Teorierna är bra på så sätt att de kan verka som motvikt mot förenklade och förhastade slutsatser. Men det hela blir inte mer rätt av att man väljer att se det ur ett genusperspekti, du måste egentligen ha alla andra perspektiv också.
Jag tror du får definiera vad du menar med "teorier"... Menar du att det finns arkeologisk forskning som drar slutsatser utan att utgå ifrån en teoretisk bas eller teorier?
Herulen: Du dyker ofta upp med snarlika inlägg när genus kommer på tal trots att det sällan (eller aldrig) har bedrivits någon extrem genusdiskussion på detta forum. Jag ställer mig frågan; vilka ideologiska skäl har du att göra detta?
Varför inte diskutera sakfrågan istället för att lyfta upp det till en meta-diskussion?
Det finns ingen objektiv forskning,
all forskning ifrån forskaren själv. Även om man utgår ifrån ett strikt empiriskt material så är det forskaren som väljer detta material och väljer i o m detta bort annat material. Det är forskaren som ställer frågor till materialet och väljer i o m detta vilka frågor denna
inte ställer. Inom etnologin är man medveten om detta och där pratas det mycket om olika perspektiv och jag skulle gärna se fler sådana resonemang inom arkeologin... oavsett vad eller vilka perspektiv man utgår ifrån.
Det är även därför begreppen som jag nämnde ovan (och många andra) bör diskuteras ur ett arkeologiskt perspektiv, begrepp som kultur och etnicitet kan ha olika betydelse beroende på vem du frågar och i vilka sammanhang de används; vad innebär det i just detta sammanhang?
/Johan