Författare Ämne: 110 000 år gammalt homo sapiens funnet i Kina  (läst 4006 gånger)

Utloggad sapiens sapiens

  • Novis
  • Antal inlägg: 1

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: 110 000 år gammalt homo sapiens funnet i Kina
« Svar #1 skrivet: november 10, 2009, 21:44 »
Fyndet verkar ju inte oomtvistat:

Citera
Chris Stringer of London's Natural History Museum said that it was too early to make far-reaching conclusions. "From the parts preserved, this fossil could just as likely be related to preceding archaic humans, or even to the Neanderthals, who at times seem to have extended their range towards China.

http://www.newscientist.com/article/dn18093-chinese-challenge-to-out-of-africa-theory.html

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: 110 000 år gammalt homo sapiens funnet i Kina
« Svar #2 skrivet: november 11, 2009, 10:10 »
Jag trodde den multiregionala hypotesen var skrotad numera. Håller kanske kinesiska antropologer fast vid den fortfarande?

/Mats

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: 110 000 år gammalt homo sapiens funnet i Kina
« Svar #3 skrivet: november 11, 2009, 16:48 »
Inom vissa grupper av kinesiska forskare av de tidiga humanoiderna i Kina är denna en väsentlig del. Över huvud taget forskas och söks det efter det äldsta fyndet av det ena eller det andra. I viss slår kanske tanken om mittens rike igenom i denna forskningstradition dvs. att det är viktigt att allt eller så mycket som möjligt originerar från Kina, dvs en form av identitesskapande och återuppbyggande av den kinesiska nationens forna storhet och glans.

Nu är det långt ifrån alla kinesiska forskare som har denna inställning men den märks lite här och var.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: 110 000 år gammalt homo sapiens funnet i Kina
« Svar #4 skrivet: november 11, 2009, 21:13 »
En viss skepsis är nog berättiogad. Dessutom skulle en 110,000 år gammal H. sapiens i Kina visserligen vara oväntat tidigt, men knappast någon dödsstöt mot "out of Africa" eftersom det mesta tyder på att H. sapiens först vandrade ut ur Afrika under den förra mellanistiden för 110-130 000 år sedan, då öknarna i Nordafrika och Mellanöstern var mycket reducerade.
Spridningen tycks ju först ha gått österut längs sydasiens kuster, men tyvärr saknas någorlunda säkert daterade fynd i stort sett helt, men det faktum att H. sapiens bevisliogen hade nått ända till Australien redan för 45 000 år sedan gör att man nog inte helt kan utesluta att H. sapiens faktiskt fanns i ostasien i slutet av den senaste mellanistiden.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: 110 000 år gammalt homo sapiens funnet i Kina
« Svar #5 skrivet: november 12, 2009, 08:55 »
Har för mig att jag sett att det tidigaste fyndet av H. sapiens sapiens utanför Afrika är från c:a 95000 år sedan (i mellanöstern, tror jag). Så det är ju som du säger, 110000 år sedan i Kina förskjuter ju det tidsschemat något men omkullkastar ju inte alls "out of Africa".

/Mats