Författare Ämne: Litteratur om fisk och fiske under järnålder/vikingatid  (läst 4317 gånger)

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
Litteratur om fisk och fiske under järnålder/vikingatid
« skrivet: november 13, 2009, 15:05 »
Hej!
Är det någon som har några bra litteraturtips om fisk och fiske under järnåldern/vikingatiden?

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Litteratur om fisk och fiske under järnålder/vikingatid
« Svar #1 skrivet: november 14, 2009, 11:38 »
I olika grad bra men dessa kommer jag på;

Lõugas, Lembi 2001. Development of Fishery during the 1st and 2nd millennia AD in the baltic region. Eesti Arheoloogia Ajakiri. (På engelska)

Om jag inte minns fel har Lõugas också skrivit om fiskmaterialet från Helgö kan dock inte hitta artikeln just nu

Eketorp; Die Fauna

Bodker-Enghoff, I. 1999. Fishing in the Baltic region from the 5th century BC to the 16th century AD. Archaeofauna 8.

Norman, Peter 1993. Medeltida utskärsfiske, en studie av fornlämnigar i kustmiljö.

Jonsson, Leif 1986. Finska gäddor och Bergenfisk - ett försök att belysa Uppsalas fiskimport under medeltid och yngre Vasatid. Uppsala stads historia VII.

Vretemark, Maria 2000. Gamla Lödöse - analys av djurbensmaterial

Wrentner, Ricky 1995. Nappar det? en studie av förhistoriska skånska krokar. C-uppsats (Kommer inte riktigt ihåg från vilka tidsperioder)

Wessnert, Gudrun 19??. "Lax, lax, lerbak" Om fisket i Stockholms ström under 750 år. medeltids museet.

Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Litteratur om fisk och fiske under järnålder/vikingatid
« Svar #2 skrivet: november 14, 2009, 12:02 »
Tack för tipsen. Ett par hade jag stött på tidigare men flera har jag inte läst. Det blir lite att bita i.