Författare Ämne: Feltranslitterering i databasen?  (läst 2672 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Feltranslitterering i databasen?
« skrivet: november 03, 2009, 07:37 »
Hej!
Jag tror att translittereringen av Ög N265B i Samnordisk runtextdatabas är fel. Vad tror ni med fotot nedan som utgångspunkt? Det togs av mig för två dagar sedan. Runtextdatabasen translittererar mar-. Jag tycker att det står ma=r-- där på väggen. Det skulle innebära att huvudstav 1 har m-bistavar, att huvudstav 2 bistavar för både a och r och att de två därpå följande inte kan identifieras, men mycket väl kan ha varit i- respektive a-runa. Det finns ju visserligen något på den tredje huvudstavens högra sida som möjligen kan tolkas som rester av en r-bistav, men visst ser huvudstav 2 ut att ha en betydligt tydligare r-bistav? Inskriften finns i väggen i Björkebergs kyrka, strax under Ög N265A, och den skall ha lytt "Maria".

mar- eller ma=r--?


Det är ingen idé att påpeka sådana här fel i runtextdatabasen va, eftersom den bara återger vad litteraturen uppger? Eller kan man få någon att kolla upp om källan gjort ett uppenbart misstag?

För större bild, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:OstergotlandN265B.JPG (samma foto).

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Feltranslitterering i databasen?
« Svar #1 skrivet: november 03, 2009, 22:25 »
Källan är Run-Jannes rapport från den 26/9 1960 (ATA Dnr 4288/61). Jansson skriver:
6 cm nedanför denna ristningsöstra del finnas fyra mycket grunt ristade runor. Dessa, som numera äro nästan utplånade, äro 4,5 cm höga. De äro knappast ristade av samma hand som den latinska runinskriften.
Inskrift:
ma r-
"Maria".

Arthur Nordén skriver i sitt supplement till Brates Östergötlands runinskrifter (Ög N265):
Under ristningens bortre del, med mindre och ytterst löst ristade runor:
m a=r i=a ' (eller: m a r a i)

På ditt foto ser jag fyra runor och den andra runan är säkerligen att uppfatta som en binderuna, a=r.
Detta får undersökas närmare vid arbetet med nästa version av Samnordisk runtextdatabas.
/Jan