Författare Ämne: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?  (läst 8672 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« skrivet: oktober 06, 2009, 09:31 »
Lite provocerande fråga: behöver vi arkeologin? Vilken nytta har samhället egentligen av att lägga ut pengar på dokumentation, bevaring och forskning kring fornlämningar? Är arkeologin inte mest till för forskarna själva samt några stycken intresserade amatörer?
Ser man det i ett längre perspektiv (kanskae kortare än vi tror till följd av klimatförändringar) så kommer det ju en dag en ny istid och hyvlar bort alla synliga lämningar efter mänsklig verksamhet. Varför skall vi då lägga ned en massa energi på att bevara dessa lämningar?

Och vore det inte bättre att alla de skarpa hjärnor som lägger ned en massa tid på arkeologi istället sysslade med teknik, medicin och andra mer omedelbart nyttiga ting (dessutom blir ju slöseriet på "hjärnkraft" extra stort när många arkeologiutbildade inte ens får chansen att arbeta med det de är utbildade till)?

Själv tycker jag mycket om arkeologi men ibland undrar jag om det är någon mening med den, vilken glädje har våra medmänniskor (särskilt de som är utsatta för sjukdom, fattigdom och liknande) av att veta lite mer eller mindre om forntiden?

Är jag som arkeolog lika samhällsnyttig som t ex en läkare eller ingenjör?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2009, 10:29 »
Skall man tænka så att allt ændå førsvinner i framtiden, så ær det ingen nytta att gøra något jobb. Varfør skall man lægga ner pengar på vård av en person nær den personen ændå kommer att dø i framtiden? Varfør ska man gøra nåt øverhuvud taget nær man ændå ska dø?

Næ, en sån negativ syn på livet och vår omgivning går det inte att ha. Det ær inte nyttigt.

Sjælv ær jag en stark anhængare av att en mænniska utan historia inte har någon framtid. Men det ær min personliga instællning. Så varfør ska någon annan bry sig om arkeologi? Kanske før att det fyller samma nisch som konst? Att titta på vackra føremål kan ju vara lika givande om de ær tusen år gamla æn om de ær gjorda idag. Det kanske till och med ær mer givande då man kan se på att folk som levde før flera tusen år sedan hade samma tankar och funderingar som vi har idag. Det ger ødmjukhet, och det ær något som behøvs idag.

På samma sætt som jag kænner mig pytteliten, men ændå som en del av en helhet nær jag tittar upp på stjærnhimlen kænner jag då jag ser på arkeologiska føremål.

Ska man bara bruka energi och pengar på omedelbart nyttiga ting så tappar man allt det rekreativa som man får ut av "meningsløsa" uppehåll. Varfør spela spel? Varfør utøva sport?

Næ, arkeologi behøvs. Kænn dig glad før att du ger något till sådana som mig.

:)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2009, 10:33 »
Väldigt intressant och utmanande!  

Jag är tveksam om det är så väldigt nyttigt för samhället. Den kunskap arkeologin har gett har i liten utsträckning spridit sig till folket. En mycket stor del av befolkningen har mycket vaga uppfattningar om t.ex. vår egen forntid, många gånger helt felaktig. Detta ligger då till grund för vårt "kulturarv" och vår självkänsla. Orsakar det problem? Skulle vårt samhälle förändras om den kunskapen vi har var annorlunda eller var mer eller mindre spridd? Jag tror inte det skulle bli så stor skillnad.

Problemet är väl att någon kan använda historien på ett negativt sätt, t.ex. för att skapa stämningar mot andra folk och det skulle då göra det viktigt att presentera rätt historia.  Å andra sidan finns det ju gott om händelser som kanske är bäst att just glömma då de ju onekligen kan ge en anledning att bilden av andra folk försämras.

Men det kanske är så som Sindre säger att människan skulle känna sig isolerad om den inte kunde känna samband med sitt samhälles förflutna. Frågan är bara om arkeologi är nödvändigt för detta, behövs det ett så långt förflutet eller räcker det med en vag uppfattning om de senaste hundra åren?

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #3 skrivet: oktober 06, 2009, 11:15 »
Nej om själva arkeologin vet inte folk så mycket, men mycket av vad arkeologin kommit fram till vet folk om. Ta t.ex. de forna civilisationerna som Sumer, egyptiska riken och skandinavernas favorit vikingarna. Visst har man hämtat mycket information från skrifter, men väldigt mycket av det vi vet kommer också från just vad arkeologer hittat och dragit för slutsatser.


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #4 skrivet: oktober 06, 2009, 12:59 »
Ja, arkeologin är ju inte helt nödvändig för att människan ska kunna fungera, men jag betraktar den vetenskapen som en del i det stora paket som vi behöver för att trivas med livet, så snart vi åtminstone fått de allra mest grundläggande behoven tillgodosedda (dvs. mat, husrum, sysselsättning, kärlek osv.). I detta paket ingår allt det som vi ofta refererar till som "kultur", dvs. konst, musik, dans, litteratur men också en hel del annat till synes "onödigt", som t.ex. kunskap om sådant vi helt enkelt tycker är intressant för dess egen skull. Olika människor väljer olika delar av detta paket, allt från ponnyridning och vinprovning till att samla insekter eller titta på fotboll.

Ställer man saken på sin spets så är det ganska många yrkeskategorier/vetenskaper som ju egentligen inte är helt nödvändiga för vår existens. Vem har sagt att det är nödvändigare att stå och tillverka en bil, eller en TV (som vi ju faktiskt kan klara oss utan) än att ta fram kunskap om forntiden?

Man brukar ju ibland ta upp det riktigt "nyttiga" i arkeologi och historia: att vi kan lära av forna tider så vi inte gör om samma misstag, att vi äter rätt, rör på oss etc. Tyvärr tror jag inte denna nyttoaspekt räcker till i långa loppet för att motivera arkeologin, det visar sig att vi egentligen är rätt dåliga på att lära oss av historien (gjorde vi det så skulle det väl inte finnas några idiotiska krig längre, hämmande religioner skulle vara försvunna för länge sedan osv.). Så jag håller nog på "kulturpaketet". Det gör att vi mår bra som människor.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #5 skrivet: oktober 06, 2009, 13:10 »
Nej om själva arkeologin vet inte folk så mycket, men mycket av vad arkeologin kommit fram till vet folk om. Ta t.ex. de forna civilisationerna som Sumer, egyptiska riken och skandinavernas favorit vikingarna. Visst har man hämtat mycket information från skrifter, men väldigt mycket av det vi vet kommer också från just vad arkeologer hittat och dragit för slutsatser.



Jag förstår vad du menar men "folk" här vet faktiskt inte ett skvatt om sumer, dom vet att egypterna var taskiga mot Moses, byggde stora pyramider och att deras mumier hemsöker oss, det sistnämnda som resultat av arkeologi.  Om vikingarna vet dom att dom seglade långt, att dom inte var riktigt lika elaka som först sas, att kvinnorna hade metall-bh och att männen inte hade horn på sina hjälmar, det sistnämnda för övrigt något vi varken kan behkräfta eller förneka. Jag kan nog på gansla god grund påstå att bilden är detsamma för alla folk, dom har en vag bild av sin egen historia och sen bleknar det än mer.   Arkeologer och historiker vet betydligt mer, men det påverkar ju inte samhllet i någon högre grad.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #6 skrivet: oktober 06, 2009, 13:49 »
Det spelar dock ingen roll vilken kunskap arkeologer tar fram om forntiden så skruvas den ändå till av personer med alternativa åsikter. Om arkeologin har något existensberättigande så är det väl att upplysa folk att vi inte härstammar från Atlantis, yttre rymden eller att jorden kommer att gå under 2012 baserat på en vantolkning av mayakalendern. En del hävdar att arkeologin enbart är en kul grej och att den snarast hör hemma i underhållningsbranchen. Tråkigare underhållning får man dock leta efter (för den bredare allmänheten är tyvärr inte så intresserad av forntida djurhållning, röjningsrösen, etc). Man vill ofta ha den stora berättelsen och den är ju i grova drag redan utstakad. Nej, jag hävdar att arkeologins existensberättigande är just upplysning om tidigare historier och som botemedel mot alltför vidlyftiga tolkningar av nutida politiska och religiösa intressen.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #7 skrivet: oktober 06, 2009, 15:58 »
Jag håller med dig där Jasaw, det är en viktig funktion att upprätthålla någon slags standard och motverka mytbildning. Tyvärr blir det ju tveeggat eftersom det faktiskt kan innebära att man får fram en massa saker som inte borde vara relevant längre. Som exempel att germanerna var först i de polska områdena, något som inte är relevant idag och endast spär på eventuella dispyter vilken historien visat allt för väl.  Och frågan är då om Atlantis eller rymdalternativet inte framstår som rätt harmlöst.


Jag tror mer då på Mats förklaring om att fylla våra liv med andra saker än det som är livsviktigt, just som konst, musik och litteratur och idrott kanske. Det bidrar till vårt välbfinnande och gör på så vis världen till en bättre plats.

I vilket fall som helst så är det ju endast motiverat att avsätta offentliga medel till det om det också kommer folket till handa. Att arkeologer och historiker själva vet har inget som helst samhälleligt egenvärde, det är som om att måla tavlor som aldrig ställs ut eller spela musik i en skrubb där ingen hör alternativt att motverka propaganda genom att starta en privat diskussionsklubb.

En tredje aspekt är ju den rent kommersiella, kan man sälja produkten och tjäna pengar på den???
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #8 skrivet: oktober 06, 2009, 17:18 »
Är jag som arkeolog lika samhällsnyttig som t ex en läkare eller ingenjör?
Ja, minst lika nyttig. Det beror på hur man ser det.
Ta tex Ursus i "Skrattmänniskan" som tog hand om Gwynplaine och den blinda flickan ,
han tyckte illa om människorna och ansåg att livet inte var någon höjdare. Så han
bestämde sig för att bli den bästa läkaren som fanns så han kunde förlänga pinan
(livet alltså).

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #9 skrivet: oktober 06, 2009, 18:00 »
Vad vore väl våra respektive kulturer, samfund och samhällen utan historisk kunskap och identitet?  Vad vore sen dom historiska ämnen utan arkeologins naturvetenskap som fundament? Enbart politik?!

Citera
"Archaeology – the knowledge of how man has acquired his present position and powers – is one of the widest studies, best fitted to open the mind, and to produce that type of wide interests and toleration which is the highest result of education."

William Flinders Petrie; "Methods and Aims in Archaeology", London 1904.

Citera
"An aware, responsible and engaged global archaeology might be a relevant, positive force which recognizes and celebrates difference, diversity and real multivocality. Under common skies and before divided horizons - exposure to global difference and alterity prompts us all to seek responses and responsibility."

Lynn Meskell, Standford 2005.
http://www.google.com/books?hl=en&lr=&id=5oq14Tr5OScC&oi=fnd&pg=PP10&dq=Archaeologies+of+Materia
http://humanexperience.stanford.edu/meskell

Lyckligtvis finns det en växande mängd entusiaster som tycker att "arkeologi är det bästa som finns - med byxorna på". När man sen ser på dom framgångar som professionen har gjort under senaste decennier kan man väl inte annat än tacka och bocka för det bidrag professionen gjort för att hitta våra biologiska och kulturella rötter. Det är denna identitet som samlar mänskor om en gemensam medvetenhet och gör dom till kontinuerliga kulturer och som sådan till kulturfolk.

I den norska debatten hittar man en tydlig konsensus ikring meningen, betydelsen och värdet av denna historiska medvetenhet - som samlat i ordstävet "Utan forntid ingen framtid". Därför behövs arkeologin, lika väl som alla andra ämnen som kan stöda och utveckla vårt historiska förstånd.
« Senast ändrad: oktober 06, 2009, 18:31 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #10 skrivet: oktober 06, 2009, 19:18 »
vilken glädje har våra medmänniskor (särskilt de som är utsatta för sjukdom, fattigdom och liknande) av att veta lite mer eller mindre om forntiden?

Hur menar du här? Av vilken anledning skulle inte dessa grupper ha glädje av att veta hur det var under forntiden?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #11 skrivet: oktober 06, 2009, 20:43 »
För att vara  >:D advokat lite, hela frågan i tråden är ju liksom tillspetsad redan.

Citera
När man sen ser på dom framgångar som professionen har gjort under senaste decennier kan man väl inte annat än tacka och bocka för det bidrag professionen gjort för att hitta våra biologiska och kulturella rötter

Vilka arkeologiska framgångar avser du här om du avser något som kommit folk i allmänhet till kännedom i första steget och i andra steget har detta påverkat deras vardag i en positiv riktning?
« Senast ändrad: oktober 06, 2009, 20:58 av Gorm »
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #12 skrivet: oktober 06, 2009, 21:52 »
Tja - man kunde vända på steken och fråga vilka sidor av historien som inte ändrats till det bättre. Den mörka medelålderns definitioner på centrala frågor som när, hur och var vi mänskor uppkom är kanske ett möjligt utgångspunkt...?!  8)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidsaxel_%C3%B6ver_h%C3%A4ndelser_i_Gamla_Testamentet
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_Moseboken#Kapitel_1.E2.80.9311:_Urhistorien

Arkeologins betydelse - som empiri - för Wallace och Darwins teser om evolutionen är häller inte att förakta;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution

Sen kan man påminna om hur den moderna arkeologins svenska föregångsman - som alla stora pionèrer - kunde överförtolka konsekvenserna av sina strategrafiska metoder och förvånande resultater. Hans grundläggande insats för den historiska vetenskapen blir dock inte mindre av den grund... >:D
http://arkeologi.blogspot.com/2008_03_01_archive.html

När medelålderns monopolistiska kunskapsparadigm småningom bryts medför det - enligt min mening - att såväl ämbetsverk som allmoge fick möjlighet att praktisera vett och förstånd, vidga sina kunskaper, utveckla filosofiska perspektiv och höja samhällets kulturella livskvaliteter... ;)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #13 skrivet: oktober 06, 2009, 22:58 »
Ja nummer ett är ju inte allmänt accepterad men visst, det går inte att invända emot.

Nummer två handlar då egentligen om osteologi med arkeologi innan efter eller som ett ord, men visst, den går med också.

Nummer tre, Rudbeck må ha varit en föregångare men hans verk användes för att motivera folk i ett krig som dödade tusen och åter tusen, och eftersom hans slutsatser var vilda och ogrundade var det väl dubbel olycka och är ett typsikt exempel på något som folket klarat sig bättre utan. Den går fetbort!!!


De två första har ett grundproblem som gör att dom inte platsar ändå. Dom är betydligt äldre än "de senaste decennierna" som du skrev.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Bessan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #14 skrivet: oktober 07, 2009, 09:31 »
Dagens arkeologi är för de arkeologer som följer, det är en sorts framtidsarkeologi. Vetenskapen förändras hela tiden, även om vi inte uppfattar det med blotta ögat eller örat. Men det arkeologin säger om forntiden idag, ur det kommer framtidens arkeologer att kunna vaska fram guldkorn om den tidens (alltså vår tids!) samhälle. Som jag ser det, så ger vi morgondagens människor chansen att upptäcka och tolka vår tid. En paradox, men arkeologin idag är till för framtidens människor och vetenskapare! Så arkeologin och kulturarvet blir ett arv till dem, inte egentligen i första hand till för oss.
 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #15 skrivet: oktober 07, 2009, 10:24 »
vilken glädje har våra medmänniskor (särskilt de som är utsatta för sjukdom, fattigdom och liknande) av att veta lite mer eller mindre om forntiden?

Hur menar du här? Av vilken anledning skulle inte dessa grupper ha glädje av att veta hur det var under forntiden?

Det är inte riktigt så jag menar. Jag menar att de resurser (inte så stora, men ändå) som avsätts för arkeologi och andra liknande ämnen skulle kanske avsättas för att förbättra deras situation. Kanske skulle de ha mer nytta av förbättrad vård och bättre sociala åtgärder än att få veta vad som skedde i forntiden.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #16 skrivet: oktober 07, 2009, 11:57 »
Det är inte riktigt så jag menar. Jag menar att de resurser (inte så stora, men ändå) som avsätts för arkeologi och andra liknande ämnen skulle kanske avsättas för att förbättra deras situation. Kanske skulle de ha mer nytta av förbättrad vård och bättre sociala åtgärder än att få veta vad som skedde i forntiden.

Den lilla summa av statskassan som kommer arkeologi till del får nog betraktas som förumbar i relation med vad vård, omsorg och assistans kostar. Problemen i dessa områden är  förrresten strukturella, politiska och för mycket prestige. Så arkeologerna kan med gott samvete tillfredställa sin böjelse för forntiden

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #17 skrivet: oktober 07, 2009, 19:17 »
Lika väl som människan är nyfiken på framtiden och hittar på en massa uppfinningar som alla visar vägen framåt på gott och ont är man nyfiken på sin samtid men också på att återupptäcka sin dolda historia. Nyfikenhet är alltså en generell drivkraft hos mänskligheten. Arkeologi – och historia – tillgodoser i hög grad denna primära drift. Sedan är det frågan om hur mycket man kan gagna denna, alltså hur de som har privilegiet att få ersättning når ut och gör folk i de breda lagren medvetna om kulturarvet. Här är det erbarmligt dåligt. Jag vågar påstå att för femtio år sedan visste gemene man betydligt mer om arkeologi och historia än i dag. Svenska Turistföreningen hade skyltar över hela landet till fornminnesplatser – sådana informationsskyltar saknas i skrämmande hög grad på många platser i dag. Folkbildningsbegreppet stod högt – saknas i stort i dag utom kanske bland PRO och den avdöende generationen. Skolundervisningen gav en mer koncentrerad bild av hembygden där man lärde sig upptäcka kulturlandskapet in på knutarna på ett annat sätt än i dag. etc.etc.

Det makabra är att samtidigt badar kulturminnesvården i pengar jämfört med hur situationen var för femtio år sedan. Hur kan man bara acceptera att i stort sett allt som grävs fram bara hamnar i magasin och i lärda böcker som nästan ingen orkar läsa. Malmö museer har t.ex. grävt för mer än en kvarts miljard kronor de senaste 15 åren. Men fortfarande står samma gamla fornsal med samma föremål som när den invigdes 1977! Situationen är nog inte unik jämfört med andra svenska museer. Och ta bara skyltningen av fornlämningarna i vårt kulturlandskap. En större skandal än detta miserabla förhållande som råder på flera platser får man leta efter. Jag har i dag varit ute och plåtat fyra av Skånes runstenar. Ingen information, inga skyltar – ingenting! Med sådana inblickar kan man verkligen ställa sig frågan om det är värt att kasta ut pengar på något som bara en liten grupp initierade har löneförmånen att veta var man ska finna den vidare kunskapen om.

Risken med denna brist på av samhället organiserad och bekostad ”folkbilningsanda” är uppenbar. Man har redan börjat på biblioteken. I Malmö beordrades nyligen Malmö stadsbiblioteks personal att bränna 25% av boksamlingen. De böcker som skulle bort var de som inte lästes så ofta. Böckerna slängdes i containrar och kördes ut för bränning. När pressen fick nys om det ändrades det till att man destruerade böckerna i stället. I stället ska biblioteket bli ett upplevelsecentra. Jag är övertygad att snart når samma destruktiva krafter till våra museer och arkeologiska samlingar. Det är dock lite svårt att bränna flintyxor men man kan alltid krossa dem och slänga dem på soptippar. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #18 skrivet: oktober 07, 2009, 21:14 »
Klockrent Sven! Instämmer till fullo!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad klas holger

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
  • Klas Holger
SV: Behöver vi arkeologin och kulturarvet?
« Svar #19 skrivet: oktober 09, 2009, 18:11 »
Vilka är vi?
Var kommer vi ifrån?
Var ska vi äta lunch?

Försök att förklara vem du är utan att berätta om vad du gjort och var du varit…

Vårt sökande efter vår plats i tillvaron präglades under stora delar av historien (och säkert förhistorien med) av vidskepelse och religiösa dogmer. I Europa under 1600- och 1700-talet insåg man att man kunde kontrollera fakta i stället för att förlita sig på ”uråldrig visdom”. Upplysningen och en vetenskaplig världsbild, började omedelbart städa undan villfarelsen. Man mätte och provade, tänkte och resonerade; man började tillgripa vetenskapliga metoder, man tog inte något för givet av tradition eller respekt för en auktoritet, utan undersökte själv om det stämde. Detta är en långsam process som fortsätter än idag. Om man anser sig ha vetenskapliga anspråk, måste man hela tiden vara beredd att ompröva sina hypoteser och teorier, och vara lyhörd för berättigad kritik!

I vissa postmodernistiska strömningar framhåller man omöjligheten i objektiv kunskap om vår omvärld. De påstår att alla utsagor utgör subjektiva betraktelser av vår omvärld. Vissa går så långt att de vill ge alla utsagor likvärdig status… De tycks förväxla vår grundlagsstadgade rätt att yttra oss, med påståendet ”att alla yttranden är sanna”. Absolut objektivitet är en illusion men det finns ju grader i helvetet. Det går en gräns, om än suddig, mellan underhållning i förhistorisk miljö (skönlitterära böcker, filmer, populariserade rekonstruktioner etc) och kritiskt granskad vetenskapligt bedriven forskning.

För min del får alla ha en åsikt om hur vårt förflutna har gestaltats och naturligtvis är de välkomna med egna bidrag (som jag förbehåller mig rätten att kritisera). Vill någon skriva äventyrsromaner i järnåldersmiljö, leta bronsålders-solkalendrar i järnåldersgravfält eller postulera datum för jordens undergång ur mayakalendern så är det ok, men det är inte accepterad vetenskap.

Använder man däremot argument som hämtar legitimitet i historia eller arkeologi för att förtrycka andra människor är det bara vidrigt. Vår tillvaro myllrar av mentala plattfötter som ser än det ena, än det andra i historiska eller arkeologi. Hur ska man kunna bemöta sådana påståenden, om de används av illasinnade personer eller grupper, om vi inte har en yrkeskår arkeologer och historiker med professionell och vetenskaplig integritet?

Upplysningsprojektet och den moderna vetenskapen har långt ifrån lyckats att sprida ljus över alla aspekter av vårt ursprung, forntid och historia, men kunskapen utvecklas i takt med nya rön och metoder uppdagas -så att vi nu med säkerhet kan säga att människosläktet härstammar från Afrika. I detta fall har paleoarkeologin effektivt krossat grunden i en rasistisk människosyn som ser grundläggande kvalitativa skillnader i människor med olika ”härkomst”. Arkeologin har visat att man i Asien, Nordamerika, Sydamerika, Afrika, Oceanien, etc har haft väl utvecklade samhällen och civilisationer innan den vita mannen kom och ”civiliserade dem”.

Arkeologin visar gång på gång att alla mänskliga samhällen har olika system för att anpassa sig i olika situationer och att alla dessa system har för och nackdelar. Den enda egenskap som visat sig förödande för ett samhälle är bristen på anpassningsförmåga. För att kunna utvecklas i önskad riktning så kan det inte vara någon nackdel att veta mer om andra typer av samhällen, både de avlägsna i tid och rum.

Med detta vill jag ha sagt att om vi inte har en arkeologisk och historisk forskning som vilar på vetenskapliga principer så är risken uppenbar att ”vi” i större utsträckning hänfaller åt exkluderande spekulationer om ”vår plats i historien” som troligen kommer att användas till att förtrycka våra medmänniskor. Vi är dess utom i risksonen att upprepa fler misstag ur historien. Det samhälleliga priset för detta kommer att vara mycket högre än vinsten av att omdirigera pengar från kulturarvssektorn till ex medicinsk forskning.