Författare Ämne: Sveriges historia - bok 1 och 2  (läst 8365 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Sveriges historia - bok 1 och 2
« skrivet: november 01, 2009, 12:45 »
De två första böckerna i bokserien Sveriges historia (även i TV4 nästa år) recenseras av Martin Rundkvist (mrund här på forumet) i dagens SvD. Någon mer som hunnit plöja någon av böckerna? Vad tycker ni?

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_3736545.svd

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #1 skrivet: november 01, 2009, 16:13 »
Jag vet bara att två lokaler som jag har varit med och hittat/grävt ut finns omnämda. ;D Ändebol och Lövgölen (båda finns i registret). Kul att Stig tagit sig tid att inkorporera resultat från exploateringsarkeologin också tycker jag.

/Micke

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #2 skrivet: november 01, 2009, 20:03 »
jag är med på bild

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #3 skrivet: november 02, 2009, 09:37 »
Befinner mig i övergången mellan brons och järn i bok 1.
Intressant upplägg på boken, men jag har en känsla av att den först skall läsas en gång, sedan studeras närmare en gång till.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #4 skrivet: november 02, 2009, 14:48 »
Jag har bara läst Welinders bok, och jag blev väldigt besviken. Om det beror på att jag hade för höga förväntningar eller ej går väl att diskutera.

Hör och häpna så tycker jag Burenhults Arkeologi i Norden är bättre än Welinders bok, och det är verkligen något hemskt att säga. Men klart boken slår hål på lite ofta vanliga missuppfattning och myter kring svensk förhistoria.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #5 skrivet: november 03, 2009, 09:55 »
Har bläddrat lite i tvåan och saknar det arkeologiska perspektivet på yngre järnålder, det blir liksom ett försök att koka soppa på en spik. Har även bläddrat lite i ettan och jag tror det var en bra idé att anlita Stig Welinder även om jag inte tycker att man ska avskaffa perioderna...

Martin Rundkvists rec var särdeles välskriven och en fröjd att läsa, även om han än en gång för fram sin märkliga ståndpunkt att arkeologi bara är kul. Punkt slut.

Jag tror det var George Orwell som sa att den som kontrollerar det förflutna kontrollerar framtiden och den som kontrollerar nutiden kontrollerar det förflutna. Men kanske Orwell har fel och Martin Rundkvist rätt?
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #6 skrivet: november 03, 2009, 10:04 »
Hör och häpna så tycker jag Burenhults Arkeologi i Norden är bättre än Welinders bok, och det är verkligen något hemskt att säga.

Vore kul om du kunde utveckla det... dvs. varför det är så hemskt att säga.

/Mats

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #7 skrivet: november 03, 2009, 11:14 »
Jag har en stark misstanke om att Gyldendahl-Politikkens Danmarkshistorie är bättre ur skånsk perspektiv. Jag väntar ännu på böckerna.

Utloggad Ylman

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #8 skrivet: februari 02, 2010, 00:38 »
Är halvvägs genom del 1 och tycker den är fascinerande, fast lite rörig. "Det skall jag återkomma till i ett senare kapitel", är en ofta använd fras.
Det arkeologiska/vetenskapliga innehållet kan jag inte bedöma, eftersom jag är en glad amatör. Vad jag var ute efter var en uppdaterad populärvetenskaplig översikt av "vår" förhistoria. Jag tror att det är vad jag har fått. Welinder har en lite klurig och torrt humoristisk skrivstil, som ibland får mig att stanna upp, men i det långa loppet småle nöjt. Ser fram emot att läsa andra halvan av första volymen.

Därefter kommer jag att ge mig på Burenhults två volymer av "Arkeologi i Norden", som tidigare nämndes i tråden.

Är tacksam för ytterligare litteraturtips när det gäller grundläggande och översiktlig nordisk arkeologi. Även intressanta "smalare" verk. Mina specialintressen är Skåne, särskilt den nordvästra delen, kopparbrytning i Dalarna, samt Österbotten i Finland. Detta är ganska nytt för mig, men jag är läshungrig (och van vid vetenskaplig litteratur, bara den är engagerande).

Tack på förhand.

/ Ylman


Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #9 skrivet: februari 02, 2010, 17:03 »
Jag tyckte att del 2 var bra, blev förvånad över hur mycket som ägnas åt Skåne i detta verk om Sveriges historia.

Hann inte läsa hela del 1, någon annan ville ha boken på biblioteket. Instämmer faktiskt i att den var lite rörigt uppbyggd.

Ylman: har inte läst Göran Burenhult sen jag läste arkeologi, men hans böcker är bra.
Han är faktiskt en väldigt bra lärare också, hade honom när jag läste etnoarkeologi vid Högskolan på Gotland (på distans). Vet inte om han fortfarande undervisar där, men han bor (bodde) i Skåne.

/Åsa.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #10 skrivet: februari 02, 2010, 21:18 »
Verkar som Skåne är en tung merit i alla sammanhang, både vad gäller innehållet i böcker och lärare, eller vad säger du Scania  ;)  :D

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #11 skrivet: februari 03, 2010, 12:39 »
Verkar som Skåne är en tung merit i alla sammanhang, både vad gäller innehållet i böcker och lärare, eller vad säger du Scania  ;)  :D

/Mats

Absolut!  ;D

Men visst är det förvånande, man är inte precis bortskämd med att få läsa om Skånes historia i en bok om Sveriges historia.

/Åsa.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #12 skrivet: februari 12, 2010, 14:07 »
Jag skulle hellre vilja ga en lite annorlunda disposition i bok 1, Welinder blandar kapital om arkeologi med kapital om forntiden.
Men innehållet är onekligen intressant. Det är vad jag vet första gången som vi har fått en samlad presentation av 60 års forskningsrön.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia - bok 1 och 2
« Svar #13 skrivet: februari 15, 2010, 08:41 »
Jag ser verkligen fram emot de andra delarna som ska komma under 2010. Och jag ser fram emot TV-serien som ska börja sändas (när vet jag inte).

/Åsa.