Författare Ämne: Bagdadmuseet på google  (läst 5120 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Bagdadmuseet på google
« skrivet: november 26, 2009, 15:27 »

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #1 skrivet: november 26, 2009, 18:03 »
Vilken historia det landet har! Tänk att som arkeolog få gräva ut forntida städer och kulturer i Irak, ja, jösses!  :o
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #2 skrivet: november 27, 2009, 10:44 »
Absolut!
Blir dock lite trött på den här retoriken med "civilisation".
Citera
Historien om civilisationens begyndelse blev - bogstavelig talt - skabt her, og er bevaret på dette museum
Observera "bogstavelig talt" - inte bildligt.

Varför är det så viktigt att hela tiden tjata om var och när civilisationen (i singularis!) uppstod? Varför är vi så fixerade vid att sätta vårt samhälle (dvs. det moderna, det "civiliserade") på denna piedestal?
När jag tänker på det tror jag att jag aldrig hört en svensk arkeolog ta ordet "civilisation" i sin mun. Är det månne ett friskhetstecken, eller kanske bara en (befogad) osäkerhet hur man ska definiera det ordet?

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #3 skrivet: november 27, 2009, 12:18 »
Instämmer helt Mats, civilationens vagga är ett märkligt uttryck!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #4 skrivet: november 27, 2009, 16:01 »
Ja, för vad är egentligen en civilisation?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #5 skrivet: november 27, 2009, 16:20 »
Beror nog på vem man frågar, men gemensamt brukar civilisation kännetecknas av utvecklad agrikultur, rättsväsen och urbanisering.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #6 skrivet: november 28, 2009, 14:33 »
Beror nog på vem man frågar, men gemensamt brukar civilisation kännetecknas av utvecklad agrikultur, rättsväsen och urbanisering.

I så fall måste ju det finnas fler än en "vagga", då detta inträffat på flera ställen under forntiden. Tänker på Çatalhöyük, Antikens Grekland, forna kulturer längs Nilen o.s.v. det lär ju finnas en del att räkna upp.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #7 skrivet: november 28, 2009, 15:02 »
Glöm inte Uppsala.  ;)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #8 skrivet: november 28, 2009, 18:17 »
Jo fast just dom du räknar upp Krax kan kanske sägas ha samma ursprung eller åtminstone förebild, dom är trots allt relativ närbelägna varandra. Det är väl rätt svårt att avgränsa både asiatiska, afrikanska och europeiska civilisationer från den i Bagdad.

 Men de amerikanska stads-civilisationerna kan väl knappast ha samma ursprung eller förebild?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #9 skrivet: december 01, 2009, 09:58 »
Jag tycker Bagdadmuseet är intressant oavsett hur om "civilisationen började där" eller inte.
Mesopotamen har en spännande historia, oavsett om "civilisationen som vi känner det "började i Kina, Indien, Egypten eller någon annan stans.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #10 skrivet: december 01, 2009, 10:08 »
Sedan borde väl historien om museet självt och dess föremål kunna bli en riktigt spännande och intressant berättelse.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Bagdadmuseet på google
« Svar #11 skrivet: december 01, 2009, 10:11 »
Det är fantastiskt att Google har sådana här projekt. Det är synd att det är för sent dock, och det borde expanderas till fler museer.