Författare Ämne: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan  (läst 3804 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« skrivet: november 19, 2009, 15:32 »
För några år sedan hade vi ett antal "tok-macho" forskare med en något vinklad kvinnosyn.
Mitt favoritcitat är från en rymdforskare på 1950-talet, som jag tyvärr glömt namnet på, som valde ut kriterier för en besättning som i framtiden skulle möta utomjordingarna:
Citera
Av kvinnor behövs endast några enstaka exemplar, för att visa hur det andra könet ser ut..
Nu har han fått sin "tokfeministiska" kvinnliga motsvarighet i Elisabeth Gould Davies: i begynnelsen var kvinnan, Lund 1981.
Föutom en mist sakt fantasifull teori om en forntida civilisation på Antarktis har hon ett nästan religiöst hat till männen.
Det är synd att "tok-feminismen" fått såpass stor uppmärksamhet. Det är sant att äldre verk om historieforskning och arkeologi ofta inte ägnade något större utrymme om kvinnans situation, men desto större anledning att satsa på balanserat utrymme för genderforskning idag.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« Svar #1 skrivet: november 19, 2009, 18:35 »
"Tok-feminismen" tycker jag inte har stor uppmärksamhet. Extrema åsikter om ditten och datten finns det många som har. Skillnaden är väl här att det kommer i bokform. Bibeln finns också i bokform, och än idag finns det människor som anser att vi inte härstammar från apan. Så är det bara. Det är ju bara att inte läsa boken. Inom genderforskningen har då jag aldrig stött på denna kvinna och hennes bok.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« Svar #2 skrivet: november 19, 2009, 19:09 »
Kan man verkligen säga "nu" om en bok utgiven 1981?  ???

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« Svar #3 skrivet: november 19, 2009, 19:16 »
Håller med, boken är ju stenålder. Har "tokfeministerna" inte provocerat fram någon ny?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« Svar #4 skrivet: november 19, 2009, 19:45 »
Googlade lite om denna Elisabeth Gould Davies och upptäckte människan dött redan 1974. Hennes forskning som ligger till grund för denna bok "I begynnelsen var kvinnan" kanske man ska se med bakgrund av den revolutionerande tid som 1960- och 1970-talet var i Amerika. Så mycket nya ideér och åsikter som flödade under dessa årtionden har nog gett upphov till ännu mer "tok-feministiska" åsikter än denna bok skulle jag tro. Även det motsatta till "tok-feminister" (vad heter det?) finns säkert.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« Svar #5 skrivet: november 19, 2009, 19:47 »
Såg nu att motsatsen är ju "tok-macho" som du så riktigt skrev högst upp i tråden Karlfredrik.  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« Svar #6 skrivet: november 24, 2009, 10:03 »
Nej, boken är inte ny men i mindre bibliotek som i Eslöv där jag bor är det den enda omfångsrika bok om ämnet.
På UB har jag exempelvis hittat "Kvinnenes kulturhistorie" i två band som är av god kvalitet.
Ordet "ny" är relativt, många arkeologiska och historiska verk har några år på nacken.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« Svar #7 skrivet: november 24, 2009, 10:19 »
Krax har rätt, jag borde inte tagit upp boken, Vad som retade mig var att hon hade en mycket omfattande, korrekt notapparat tilll en mängd autentiska texter från grekisk-romersk tid och framåt, som hon blandade ihop med fria fantasier.
Eftersom jag jobbar med forskning lusläser jag alla relevanta källtexter.
Vanliga knäppskallar som von Däniken, Adamski med flera vet man vad man har att vänta.
Det retfulla med Davies var att hon hittat autentiska källtexter som inte kommenteras på annat håll.
Just genusforskning och kvinniohistoria är ett svårt ämne som ofta väcker känslor även hos seriösa arkeologer. Hur objektivt skildras eempelvis kända kvinnor i äldre källor?

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Elisabeth Davies: I begynnelsen var kvinnan
« Svar #8 skrivet: november 24, 2009, 17:34 »
Håller med, boken är ju stenålder. Har "tokfeministerna" inte provocerat fram någon ny?

Jo, det har de. Ett exempel är religionspsykologen, Petra Junus, avhandling "Den levande gudinnan : kvinnoidentitet och religiositet som förändringsprocess. 1995". Märkligt att ingen forskande arkeolog "vågat" kommentera de felaktigheter som sägs om forntiden i denna bok. Bara en sådan sak: Marija Gimbutas texter används som vägledande för kunskap om forntiden.