Författare Ämne: Sentida runsten i Dimbo  (läst 3890 gånger)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sentida runsten i Dimbo
« skrivet: oktober 06, 2009, 09:59 »
Mitt på gravfältet i Dimbo står en liten kantig runsten där de tre synliga runorna tolkats till B M F. Är det någon som vet något om detta? Är det något sällskap som besökt platen i historisk tid eller vad kan det vara?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sentida runsten i Dimbo
« Svar #1 skrivet: november 12, 2009, 12:39 »
Jag tyckte det där var intressant, så jag letade i lexikon och på internet, men hittade ingenting förutom ett baptistförbund i Finland...

Jag vet inte om du är insatt i Sigurd Agrells teorier om runmagi, men just de här tre runorna har enligt Utharken (Fe-runan, som står för rikedom och fullbordan ska vara sist) betydelsen: B: Bjarka/Berkana. Friggs runa, stärker de fyra faserna födelse, uppväxt, äktenskap och död. M: Mader. Människorunan, det gudomliga i människa och mänskligheten som helhet. F: Fe/Fä (som i boskap). Skapelse/förstörelse, ökad rikedom.

Enligt Agrells system blir det sammanlagda talvärdet av dessa 17+19+24=60/3=20, vilket är tre gånger L. Logr/Lagu (jmfr. löga). Vattenrunan, står för källan till allt organiskt liv.

Inskriften skulle enligt ovan kunna vara av talmagisk/ockult innebörd. Jag vet att detta, precis som arkeoastronomi tidigare, av de flesta uppfattas som fringe, men jag vill gärna tro på det. Varför är annars den äldre runraden så mycket mer avancerad än den yngre? Och varför är de äldre inskrifterna så till synes obegripliga?

Jag kan rekommendera böckerna "Senantik mysteriereligion och runmagi" och "Lapptrummor och runmagi" av Sigurd Agrell.

Bästa hälsningar! Ragnfast

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Sentida runsten i Dimbo
« Svar #2 skrivet: november 12, 2009, 14:02 »
Finns det något som tyder på att dåtidens människor ägnade sig åt matematik av det här slaget?

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Sentida runsten i Dimbo
« Svar #3 skrivet: november 12, 2009, 16:46 »
Och varför är de äldre inskrifterna så till synes obegripliga?

Därför att de talade ett ganska obegripligt språk kanske...  ;D
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sentida runsten i Dimbo
« Svar #4 skrivet: november 13, 2009, 15:01 »
Redan de gamla grekerna..... Stonehenge är väl ett lysande exempel, flera tusen år äldre. Annars tror jag att detta är föreställningar som förekommer hos de flesta folk som har en någorlunda komplex kosmologi. Talet tre (det gudomliga) och fyra (elementen) blir sju (veckodagarna) etc.

Nio nätter hängde Oden i trädet, nio steg tar Tor och faller sedan död ned efter att ha kämpat med Midgårdsormen. "Svärdsrunor skall du rista, en på spetsen en på eggen och en på kaveln och nämna namnet Tyr två gånger." Det finns mängder av exempel.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Sentida runsten i Dimbo
« Svar #5 skrivet: december 21, 2009, 21:15 »
Redan de gamla grekerna..... Stonehenge är väl ett lysande exempel, flera tusen år äldre. Annars tror jag att detta är föreställningar som förekommer hos de flesta folk som har en någorlunda komplex kosmologi. Talet tre (det gudomliga) och fyra (elementen) blir sju (veckodagarna) etc.

Nio nätter hängde Oden i trädet, nio steg tar Tor och faller sedan död ned efter att ha kämpat med Midgårdsormen. "Svärdsrunor skall du rista, en på spetsen en på eggen och en på kaveln och nämna namnet Tyr två gånger." Det finns mängder av exempel.

Ja, men finns det något som tyder på att dåtidens människor ägnade sig åt att matematik av det slaget? Om jag lägger ihop värdena för mitt användarnamn, "Nils Ristare", så får jag 9+10+20+15 + 4+10+15+16+3+15+13 = 130. Det kan jag sedan dela upp i 13*10 = Ihwaz*Isaz = att vara på rätt väg eller vara skyddad * stillastående, avvaktan, disciplin. Jag mår alltså bäst av att ta det lugnt. Eller så delar jag upp det i 13*5*2 = Ihwaz*Kauna*Thurisaz = på rätt väg/skyddad * sår/böld/eld * jätte/troll = något helt annat. Det finns ett antal olika sätt att lägga ihop eller dra ifrån, och alla ger nya betydelser som inte har det minsta att göra med varför jag valde just det här användarnamnet.


Om vi återgår till inskriften: F:et skulle kunna stå för förbund eller förening och B kan stå för P-ljudet. Det kanske är Patriotiska <nånting> Föreningen som har varit där?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sentida runsten i Dimbo
« Svar #6 skrivet: januari 03, 2010, 12:36 »
Det var kanske användarnamnet som valde dig......... fast jag skulle inte vilja kalla talmagi för matematik, som är något jag förknippar med ekonomiska transaktioner och hållfasthetsberäkningar o.dyl.

För att räkna året efter månloppet måste man dock ha varit ganska slängd i ämnet ifråga, där man får skjuta in en trettonde månad vart åttonde år.

Går man efter UTHARKEN så blir Tors (vagnsguden) runa den fjärde, April (Torsmånad) är den fjärde, liksom Torsdag är den fjärde veckodagen. It all makes sense. Det är applicerbart på flera saker, fast om man satt och räknade dagligdags ute i stugorna är ju en annan femma.