fyndtillfällets dåliga utvecklingsnivå, det är väl snarast rutiner som brustit.  Har man inte fungerande rutiner ska man inte göra nåt överhuvud taget utan låta det ligga kvar!

Och ja bevarandeaspekten är absolut viktig, det är ett fullgott argument att välja att inte förstöra miljöer som tilltalar oss och som erbjuder mer i befintligt skick än vad eventuella fynd skulle kunna göra!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #17 skrivet: december 14, 2009, 09:07 »
De flesta gravar som undersöks grävs ut för att de råkar befinna sig i ett område som ska exploateras. Ett fåtal gravar grävs ut i forskningssyfte.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #18 skrivet: december 14, 2009, 10:40 »
Trodde i min enfald att exploateringsgrävningar syftade till att rädda information och inte till att fylla lagerhyllor....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Att låta arkeologiska platser förbli outforskade
« Svar #19 skrivet: december 14, 2009, 13:58 »
Då avslutar jag mina inlägg på den här tråden så att jag inte förvirrar dig mer.